مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

516
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

714
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی برمولفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان مبتلا به افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 73

چکیده

 مقدمه: افسردگی از عوامل ایجاد کننده اختلالات روانی در نوجوانان و دانش آموزان دبیرستانی است, زیرا نوجوانان در معرض تجربه کردن رویدادهای مختلفی در محیط همسالان و دوستان, مدرسه و خانه قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی بر مولفه های روانشناختی (اضطراب, تنش, افسردگی) و سبک های حل مسیله در دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 1397-1396 می باشد. 40 دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای, پس از انجام مرحله غربالگری برای تشخیص افسردگی, انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی, "سیاهه اضطراب بک" (Beck Anxiety Inventory), "مقیاس تنش, اضطراب و افسردگی" (Stress, Anxiety and Depression Scale-42), "سیاهه افسردگی بک"(Beck Depression Inventory) و "پرسشنامه سبک های حل مسیله" (Problem Solving Styles Questionnaire) استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی, روایی صوری و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ اندازه گیری شد. رفتاردرمانی گفتگویی در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه مداخله ارایه شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: رفتاردرمانی گفتگویی بر مولفه های روانشناختی (اضطراب, تنش, افسردگی) و سبک های حل مسیله تاثیر معناداری داشته است (001/>P). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی در تغییر میزان مولفه های روانشناختی (اضطراب, تنش, افسردگی) و سبک های حل مسیله در دانش آموزان, پیشنهاد می شود که مسیولین حوزه پژوهش و سلامت دانش آموزان از رفتاردرمانی گفتگویی برای دانش آموزانی که مبتلا به افسردگی هستند, استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یارویسی، فهیمه، میهندوست، زینب، و مامی، شهرام. (1399). تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی برمولفه های روانشناختی (اضطراب, تنش, افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان مبتلا به افسردگی. مدیریت ارتقای سلامت، 10(1 )، 60-73. SID. https://sid.ir/paper/409518/fa

    Vancouver: کپی

    یارویسی فهیمه، میهندوست زینب، مامی شهرام. تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی برمولفه های روانشناختی (اضطراب, تنش, افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان مبتلا به افسردگی. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1399؛10(1 ):60-73. Available from: https://sid.ir/paper/409518/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه یارویسی، زینب میهندوست، و شهرام مامی، “تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی برمولفه های روانشناختی (اضطراب, تنش, افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان مبتلا به افسردگی،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 10، no. 1 ، pp. 60–73، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409518/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button