Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

روشن احمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (26)
  • صفحات: 

    227-264
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    598
  • دانلود: 

    240
چکیده: 

مقاله حاضر حاصل پژوهشی است که توسط مولف درباره آموزش های عالی آزاد و جایگاه آن در نظام آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است. یافته های این پژوهش که بر اساس پرسش نامه های تکمیل شده به دست آمده اندنشان می دهند که عملکرد دانشگاههای کشور در طراحی و ارائه آموزش عالی آزاد، ضعیف بوده است به گونه ای که گویی چیزی به نام آموزش عالی آزاد در دانشگاههای سراسری وجود ندارد در بررسی این عملکرد ضعیف به عوامل متعددی می توان اشاره کرد. اما مهمترین عاملی که این پژوهش به آن دست یافته است. مستقل نبودن دانشگاهها از نظر مالی و عدم تعیین سیاست گذاری کلی دانشگاه هاست. از این رو، موسسات آموزش عالی انگیزه ای برای گسترش حوزه فعالیت نداشته اندو به گذران امور، طبق روال گذشته، ادامه داده اند. مقاله در پایان، پیشنهادهایی چند برای احیای آموزش عالی آزاد ارائه داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 240 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (26)
  • صفحات: 

    43-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    804
  • دانلود: 

    265
چکیده: 

به رغم آنکه بحران مالی جهانی تاثیر عمده ای بر روند توسعه آموزش عالی دولتی داشته است، در بسیاری از کشورها در دو دهه اخیر، تلاش جدی برای جلب مشارکت مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین نقش بیشتر متقاضیان ورود به آموزش عالی در پرداخت هزینه های ان آغاز شده است. تحقیقات انجام شده و راهکارهای پیشنهادی، اخذ شهریه مناسب را در محوریت برنامه های دانشگاه های دولتی برای جبران کمبود منابع مالی قرار داده اند ولیکن کمتر به نقش هزینه های اتلاف در کسری بودجه های دانشگاهی اشاره کرده اند. تحقیق حاضر، با انجام مطالعه موردی درباره یک دانشگاه تخصصی علوم پایه، مقدار هزینه اتلاف ناشی از مردودی و تکرار دروس را در میان دانشجویان دروه کارشناسی در طول یک دهه 80-1371 محاسبه و نقش و ارتباط آن را با بودجه آن دانشگاه بررسی کرده است و اعتقاد دارد بازیافت هزینه های اتلاف در برنامه های آموزشی می تواند نقش موثری در تامین کسری بودجه این دانشگاه داشته باشد. این بررسی سعی کرده است با تعیین برخی شاخص های کارایی درونی آموزشی، از قبیل نرخ افت و نرخ تکرار، توصیه هایی کاربردی به منظور ارتقای کارایی برنامه های دانشگاهی ارائه نماید بدیهی است که انجام چنین تحقیقی در سایر دانشگاهها می تواند نتایج قطعی تری برای سیاست گذاری در این زمینه فراهم سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 804

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 265 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

NAVEEBRAHIM A.R.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4(26)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    233
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Financial crisis in higher education has become worldwide in the last two decades. It has affected the development of higher education in the public sector. In many countries, Serious efforts has begun to pull in the peoples contribution especially private sector investment in higher education. More contribution for the payment of educational expenses is required from the demand part, being the students and sponsers. Literature focuses on tuitions to cover part of the financial deficits of state universities and public higher educational institutions. Yet, .little has been said about the role of wastage in budget deficit. The present case study is trying to show the role of wastage caused by dropouts and repetitions in budget deficits of four year undergraduate Programs of Damghan University of Basic Sciences during the decade of.1371-80 (1992-2001 A.D.). The population under study involved all 1381 full time students registered during the decade under study. While the total of 10950 credit hours of repetition has left a remarkable wastage cost for the period under study, a range of% 1 0 -30 of current budget per year could be saved and spent more logically it the cost of wastage paid by the students who actually caused the wastage. The study leads towards some recommendations for improving the internal efficiency of university administration at the local level as well as implication for policy making at the national level

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ROUSHAN A.R.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4(26)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    239
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This article investigated the status of life -long learning programmes in higher education of Iran. Findings show relatively weak performance of the universities in design ad offerings of such programmes. It appears that the concept of life -long learning is not fully understood among the universities under the supervision of M.S.R.T. Among the most important factors affecting such weak performance are: lack of financial independence of the universities and the absence of encompassing policy with regard to such activities in M.S.R.T.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محسنی تبریزی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (26)
  • صفحات: 

    119-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    17
  • بازدید: 

    2726
  • دانلود: 

    966
چکیده: 

