Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2-1 (28-27)
  • صفحات: 

    1-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1390
  • دانلود: 

    432
چکیده: 

امروزه دانشگاه ها، به عنوان مراکز تربیت نیروی انسانی متخصص کشورها، نقش مهمی در افزایش رشد و توسعه اقتصادی ایفا می کنند. در همین راستا، اقتصاد آموزش عالی در چند دهه اخیر گامهای موثری در جهت نحوه تخصیص بهینه منابع فیزیکی و انسانی در دانشگاه ها و افزایش کارایی آنها به عنوان واحدهای تولیدی چند ستاده ای برداشته است. با توجه به اینکه در چند سال اخیر دانشگاه های دولتی ایران قسمت اعظم منابع خود را صرف تولید آموزشی کردند، این مقاله با در نظر گرفتن دانشگاه های دولتی به عنوان واحدهای تولیدی تک ستاده ای (تولید آموزشی) و بررسی ارتباط عوامل انسانی و فیزیکی 21 دانشگاه دولتی کشور برای دوره زمانی 1373-1377 و تلفیق داده های مقطعی و زمانی، یک تابع تولید خطی خاص آموزشی را در قالب یک سیستم معادلات همزمان، به روش حداقل مربعات وزنی (WLS) برآورد می کند که در آن کیفیت تولید آموزشی، سیاستهای پذیرش دانشجویان کارشناسی و کیفیت هیات علمی دانشگاه به صورت درونزا رفتار می کنند. نتایج پژوهش حاکی از آنند که در سالهای اخیر سیاستهای پذیرش دانشجویان کارشناسی دانشگاه ها در راستای افزایش کیفیت تولید آموزشی آنها نبوده است؛ با این حال کیفیت هیات علمی، بودجه های گروه های آموزشی، عملیات کمک آموزشی و بودجه های اختصاصی دانشگاه ها در جهت ارتقای سطح کیفیت تولید آموزشی به کار گرفته شده اند. افزایش بودجه های خدمات اداری از کیفیت تولید آموزشی کاسته اند و بوجه های پژوهشی دامنه فعالیتهای آموزشی دانشگاه ها را کاهش داده اند. این نتایج، علاوه بر اینکه بیانگر وضعیت سیاستگذاری بخش آموزش عالی در چند سال اخیر هستند، می توانند به عنوان ابزاری مفید برای برنامه ریزی آموزش عالی در سطح دانشگاه های کشور به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1390

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 432 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2-1 (28-27)
  • صفحات: 

    43-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1872
  • دانلود: 

    426
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت اسناد علی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان تبریز و نیز رابطه آنها با متغیرهای هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی بوده است. برای این منظور، 500 دانشجوی دختر و پسر به صورت تصادفی منظم از بین کلیه دانشجویان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه خلاقیت، پرسشنامه CDS، پرسشنامه MSLQ و آزمون هوش ریون اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردیدند. شیوه های اسناد علی دارای سه بعد مرکز کنترل، کنترل پذیری و ثبات پذیری، و راهبردهای یادگیری نیز شامل راهبردهای یادگیری سطح بالا، سطح پایین و راهبرد خود نظم دهی بوده اند. مطابق نتایج به دست آمده، هر چه افراد از لحاظ بهره هوشی و میزان خلاقیت در سطح بالاتری قرار داشتند، دارای مرکز کنترل درونی و کنترل پذیری بیشتری نیز بوده اند. همچنین این افراد (افرادی با میزان خلاقیت زیاد)، در مقایسه با افرادی با سطح خلاقیت پایین، از راهبردهای یادگیری سطح بالا بیشتر استفاده می کردند. نتیجه دیگر آن است که دانشجویان گروه های مختلف تحصیلی در استفاده از اسنادهای علی به گونه متفاوتی عمل می نمودند، به طوری که دانشجویان گروه فنی و مهندسی دارای اسناد علی درونی تر، ناپایدار تر و کنترل پذیرتری نسبت به سایر رشته های تحصیلی بوده اند؛ در صورتی که در استفاده از انواع مختلف راهبردهای یادگیری تفاوت معنی داری نشان ندادند. مطابق نتایج به دست آمده، بین دانشجویان دختر و پسر در استفاده از شیوه های اسناد علی تفاوت معنی داری وجود نداشته است؛ اما این دو جنس در راهبردهای خود نظم دهی به طور متفاوتی عمل کردند و این تفاوت به نفع گروه مردان گزارش شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1872

