مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

835
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برآورد تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران در سال 88-1380

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 118

چکیده

 یکی از رویکرد های برنامه ریزی توسعه آموزش عالی پاسخ گویی به تقاضای اجتماعی آموزش عالی است. این مهم, خود, ضرورت شناخت و برآورد تقاضای اجتماعی را در سال های آتی مطرح می کند. این مقاله که برگرفته از یک طرح پژوهشی است سعی کرده است حتی المقدور به این مساله بپردازد و برآوردهایی از تقاضای آموزش عالی در دوره 88 -1380 به تفکیک جنسیت, گروه های آزمایشی, دوره های مختلف و گروه های سنی مختلف ارائه کند و به شناختی در مورد چگونگی تاثیر متغیرهای اقتصادی اجتماعی بر تقاضای آموزش عالی نایل آید. برای این منظور, ابتدا با استفاده از ارقام به دست آمده از شاخص های گذر تحصیلی در آموزش عمومی و متوسطه, جداول جریان دانش آموزان (گروههای همسن و سال) تشکیل و تعداد دانش اموزان سال آخر متوسطه و از آنجا تقاضای اجتماعی آموزش عالی- که با تعداد داوطلبان آزمون سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با استفاده از محاسبه نرخ مشارکت در آموزش عالی به تفکیک گروه سنی و پیش بینی تحولات آن در آینده برآورد شد. در مرحله سوم, با تشکیل معادلات رگرسیونی توصیف کننده تغییرات تقاضای اجتماعی آموزش عالی, تاثیر چند متغیر اقتصادی اجتماعی شناسایی شدند و از الگو های بدست آمده برای برآورد تقاضا در سال های آتی استفاده گردید. اهم نتایج به دست آمده حاکی از آنند که به دلیل کاهش نرخ مشارکت مردان در آموزش عالی که گروههای اصلی جمعیتی رخ داده است و تداوم نرخ ثبت نام ناخالص زنان بر مردان در سال های آتی نیز سهم زنان در کل متقاضیان آموزش عالی رو به افزایش و سهم مردان رو به کاهش خواهد بود علاوه بر کاهش سهم مردان در کل تقاضای اجتماعی, سهم آنان در پذیرفته شدگان نیز کاهش یافته است و این پدیده همراه با این واقعیت که نرخ حضور زنان, حتی (دانش آموختگان آموزش عالی) در بازار کار نسبت به مردان کمتر است. می تواند آثار نامطلوبی بر ذخیره دانش نیروی انسانی فعال کل اقتصاد در آینده داشته باشد. شواهد آماری نشان می دهند که کاهش تمایل به ادامه تحصیل در بین پسران از نظام قبل از دانشگاه نشات می گیرد. همچنین شواهد به دست آمده از روند تحولات جمعیتی در آینده نیز حاکی از آنند که ترکیب سنی متقاضیان آموزش عالی در سال های آتی به نفع گروه های سنی بالاتر تغییر خواهد یافت. به عبارت دیگر, در سال های آتی سهم بیشتری از تقاضای آموزش عالی را تقاضای تامین نشده سال های قبل تشکیل خواهد داد و در این مجموعه, سهم گروه آزمایشی علوم انسانی بیشتر خواهد بود. بر آورد های نهایی نشان می دهند که روند افزایش تقاضای اجتماعی زنان تا سال 1378 ادامه, ولی تقاضای اجتماعی مردان حداکثر تا شال 1383 افزایش و پس از آن کاهش خواهند یافت نتایج تحلیلی الگوی تاثیر گذاری متغیر های اجتماعی بر تقاضای اجتماعی زنان و مردان برای آموزش عالی حکایت از آن دارند که متغیر های مربوط به بازار کار دارای بیشترین تاثیر هستند ضمن اینکه متقاضیان آموزش عالی چشم انداز آتی اقتضادی را بیشتر در جهت تحدید فرصت های شغلی پیش بینی می کنند و همین عامل موجب می شود که تقاضای مردان برای آموزش عالی کاهش یابد. توزیع تقاضای اجتماعی در گروه های آزمایشی در سال های آتی به نفع گروه علوم ریاضی و فنی تغییر خواهد کرد و اگر چه تقاضای زنان برای گروه علوم انسانی افزایش خواهد یافت, سهم گروه علوم انسانی در تقاضای اجتماعی مردان و سهم گروه علوم تجربی در هردو, روند نزولی خواهند داشت. تقاضا برای دوره های شبانه و نیمه حضوری تا سقف 67 درصد تقاضای اجتماعی زنان و 60 درصد تقاضای اجتماعی- حداکثر تا 51 درصد تقاضای اجتماعی زنان و 39 درصد تقاضای اجتماعی مردان افزایش خواهند یافت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قارون، معصومه. (1381). برآورد تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران در سال 88-1380 . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 8(4 (26))، 71-118. SID. https://sid.ir/paper/366997/fa

Vancouver: کپی

قارون معصومه. برآورد تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران در سال 88-1380 . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1381؛8(4 (26)):71-118. Available from: https://sid.ir/paper/366997/fa

IEEE: کپی

معصومه قارون، “برآورد تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران در سال 88-1380 ،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 8، no. 4 (26)، pp. 71–118، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366997/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button