در پرتو مبانی نظری تحقیق، ضمن تدوین 7 فرضیه که ناظر بر رابطه متغیر اصلی حقیقی (انزوای ارزشی) و روابط میان هر یک از متغیر های علی بود، با کاربرد روش پیمایش و استفاده از تکنیک پرسشنامه هدایت شده از 144 نفر دانشجو، که از بین 91605 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل در در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 80-79 و به طریق نمونه گیری طبقه ای با دقت احتمالی مطلوب d=0/05 و ظریب اطمینان 95 درصد انتخاب شده بودند، اطلاعات مربوط به ابعاد آسیب شناختی فرهنگی در محیط های دانشجویی جمع آوری گردید. بر اساس نتایج حاصل از مدل تبیینی تحلیل مسیر انزوای ارزشی، می توان استدلال کرد که این متغیر متاثر از عوامل مختلفی است که در شبکه ای از روابط علی با یکدیگر و به صورت مرکب و مجموع قرار دارند و کل تغییرات آن را مجموع متغیرهای علت (X) بیان می کند. در این مدل، متغیرهای مطلوبیت شرایط خانوادگی، مطلوبیت شرایط آموزشی، SES، رضایت از زندگی، احساس ستیز با والدینو ضدیت با جامعه هم ، به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم، بر انزوای ارزشی اثر گذاشته اند. همچنین انزوای ارزشی بازتابی از تاثیرات متقابل متغیرهای علت و منتج از مجموعه از خوردهای این عوامل است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2726

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 966 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 17 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

قارون معصومه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (26)
  • صفحات: 

    71-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2716
  • دانلود: 

    835
چکیده: 

یکی از رویکرد های برنامه ریزی توسعه آموزش عالی پاسخ گویی به تقاضای اجتماعی آموزش عالی است. این مهم، خود، ضرورت شناخت و برآورد تقاضای اجتماعی را در سال های آتی مطرح می کند. این مقاله که برگرفته از یک طرح پژوهشی است سعی کرده است حتی المقدور به این مساله بپردازد و برآوردهایی از تقاضای آموزش عالی در دوره 88 -1380 به تفکیک جنسیت، گروه های آزمایشی، دوره های مختلف و گروه های سنی مختلف ارائه کند و به شناختی در مورد چگونگی تاثیر متغیرهای اقتصادی اجتماعی بر تقاضای آموزش عالی نایل آید. برای این منظور، ابتدا با استفاده از ارقام به دست آمده از شاخص های گذر تحصیلی در آموزش عمومی و متوسطه، جداول جریان دانش آموزان (گروههای همسن و سال) تشکیل و تعداد دانش اموزان سال آخر متوسطه و از آنجا تقاضای اجتماعی آموزش عالی- که با تعداد داوطلبان آزمون سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با استفاده از محاسبه نرخ مشارکت در آموزش عالی به تفکیک گروه سنی و پیش بینی تحولات آن در آینده برآورد شد. در مرحله سوم، با تشکیل معادلات رگرسیونی توصیف کننده تغییرات تقاضای اجتماعی آموزش عالی، تاثیر چند متغیر اقتصادی اجتماعی شناسایی شدند و از الگو های بدست آمده برای برآورد تقاضا در سال های آتی استفاده گردید. اهم نتایج به دست آمده حاکی از آنند که به دلیل کاهش نرخ مشارکت مردان در آموزش عالی که گروههای اصلی جمعیتی رخ داده است و تداوم نرخ ثبت نام ناخالص زنان بر مردان در سال های آتی نیز سهم زنان در کل متقاضیان آموزش عالی رو به افزایش و سهم مردان رو به کاهش خواهد بود علاوه بر کاهش سهم مردان در کل تقاضای اجتماعی، سهم آنان در پذیرفته شدگان نیز کاهش یافته است و این پدیده همراه با این واقعیت که نرخ حضور زنان، حتی (دانش آموختگان آموزش عالی) در بازار کار نسبت به مردان کمتر است. می تواند آثار نامطلوبی بر ذخیره دانش نیروی انسانی فعال کل اقتصاد در آینده داشته باشد. شواهد آماری نشان می دهند که کاهش تمایل به ادامه تحصیل در بین پسران از نظام قبل از دانشگاه نشات می گیرد. همچنین شواهد به دست آمده از روند تحولات جمعیتی در آینده نیز حاکی از آنند که ترکیب سنی متقاضیان آموزش عالی در سال های آتی به نفع گروه های سنی بالاتر تغییر خواهد یافت. به عبارت دیگر، در سال های آتی سهم بیشتری از تقاضای آموزش عالی را تقاضای تامین نشده سال های قبل تشکیل خواهد داد و در این مجموعه، سهم گروه آزمایشی علوم انسانی بیشتر خواهد بود. بر آورد های نهایی نشان می دهند که روند افزایش تقاضای اجتماعی زنان تا سال 1378 ادامه، ولی تقاضای اجتماعی مردان حداکثر تا شال 1383 افزایش و پس از آن کاهش خواهند یافت نتایج تحلیلی الگوی تاثیر گذاری متغیر های اجتماعی بر تقاضای اجتماعی زنان و مردان برای آموزش عالی حکایت از آن دارند که متغیر های مربوط به بازار کار دارای بیشترین تاثیر هستند ضمن اینکه متقاضیان آموزش عالی چشم انداز آتی اقتضادی را بیشتر در جهت تحدید فرصت های شغلی پیش بینی می کنند و همین عامل موجب می شود که تقاضای مردان برای آموزش عالی کاهش یابد. توزیع تقاضای اجتماعی در گروه های آزمایشی در سال های آتی به نفع گروه علوم ریاضی و فنی تغییر خواهد کرد و اگر چه تقاضای زنان برای گروه علوم انسانی افزایش خواهد یافت، سهم گروه علوم انسانی در تقاضای اجتماعی مردان و سهم گروه علوم تجربی در هردو، روند نزولی خواهند داشت. تقاضا برای دوره های شبانه و نیمه حضوری تا سقف 67 درصد تقاضای اجتماعی زنان و 60 درصد تقاضای اجتماعی- حداکثر تا 51 درصد تقاضای اجتماعی زنان و 39 درصد تقاضای اجتماعی مردان افزایش خواهند یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2716

