Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    318
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

مقدمه: شناسایی موانع شرکت افراد در ورزش همگانی بسیار مهم است. این مطالعه با هدف اولویت بندی عوامل بازدارنده مشارکت در ورزش همگانی به روش پرامیتی انجام گرفت. روش کار: دراین مطالعه توصیفی، از روش پرامیتی برای شناخت موانع مشارکت در ورزش و اهمیت آن ها استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را تمام شهروندان استان های منتخب تشکیل دادند. 1841 تن (936 مرد و 905 زن) براساس جدول مورگان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس موانع شرکت در ورزش تفریحی"(Constraints of Recreational Sport Participation Scale) استفاده شد. شاخص روایی محتوا، روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا و پایایی (محاسبه ضریب آلفا کرونباخ و پایایی مرکب) ابزار ها اندازه گیری شد. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24، نرم افزار SmartPLS. 3. و نرم افزارVisual PROMETHEE 1. 4 انجام شد. یافته ها: نداشتن زمان با ضریب فی 1929/0 و ترس از آسیب در ورزش با ضریب فی 1723/0، کمبود امکانات ورزشی با ضریب فی 1220/0، هزینه زیاد ورزش با ضریب فی 1005/0، نداشتن سلامت کافی برای ورزش با ضریب فی 1005/0، ترس از عدم موفقیت ورزشی با ضریب فی 0384/0 به دلیل مثبت بودن فی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. نتیجه گیری: نداشتن زمان برای شرکت در ورزش به عنوان یک مانع اساسی و مهم محسوب می شود. پیشنهاد می شود متولیان امر ورزش همگانی موانع فردی، ساختاری و فرهنگی را برطرف سازند و برنامه های تشویقی را برای افزایش میزان مشارکت ورزشی اجرا نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    12-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    569
  • دانلود: 

    817
چکیده: 

مقدمه: ذهن خوانی یکی از مشکلات افراد بیش فعال است درک خود و دیگران برای داشتن تعاملات اجتماعی موثر، ضروری است که نقش مهمی درسلامت روابط بین فردی ایجاد می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش "توانبخشی شناختی" بر ذهن خوانی بزرگسالان دارای بیش فعالی-همراه با نقص توجه در سال 1398 انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مبتلا به اختلال بیش فعالی، سنین بین 20 تا40 سال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در سال 1398بودند. نمونه این پژوهش 24 تن بودند که باروش نمونه گیری در دسترس شناسایی شده وبه روش تصادفی ساده (قرعه کشی ساده) به دو گروه تقسیم شدند. 12تن در گروه مداخله و 12 تن به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس رتبه بندی بیش فعالی همراه با نقص توجه بزرگسالان بارکلی"(Barkley Adult ADHD Rating Scale) و "ذهن خوانی از طریق چشم ها" (Reading the Mind in the Eyes) استفاده شد. شاخص روایی محتوا و نیز پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. آموزش "توانبخشی شناختی" شامل36 تمرین آموزش نرم افزاری و24 تمرین دستی (مداد-کاغذی) با تمرکز بر حافظه، توجه، بازداری وذهن خوانی بود. گروه مداخله19 جلسه 45 دقیقه ای آموزش"توانبخشی شناختی" دریافت کردند. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند. یافته ها: بین دو گروه کنترل و مداخله در متغیر ذهن خوانی (0/001=P=17/143, F) بعد از مداخله تفاوت معناداری از نظر آماری وجود داشت. اندازه اثر نیز نشان داد حدود 43 درصد از تفاوت های مشاهده شده در متغیر ذهن خوانی ناشی از عضویت درگروه (مداخله) است. نتیجه گیری: آموزش "توانبخشی شناختی" قادر است بر ذهن خوانی بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه بانقص توجه اثر بگذارد. لذا پیشنهاد می شود برای ارتقاءسلامت و بهبود روابط بین فردی و خانوادگی افراد بیش فعال بزرگسال از آموزشی "توانبخشی شناختی" استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 569

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 817 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    623
  • دانلود: 

    808
چکیده: 