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 426 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

SAMETI M. | EMADZADEH M. | BAKHTIARI B.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1-2 (27-28)
  • صفحات: 

    1-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Today, human capital has an important role in growth and economic development. In recent decades, economic studies of education, specially higher education, have analysed the educational process through production function specification. A major problem of studies in higher education is the complexity which is introduced by joint production. Common sense is that higher education, and universities in particular, produce three outputs jointly, education, research and public services. In this study, it is assumed that the universities produce only education.This research by considering 21 state Universities as single output production units (as education procedures) investigates the relationship between human resources and physical resource for period of 1373-1377.Using a three - equation simultanious model, the university output quality, the university student admissior policy and the teaching staff quality are treated endognously. The results that have been generated by weighted least-squares (WLS) illustrate that in recent years, the student admission policies has decreased the university output quality. But the teaching staff quality as a human resource, has increased the educational production quality.In the other hands, physical resources, for example, educational department budgets, educational aid budgets and self-financed budgets have increased the educational production quality. Research budgets have declined educational activites domain and administrative; budgets have declined educational output quality. So, this is obvious that output variable reflects quantity and quality of educational production. Finally, the results are included the suitable offers for policy decisions in area of higher education.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1-2 (27-28)
  • صفحات: 

    43-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    407
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

The purpose of this study is causal attribution styles and learning strategies among Iranian university students and their relationships with IQ, creativity, sexuality and field of study. For this reason, 500 male and female students were chosen with systematic random sampling method from all students of university. Creativity Questionnaire, CDS Questionnaire, MSIQ Questionnaire and Reaven Test of IQ were used as instruments for collecting data and analyses.Causal attribution styles have three dimensions and learning strategies have four levels. According to results, students with high IQ and creativity have internal locus of control and more acceptance control. These students persons, in compare to low IQ and creativity ones, were also used more high level of learning strategies.Students with technical and engineering field of study, in compare with other field of study, have more internal locus of control, unstable, and acceptance control. When compare male and female students, there is not any differences in terms of causal attribution styles, but there is differences between them in terms of self-regulated strategies (males are more than females).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2-1 (28-27)
  • صفحات: 

    73-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1950
  • دانلود: 

    757
چکیده: 

دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی یکی از آرمانهای بسیاری از نظامها (و از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر عدالت اجتماعی طراحی شده) است. برای تحقق این مهم از یک سو به سنجش موقعیت میزان دسترسی به فرصتهای آموزشی در مناطق مختلف کشور و بین اقشار زن و مرد در مقاطع تحصیلی نظیر دبستان، راهنمایی تحصیلی، دبیرستان و دانشگاه نیاز است و از سوی دیگر راهکارهایی برای کاهش نابرابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی باید مد نظر قرار گیرد. در این مقاله که با استفاده از بخشی از نتایج پایان نامه دکتری در رشته مدیریت آموزشی در کشور تدوین شده است، ابتدا ضمن مرور ادبیات موضوع، برداشتهای مختلف از عدالت آموزشی و منظور از دسترسی برابر به فرصتهای آموزشی تشریح گردیده و راهکارهای ایجاد فرصت برابر در دسترسی به آموزش عالی با استفاده از تجارب جهانی مدنظر قرار گرفته است. سپس با انجام یک تحقیق توصیفی به سنجش موقعیت آموزش عالی در استانهای مختلف کشور با بهره گیری از آمار دانشجویان دختر و پسر پذیرفته شده هر استان در کنکور سراسری سال مورد نظر دانشگاه های دولتی کشور نسبت به جمعیت دختر و پسر دیپلمه همان استان (در رده های سنی 18-22 سال) در همان سال پرداخته شده است. سرانجام، استانهایی که دیپلمه های آنها در حد بالای متوسط جذب دانشگاه ها شده اند به تفکیک دختران و پسران و به کمک ضریب جینی و منحنی لورنز مشخص گردیده اند. همچنین استانهایی که با معیار ورود دیپلمه های آنها به آموزش عالی دولتی، محروم تشخیص داده شده اند، مشخص گردیده و نتایج آن با استفاده از نمودارها و جداول توصیف شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1950

