مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

683
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اجرا و ارزشیابی برنامه مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

صفحات

 صفحه شروع 553 | صفحه پایان 559

چکیده

 مقدمه یکی از ویژگیهای اصلی برای برقراری یک ارتباط موثر, داشتن مهارتهای ارتباطی مناسب است. افزایش کیفیت مهارتهای ارتباطی از اهداف جهانی است. هدف از انجام این مطالعه طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری بود. روش کار این مطالعه در شش مرحله (شش گام کرن) در دانشجویان پرستاری انجام شد. در مرحله اول و دوم به وسیله نیاز سنجی از دانشجویان از طریق فوکوس گروپ و انجام مصاحبه ها صورت گرفت و بر اساس این مرحله گام سوم یعنی تعیین اهداف به شرح زیر مشخص شد که شامل: 1-اهمیت مهارتهای ارتباطی را بیان نمایند2-انواع مدلهای ارتباطی را به کارگیرد 3-سناریوهای ارتباطی مختلف در نقشهای بی تفاوتی, همدلی, همدردی اجرا نماید4-نحوه برنامه ریزی ارتباط در ملاقات با والدین را نمایش دهد. در مرحله چهارم برای اجرای برنامه فوق از روش های مختلفی چون اسلاید, سناریو, و ایفای نقش به عنوان استراتژی مناسب برای رسیدن به اهداف فوق استفاده شد. این مراحل در اتاق مهارتهای بالینی دانشکده پرستاری مامایی انجام شد. در مرحله پنجم این روش به کار گرفته شد بدین صورت که سناریوهای مختلف مهارتهای ارتباطی توسط دانشجویان اجرا شد و در مرحله ششم پس از آن مهارت ارتباطی به کار گرفته توسط 52 دانشجو به روش نیمه تجربی مورد ارزشیابی قرار گرفت. نتایج نتایج نشان داد که در بدو مطالعه, میانگین نمره کل مهارت های ارتباطی دانشجویان 3/72± 5/95 بود و بعد از اجرای برنامه مهارتهای ارتباطی نمره کل دانشجویان 3/07± 13/92 ارتقایافت که تفاوت آماری معناداری مشاهده شد. نتیجه گیری برنامه مهارتهای ارتباطی شیوه مناسبی برای بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری است. محققان پیشنهاد می کنند که ادغام برنامه مهارتهای ارتباطی در برنامه درسی دانشجویان پرستاری می تواند در برقراری ارتباط موثر با بیماران کمک کننده باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، هایده، مسعودی، رضا، نوریان، کبری، و جمالی گندمانی، صدیقه. (1398). طراحی و اجرا و ارزشیابی برنامه مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. بالینی پرستاری و مامایی، 8(4 )، 553-559. SID. https://sid.ir/paper/372617/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری هایده، مسعودی رضا، نوریان کبری، جمالی گندمانی صدیقه. طراحی و اجرا و ارزشیابی برنامه مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. بالینی پرستاری و مامایی[Internet]. 1398؛8(4 ):553-559. Available from: https://sid.ir/paper/372617/fa

    IEEE: کپی

    هایده حیدری، رضا مسعودی، کبری نوریان، و صدیقه جمالی گندمانی، “طراحی و اجرا و ارزشیابی برنامه مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد،” بالینی پرستاری و مامایی، vol. 8، no. 4 ، pp. 553–559، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372617/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button