مقدمه: اختلال وسواس-اجبار یکی از شایع ترین و ناتوان کننده ترین اختلال های روانشناختی است که به شدت بر سلامت تاثیر منفی می گذارد. با توجه به لزوم درمان های روانشناختی در کنار درمان های دارویی، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری و دارو درمانی (فلوکستین) بر علایم اختلال وسواس-اجبار انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش افراد مبتلا به اختلال وسواس-اجبار مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر بندرعباس در سال 1396 بودند. 45 تن با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. گروه های مداخله به ترتیب 12 جلسه 90 دقیقه ای گروه درمانی شناختی رفتاری و سه ماه دارو درمانی (فلوکستین) دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس وسواس-اجبار ییل-براون" (Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale) جمع آوری شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انجام شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار پس آزمون وسواس در گروه درمانی شناختی رفتاری (41/1± 57/6)، دارو درمانی (83/1± 19/8) و کنترل (59/2± 05/12) و میانگین و انحراف معیار پس آزمون اجبار در گروه درمانی شناختی رفتاری (96/0± 84/5)، دارو درمانی (15/1± 38/7) و کنترل (13/2± 27/10) بود. هر دو روش گروه درمانی شناختی رفتاری و دارو درمانی (فلوکستین) باعث کاهش معنادار علایم وسواس و اجبار شدند. همچنین، روش گروه درمانی شناختی رفتاری در مقایسه با روش دارو درمانی (فلوکستین) در کاهش وسواس و اجبار موثرتر بود (05/0>P). نتیجه گیری: دو روش گروه درمانی شناختی رفتاری و دارو درمانی در کاهش وسواس و اجبار در افراد مبتلا به اختلال وسواس-اجبار موثر بود. اثربخشی روش گروه درمانی شناختی رفتاری در کاهش وسواس و اجبار بیشتر از روش دارو درمانی (فلوکستین) بود. بنابراین، مشاوران و درمانگران می توانند از هر دو روش به ویژه روش گروه درمانی شناختی رفتاری برای مداخله در اختلال وسواس-اجباری استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 808 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    34-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    188
  • دانلود: 

    515
چکیده: 

مقدمه: ابراز هیجانات مرتبط با درد می تواند اثرات مثبتی بر سلامت فیزیکی و روان شناختی بیماران مبتلا به درد مزمن برجای گذارد، هرچند هنوز اطلاعات کمی در رابطه با تجربه و ادراک بیماران مبتلا به درد مزمن و همسران آن ها از ابراز هیجان موجود است. از این رو، هدف مطالعه حاضر تعیین تجربه زوجین در رابطه با ابراز هیجانات مرتبط با کمر درد مزمن می باشد. روش کار: روش مطالعه حاضر تحلیل پدیدارشناسی تفسیری است. داده ها با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شده است. 11 بیمار مبتلا به کمر درد مزمن به همراه همسرانشان به صورت هدفمند از بیمارستان امام خمینی تهران انتخاب شدند. همه مصاحبه ها ضبط و پیاده سازی شدند و با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری تحلیل شدند. یافته ها: درونمایه های اصلی عبارتند از: 1-باورهای مثبت درباره ابراز هیجان و 2-باورهای منفی درباره ابراز هیجان. اگرچه شرکت کنندگان معتقدند که تخلیه هیجانی، افزایش صمیمت و حل مسیله مشترک از جنبه های مهم فرآیند ابراز هیجان می باشد، با این حال زوجین به منظور مراقبت از خود و دیگری در برابر پیامدهای ابراز هیجان، از ابراز آن ها خودداری می کنند. نتیجه گیری: ابراز هیجان فرآیند پیچیده ای است و باورهای زوجین در رابطه با ابراز هیجانات مرتبط با درد یکی از عوامل درونی است که بر تصمیم گیری برای ابراز هیجان تاثیرگذار است. پیشنهاد می گردد به منظور افزایش اثربخشی این قبیل مداخلات، باورهای افراد در رابطه با ابراز هیجان، به عنوان یک مولفه اثرگذار در فرآیند سنجش و درمان مد نظر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 188

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 515 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    47-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    492
چکیده: 