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 757 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آراسته حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2-1 (28-27)
  • صفحات: 

    97-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    11
  • بازدید: 

    1389
  • دانلود: 

    814
چکیده: 

این تحقیق عوامل مرتبط با رضایت شغلی را در میان اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی در ایران مورد بررسی قرار می دهد. در این تحقیق، 481 نفر از اعضای هیات علمی مشارکت داشتند. برای تعیین عوامل و متغیرهای رضایت شغلی از تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نشان دادند که رضایت شغلی با عوامل اقتصادی، آموزشی، تفریحی و رفاهی، لوازم و تجهیزات، انگیزشی ارتباط دارد. برای ارزیابی تاثیر این عوامل بر متغیر تابع (رضایت شغلی) نیز از رگرسیون گام به گام استفاده گردید. در نتیجه این تحلیل، عوامل اقتصادی و انگیزشی در الگو باقی ماندند؛ و لذا آشکار گردید که این دو عامل نقش بزرگتری را در رضایت شغلی هیات علمی دانش آموخته خارج از کشور ایفا می کنند. در این مقاله پیشنهاد شده است که بهبود رضایت شغلی در میان این دسته از اعضای هیات علمی به تغییرات بنیادی نیاز دارد. برخی از مصادیق این تغییرات به مثابه پیش شرطهایی برای بهبود رضایت شغلی اعضای هیات علمی از این قرارند: توسعه اقتصادی، حمایت مالی از دانشگاه ها، تغییر ساختار، استقلال دانشگاه ها، مشارکت هیات علمی، تقویت گروه های آموزشی و حاکمیت فرهنگ علمی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1389

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 814 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2-1 (28-27)
  • صفحات: 

    127-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1084
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

بهداشت روانی فقدان بیماری روانی و حالتی از سلامتی را در بر می گیرد. در این راستا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت کاهش میزان بروز بیماریهای روانی است. بار مالی و اجتماعی بیماریهای روانی فشار بزرگی را به دولتهای اکثر جوامع وارد می سازد. افت عملکرد و کاهش بهره وری اقتصادی جمعیتهای مبتلا به بیماری روانی واقعیتی انکارناپذیر است. با توجه به این که اکثر مبتلایان به بیماری روانی جوانان هستند، توجه و اهتمام دولتها در سراسر دنیا به این امر ضروری است. متاسفانه بخشی از جوانان که به بیماری روانی مبتلا می شوند، دانشجویان هستند. همان طور که مشکلات و بیماریهای روانی دانشجویان می توانند لطمه جبران ناپذیری به جوامع وارد سازند، ارتقای سطح بهداشت روانی و درمان مشکلات روانی دانشجویان از اموری است که باید جدی گرفته شود. بدین منظور مطالعه ای در راستای بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی سال 1379 رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن بودند که از بین آنها 120 نفر (60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی انتخاب شدند. چون هدف پژوهش بررسی میزان فراوانی افسردگی در این دانشجویان بوده است پرسشنامه افسردگی بک در اختیار آنها قرار گرفت. نتایج نشان دادند که 29.82% کل دانشجویان افسرده بودند که از این تعداد 19.1% افسردگی خفیف، 6.66% افسردگی متوسط، 3.33% افسردگی نسبتا شدید و 0.83% افسردگی شدید داشتند. میانگین افسردگی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بوده است (9.8 و 6.5) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). میانگین افسردگی دانشجویان مجرد بیشتر از دانشجویان متاهل بوده است (5.4 و 3.2) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بوده است (P<0.01). میانگین افسردگی دانشجویان غیر بومی بیشتر از دانشجویان بومی بوده است (6.7 و 4) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بوده است (P<0.05). در همین راستا، مدلهایی برای مداخله در زمینه پیشگیری و درمان بیماریهای روانی در دانشجویان پیشنهاد شده است. برخی از دانشگاه های دنیا این مدلهای مداخله ای را برای کمک به دانشجویان و ارتقای سطح سلامت روانی آنها به کار می گیرند. به نظر می رسد که تلفیقی از راهکارها و راهبردهای مربوط به مدلهای مختلف دانشگاه های خارج از کشور را می توان در دانشگاه های کشورمان به کار گرفت. در این مقاله تعدادی از مدلهای مداخله ای ارائه شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1084