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 835 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (26)
  • صفحات: 

    1-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1025
  • دانلود: 

    707
چکیده: 

هدف اساسی این مقاله تدوین و ارائه یک الگوی چند بخشی و پویای برنامه ریزی نیروی انسانی است. نتایج تجربی درباره نیروی انسانی مورد نیاز در طول برنام سوم توسعه، بر حسب گروههای شغلی، رشته های تحصیلی و مقاطع تحصیلی است. نخست نتایج تجربی در حل «حل پایه» ارائه شده است. در حل پایه فرض گردیده که نرخ رشد برخی از متغیرهای عمده اقتصاد کلان بر مبنای اهداف مندرج در برنامه سوم تعیین شود. محاسبات بر مبنای الگوی پویای چند بخشی نیروی انسانی نشان می دهند که میزان ازدیاد اشتغال در طول برنامه حدود 1870 هزار نفر و کمتر از نصف پیش بینی برنامه سوم است. با توجه به وابستگی نیروی انسانی مورد نیاز به نرخ رشد تولید و مسیر زمانی متغیرهای عمده اقتصادی، آزمایشهای پویای مقایسه ای متعدد به عمل آمد تا آزمایشهای روند زمانی نیروی انسانی بر حسب گروه های مختلف شغلی، رشته ها و مقاطع تحصیلی، تحت گزینه های سیاستی متفاوت محاسبه گردد. در نخستین آزمایش مقایسه ای، فرض گردید که نرخ رشد هزینه های دولتی به عنوان یک سیاست انبساطی یک درصد بیش از اهداف برنامه باشد. مضاف بر اینکه هزینه های سرمایه گذاری نیز به نحوی افزایش یابند که امکان افزایش تولید را در طول سالهای برنامه میسر سازد.نتایج حاصل از حل عددی الگو نشان می دهد که میزان اشتغال در طول برنامه سوم حدود 145 هزار نفر در مقایسه با حل پایه افزایش می یابد و به حدود 2015 هزار نفر بالغ می گردد. در دومین آزمایش مقایسه ای، فرض شده است که نرخ رشد هزینه های خصوصی به عنوان یک سیاست انبساطی یک درصد بیش از هدف برنامه است. نتایج تجربی نشان می دهند که اثر اتخاذ سیاست های انبساطی در جهت ازدیاد نرخ رشد هزینه های دولتی براشتغال در طول برنامه توسعه سوم است. نتایج حاصل از حل عددی الگو نشان می دهند که چنین سیاستی باعث می گردد که میزان اشتغال در طول برنامه سوم حدود 645 هزار نفر _ در مقایسه با حل پایه _ افزایش یابد و به حدود 2515 هزار نفر بالغ گردد. بر مبنای آزمایش های مقایسه ای متعدد، سعی شد که نرخ رشد هزینه های خصوصی و دولتی و سرمایه گذاری سازگار با اهداف رشد هزینه های مزبور به نحوی تعدیل گردد که ازدیاد اشتغال در طول برنامه سوم تا سر حد مقدور به اهداف تعیین شده در برنامه نزدیک شود با ملاحظه نتایج آزمایش های پویای مقایسه ای، فرض گردید که نرخ رشد هزینه های خصوصی، و همچنین نرخ رشد هزینه های خصوصی به عنوان یک سیاست انبساطی، هر دو درصد بیش از هدف برنامه باشند. نتایج تجربی نشان می دهند که چنین سیاستی باعث می گردد که میزان اشتغال در طول برنامه سوم حدود 1730 هزار نفر در مقایسه با حل پایه افزایش یابد و به حدود 3600 نفر بالغ گردد. تحت عناوین آزمایشهای مقایسه 4، 5، 6 و 7، متناظر با حل پایه و آزمایش های مقایسه ای 1، 2 و 3، با ملحوظ داشتن روند صعودی برای نسبت نیروی کار متخصص به کل نیروی شاغل و روند نزولی برای نسبت بیسوادان به کل نیروی کار