مقدمه: یکی از مهم ترین وظایف مدیریت منابع انسانی، تامین نیروی انسانی کارآمد است. بهسازی و توسعه منابع انسانی با رویکرد دانش محوری از اهداف اصلی سازمان های هزاره سوم محسوب می شود. لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه های سیستم تامین نیروی انسانی مبتنی بر تمدن سازمانی دانش محور در دانشگاه های علوم پزشکی بود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا است که با مشارکت 16 نفر از مدرسین مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مدیران دانشگاه های علوم پزشکی و مدرسین گروه مدیریت دولتی شهر بیرجند انجام گردید. مصاحبه ها به صورت نیمه ساختار یافته و جلسات انفرادی برگزار شد. داده ها با روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی آ نسخه12 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: پس از تحلیل محتوا، شامل 10 مضمون اصلی و 44 مضمون فرعی شناسایی شد که بر اساس بیشترین فراوانی به ترتیب شامل یادگیری مستمر، کارکنان متعهد، کارکنان خلاق و نوآور، کارکنان دانشی، کارکنان اخلاق مدار، توان یادگیری، شایسته سالاری، توان رقابتی، سرمایه فکری و مدیریت دانش بود. نتیجه گیری: مهم ترین عوامل در تامین نیروی انسانی مولفه های یادگیری مستمر، کارکنان متعهد، کارکنان خلاق و نوآور، کارکنان دانشی می باشد. بنابراین، برای ایجاد تمدن سازمانی دانش محور در دانشگاه های علوم پزشکی باید به این مولفه ها در تامین نیروی انسانی توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 492 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    60-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    520
  • دانلود: 

    787
چکیده: 

مقدمه: افسردگی از عوامل ایجاد کننده اختلالات روانی در نوجوانان و دانش آموزان دبیرستانی است، زیرا نوجوانان در معرض تجربه کردن رویدادهای مختلفی در محیط همسالان و دوستان، مدرسه و خانه قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی بر مولفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسیله در دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 1397-1396 می باشد. 40 دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، پس از انجام مرحله غربالگری برای تشخیص افسردگی، انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه اضطراب بک" (Beck Anxiety Inventory)، "مقیاس تنش، اضطراب و افسردگی" (Stress, Anxiety and Depression Scale-42)، "سیاهه افسردگی بک"(Beck Depression Inventory) و "پرسشنامه سبک های حل مسیله" (Problem Solving Styles Questionnaire) استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی، روایی صوری و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ اندازه گیری شد. رفتاردرمانی گفتگویی در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه مداخله ارایه شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: رفتاردرمانی گفتگویی بر مولفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسیله تاثیر معناداری داشته است (001/>P). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی در تغییر میزان مولفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسیله در دانش آموزان، پیشنهاد می شود که مسیولین حوزه پژوهش و سلامت دانش آموزان از رفتاردرمانی گفتگویی برای دانش آموزانی که مبتلا به افسردگی هستند، استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 520

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 787 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    74-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    357
  • دانلود: 

    475
چکیده: 

مقدمه: یکی از چالش های جوامع بشری جستجو و گزینش افراد زبده برای یادگیری و انجام مهارت می باشد و حمایت خانواده ها و مدارس می تواند نقش مهمی در استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف طراحی الگوی حمایتی خانواده-مدرسه در توسعه استعدادهای ورزشی انجام شد. روش کار: پژوهش کیفی حاضر به روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جمع آوری داده ها با مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد و روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی بود. داده ها با مصاحبه از 16 تن از کارشناسان و خبرگان آشنا به مباحث استعدادیابی و توسعه استعداد جمع آوری شد. تحلیل داده ها در نرم افزار Nvivo10 انجام شد. یافته ها: بر اساس یافته های این پژوهش، 13 درون مایه اصلی شامل: توسعه منابع و استاندارد کردن استعدادیابی به عنوان شرایط علی، عوامل اجتماعی و رسانه ای به عنوان شرایط زمینه ای، بروکراسی و ضعف مدیریتی به عنوان شرایط مداخله گر، حمایت مالی و اقتصادی، حمایت رفتاری و حمایت اجتماعی به عنوان پدیده محوری، راهبردهای متداول و راهبردهای آموزشی به عنوان راهبردها و شکوفایی استعدادهای ورزشی و رقابت پذیری به عنوان پیامدها شناسایی شدند. نتیجه گیری: حمایت خانواده ها به همراه حمایت نظام آموزشی و همکاری سازمان های ورزشی با این دو نهاد را می توان عاملی مهم در جهت توسعه استعدادهای ورزشی کشور قلمداد کرد. از این رو پیشنهاد می شود که وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان منابع مالی و حمایت های لازم را در قالب ردیف ویژه ای به مدارس جهت کمک و هدایت استعدادیابی ورزشی اختصاص دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 475 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    91-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    322
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