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2-1 (28-27)
  • صفحات: 

    157-213
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2243
  • دانلود: 

    1075
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین موانع محیطی، داخلی و منتجی کارآفرینی سازمانی در دانشگاه مذکور صورت گرفته است. در این راستا از الگوی موانع کارآفرینی استفاده شد که در سازمانهای غیر انتفاعی کاربرد دارد. متغیرهای مستقل موثر در سه دسته موانع محیطی شامل فقدان رقابت، نداشتن اختیار سیاستگذاری و تعیین ماموریت توسط مدیران، وجود گروه های ذینفع متعدد؛ زیاد مشهود بودن موانع داخلی شامل: تصمیمات نامناسب مدیریت عالی در انتصاب و انتخاب مدیران، عدم تفویض اختیار کافی به مدیران زیردست، و دوگانگی و تعدد اهداف؛ و موانع منتجی نیز مشتمل بر متغیر فرهنگی- اجتماعی، تعریف سنتی از موفقیت، امکان ادامه فعالیت سازمان با وجود ناکارآمد بودن و تغییرات مکرر مدیریت در دوره های زمانی کوتاه هستند. نوع تحقیق کاربردی و به روش توصیفی و همبستگی است. در جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه و مصاحبه و در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق عبارت بود از 87 نفر از روسا، معاونان و مدیران دانشگاه که از این میان، 64 نفر به پرسشنامه های ارسالی پاسخ دادند. با توجه به یافته های تحقیق، موانع داخلی بیشترین تاثیر منفی را در ایجاد کارآفرینی سازمانی در دانشگاه مازندران داشته اند. موانع محیطی در این زمینه کمترین نقش بازدارنده را در دانشگاه مازندران داشته اند. از بین موانع داخلی، تصمیمات نامناسب مدیران عالی در انتصاب و انتخاب مدیران زیردست و از بین موانع منتجی، متغیر فرهنگی- اجتماعی و از بین موانع محیطی نیز فقدان رقابت، بیشترین تاثیر منفی را بر کارآفرینی دانشگاه نهاده اند. ضمنا پیشنهاد شده است که تحقیق وسیعتری در مورد سایر دانشگاه ها صورت گیرد تا بر اعتبار نتایج تحقیق افزوده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1075 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

فاضلی عصمت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2-1 (28-27)
  • صفحات: 

    215-244
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1433
  • دانلود: 

    1099
چکیده: 

عصر اطلاعات و فناوری به بهره مندی از دانش و مهارت کافی در فعالیت شغلی نیاز دارد. کسب موفقیت در بازار کار ایجاب می کند که فرد نه تنها به طور مستمر آموخته های خود را با دانش روز هماهنگ سازد، بلکه باید در حفظ رابطه شغلی - تحصیلی خویش تلاش کند؛ زیرا این دو امر عمده ترین عواملی هستند که توانمندی قابل قبولی در انجام کارها برای شخص ایجاد می کنند و بهره وری لازم وی را تا حدود زیادی تامین می نمایند. در این راستا، مقاله حاضر به بررسی رابطه شغلی- تحصیلی دانش آموختگان رشته روانشناسی در ایران پرداخته است. محتوای آن شامل بحثهایی در باره عوامل موثر در بهره وری و توانمندی شغلی دانش آموختگان، روش پژوهش، و یافته های تحقیق و بحث است. در پایان، با اتکا به یافته های به دست آمده از مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه های انجام گرفته و داده های جمع آوری شده از پاسخنامه ها، راهکارهایی در جهت توانمندی و موفقیت بیشتر دانش آموختگان در فعالیتهای شغلی ارایه شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1099 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0