شاغل، ساختار نیروی کار بر حسب مقاطع تحصیلی، در طول دوره برنامه ریزی محاسبه گردید. نتایج تجربی نشان می دهند که منظور نمودن روند صعودی برای نسبت نیروی کار متخصص به کل نیروی کار شاغل، تغییرات قابل ملاحظه برای میزان اشتغال نیروی کار متخصص به دنبال خواهد داشت برای نمونه، آزمایش مقایسه ای 3 را که به اهداف اشتغال برنامه سوم نزدیک تر است در نظر می گیریم جایگزینی نیروی کار با سطوح تحصیلی بالاتر به جای نیروی کار با سطوح تحصیلی پایین تر موجب می گردد که در سال 1383، با حدود 839 هزار نفر افزایش، به حدود 2818 هزار نفر در آزمایش مقایسه ای 7 تغییر یابد در سال 1388، نیروی کار متخصص از حدود 2473 هزار نفر در آزمایش مقایسه ای 3، با افزایش برابر با حدود 1705 هزار نفر، به حدود 4178 هزار نفر در آزمایش مقایسه ای 7 بالغ می گردد. با توجه به اینکه تقاضا برای نیروی کار در طول برنامه سوم در سطوح مختلف شغلی و در مقاطع تحصیلی متفاوت، به مراتب کمتر از میزان انتظار برای کاهش نرخ بیکاری است، اتخاذ سیاست های انبساط اقتصادی، به نحوی که هم تقاضای بخش دولتی و هم بخش خصوصی را افزایش دهد توصیه می گردد هدف از اتخاذ تدابیر انبساطی اقتصادی ازدیاد تولید و، به تبع آن، سطح اشتغال در گروه های مختلف شغلی و در مقاطع تحصیلی مختلف است. در این زمینه، سیاست هایی که در جهت ازدیاد عرضه و ظرفیت تولید اقتصاد کشور عمل می کنند، با توجه به تبعات احتمالی آن در مورد ازدیاد قیمت ها، رجحان دارد. لذا، در اتخاذ سیاست های انبساطی اقتصادی، تاکید اساسی باید بر افزایش سرمایه گذاری و رفع موانع و محدودیت های اداری، مالی، و اعتباری در جهت ازدیاد انگیزه سرمایه گذاری خصوصی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 707 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

وحیدی پریدخت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (26)
  • صفحات: 

    183-225
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1215
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

هدف از این بررسی شناخت سیاست های بازار کار کشورهای پیشرفته و مقایسه آن با سیاست های بازار کار ایران در برنامه سوم به منظور دستیابی به سیاست های مناسب برای مقابله با بیکاری فزاینده نیروی کار درکشور است. برای این منظور، پس از بررسی نظریه های موجود، انواع بیکاری و انواع سیاست های بازار کار معرفی می شوند سپس سیاست های بازار کار کشورهای پیشرفته شامل 16 کشور اروپایی و 5 کشور غیر اروپایی از جمله دو کشور آمریکا و ژاپن به عنوان دو کشور موفق از این مجموعه بررسی می گردند. علاوه بر آن، سیاست های بازار کار ایران با استفاده از برنامه سوم توسعه شناسایی و تحلیل می شود. در پایان نیز توصیه هاو سیاست های پیشنهادی ارائه می شود. هرچند به دلیل مکمل بودن نیروی کار متخصص و نیروی کار غیر تخصصی، سیاست های موثر بر کل اشتغال متخصصان نیز موثر است، اما جا دارد که در مقاله ای دیگر، به طور اخص، سیاست های موثر بر اشتغال متخصصان مورد بررسی قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1215

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button