مقدمه: تغییرات سریع محیط سازمانی منوط به افزایش مسیولیت پذیری اجتماعی و چابکی سازمان است. یکی از روش های دستیابی به چابکی سازمانی، استفاده از دولت الکترونیک است. هدف مطالعه حاضر، تعیین الگوی همبستگی دولت الکترونیک و چابکی سازمانی با نقش میانجی مسیولیت پذیری اجتماعی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان می باشد. روش کار: این مطالعه توصیفی-همبستگی بر روی 300 تن از کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان که بصورت تصادفی ساده (قرعه کشی) انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه جمععیت شناختی، "پرسشنامه دولت الکترونیک" (E-Government Questionnaire)، "پرسشنامه چابکی سازمانی" (Organizational Agility Questionnaire) و "پرسشنامه مسیولیت پذیری اجتماعی سازمان" (Corporate Social Responsibility Questionnaire) بوده است. روایی صوری، محتوا به روش کیفی و همگرایی پرسشنامه ها و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ و پایایی مرکب ارزیابی و تایید شد. داده های جمع آوری شده، در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18، و پی ال اس نسخه 23 تحلیل شد. یافته ها: مقادیر آماره t برای ارتباط دولت الکترونیک با چابکی سازمانی و مسیولیت پذیری اجتماعی و همچنین ارتباط مسیولیت پذیری اجتماعی با چابکی سازمانی مثبت بوده و در سطح اطمینان 99 درصد، معنادار گزارش شد. مقادیر ضرایب استاندارد مسیر دولت الکترونیک بر مسیولیت پذیری اجتماعی، مسیولیت پذیری اجتماعی بر چابکی سازمانی و دولت الکترونیک بر چابکی سازمانی با واسطه مسیولیت پذیری اجتماعی، مثبت گزارش شد. الگوی معادلات ساختاری با استفاده از شاخص نیکویی برازش ارزیابی شده و مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: همبستگی مثبت و معنادار بین دولت الکترونیک و چابکی سازمانی وجود دارد. متغیر مسیولیت پذیری اجتماعی در رابطه بین دولت الکترونیک با چابکی سازمانی، نقش میانجی نسبی را ایفا می کند. پیشنهاد می گردد تا با گسترش زمینه های توسعه دولت الکترونیک و آموزش های همزمان در باب مسیولیت پذیری اجتماعی، زمینه چابکی سازمانی فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    103-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    343
  • دانلود: 

    547
چکیده: 

مقدمه: ارزشیابی در بیمارستان ها یک ضرورت در مسیر ارتقا سلامت جامعه است و نیازمند ابزار روا و پاپا می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی و روانسنجی "مقیاس معیار های ارزشیابی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت" انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع روش شناسی است. در ابتدا، با مروری وسیع بر متون مربوط به موضوع مورد پژوهش شامل اسناد، ارایه دهندگان خدمات در سطوح مدیریتی بیمارستان ها، کلیه اسناد کتابخانه ای منتشرشده و اسناد راهبردی ملی در حوزه بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت و اسناد سازمان تامین اجتماعی انجام شد. روایی صوری، نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا مقیاس با نظرخواهی از 10 تن متخصص، اندازه گیری گردید. روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی)، روایی واگرا و همگرا با توزیع مقیاس طراحی شده بین 272 رییس و مدیر بیمارستان، مترون، سوپروایزر آموزشی در هر بیمارستان بررسی شد. پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ با 15 شرکت کننده و پایایی مرکب اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 و لیزرل تحلیل گردید. یافته ها: با استفاده از تحلیل محتوای کیفی، "مقیاس معیار های ارزشیابی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت" با 73 عبارت طراحی شد. روایی صوری بررسی و تایید شد. نسبت روایی محتوا با توجه به جدول Lawshe مورد مقایسه قرار گرفت. عبارت های بزرگ تر از 62/0 جدول با سطح معنی دار آماری قابل قبول (05/0) و تایید و عبارتی حذف نشد. میانگین شاخص روایی محتوای مقیاس طراحی شده در هرکدام از معیارهای مربوط بودن، سادگی و وضوح به جز یک عبارت بالاتر از 86/0 بود. تحلیل عاملی اکتشافی با درنظر گرفتن مولفه هایی که مقدار ویژه بالای یک داشتند، نشان داد که بعد ساختاری دارای سه مولفه، بعد فرایندی دارای چهار مولفه و بعد پیامدی نیز چهار مولفه می باشد. تحلیل عامل تاییدی برای کل مقیاس، سه بعد و 11 مولفه را تایید کرد. در روایی همگرا پایایی مرکب بزرگ تر از میانگین واریانس استخراج شده بزرگ تر از 5/0 بود. در روایی واگرا میانگین واریانس استخراج شده بزرگ تر از میانگین واریانس مربع مشترک بود. لذا روایی واگرا و همگرا تایید شد. پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب الفا کرونباخ انجام و مقدار آن برای بعد ساختاری برابر 758/0، برای بعد فرایندی 895/0 و برای بعد پیامدی 924/0 بود. نتیجه گیری: "مقیاس معیار های ارزشیابی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت" با68 عبارت، 11 مولفه (در3 بعد ساختاری، فرآیندی و پیامدی)، از روایی و پایایی بالایی برخوردار است. استفاده از مقیاس فوق برای ارزشیابی بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 343

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 547 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    114-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    288
  • دانلود: 

    582
چکیده: 

مقدمه: مربی ورزش به عنوان یکی از عوامل مهم در بهبود کارکرد و عملکرد تیم های ورزشی و چهره اصلی و مرکزی محسوب می شود. هدف مطالعه حاضر تعیین همبستگی ادراک از شایستگی مربی، جو انگیزشی با اشتیاق به ورزش در ورزشکاران است. روش کار: مطالعه حاضر به روش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام ورزشکاران دختر کاراته لیگ پایه ایران در سال 1398 بودند که تعداد آن ها 2100 تن می باشند که نمونه آماری براساس فرمول کوکران 324 تن و به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس شایستگی مربیگری" (Coaching Competency Scale)، "پرسشنامه جو انگیزشی تقویتی و تضعیفی مربی" (Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire-Coach)، "پرسشنامه اشتیاق ورزشکار" (Athlete Engagement Questionnaire) استفاده شد. روایی سازه، روایی همگرا و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SmartPls 3. 0 تحلیل شد. یافته ها: بین جو انگیزشی (44/0=β ، 001/0=P) و شایستگی مربیگری (12/0=β ، 045/0=P) با اشتیاق ورزشی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت. همچنین، بین شایستگی مربیگری (20/0=β ، 001/0=P) با جو انگیزشی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت. نتیجه گیری: جو انگیزشی و شایستگی مربیگری با اشتیاق ورزشی و شایستگی مربیگری با جو انگیزشی همبستگی مثبت و معناداری دارند. لذا پیشنهاد می شود مربیان کاراته به منظور توسعه میزان شایستگی های مربیگری در دوره های دانش افزایی، همایش ها و دوره های کارآموزی شرکت کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 288

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 582 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    124-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

مقدمه: در مدیریت ورزش، مدیران با چالش هایی جدی مواجه هستند که یکی از آن ها، بی توجهی به رفتارهای کارکنان است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش سرمایه های روانشناختی کارکنان در ارتباط رهبری اصیل، معنا داری در شغل و جوسازمانی با رضایت شغلی کارکنان انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر به روش توصیفی-همبستگی انجام گرفت. به منظور انتخاب نمونه، 300 تن به صورت دردسترس و بر اساس مبانی نظری و جدول مورگان، از بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه ی سرمایه روان شناختی" (Psychological Capital Questionnaire)، "پرسشنامه رهبری اصیل"(Authentic Leadership Questionnaire)، "پرسشنامه ی معناداری شغل" (Meaningful Work (Questionnaire، "پرسشنامه ی جوسازمانی"(Organizational Climate Questionnaire) و "پرسشنامه ی رضایت شغلی مینه سوتا" (Minnesota Job Satisfaction Questionnaire) بود. روایی ابزارهای اندازه گیری با استفاده از روش صوری، شاخص روایی محتوا، نسبت روایی محتوا و روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ تایید شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای لیزرل 8، اس پی اس اس 24 و پی ال اس نسخه 3. 2. 2 انجام شد. یافته ها: سرمایه های روان شناختی می تواند نقش میانجی کامل را در ارتباط رهبری اصیل (32/11 =Z value؛ 96/1

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button