Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

حسین خانی علی

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    778
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مک داول معتقد است که گویندگان با اظهار التفاتی جملات زبان خود، به بیان اندیشه می پردازند. به عبارتی، رفتار زبانی گویندگان را باید انجام افعالی گفتاری در نظر گرفت که دارای محتوای مشخص (اندیشه ها) و نوع مشخص (همچون بیان اندیشه، درخواست، پرسش و غیره) هستند. مک داول با طرفداری از مفهوم اعتدال معتقد است که نظریه پرداز معنا، باید شخصی در نظر گرفته شود که دارای فهمی پیشینی از یک زبان، همچون فرازبان است. اما به نظر دامت، نظریه معنا نباید فهم بخشی از زبان را پیش فرض بگیرد. در نگاه او، این نظریه باید تمام مفاهیم اولیه زبان را تبیین کند و توضیح دهد که دارا بودن این مفاهیم به وسیله گویندگان به چه معنا است. مک داول نیز با نقد این رهیافت تاکید می کند که دامت به دام رفتارگرایی محض خواهد افتاد و مجبور خواهد بود معنا را در عباراتی تحویلی و رفتاری تبیین کند، که چنین کاری، مخالف با این شهود بنیادین ما است که معنا عقلانی و هنجارین است. به این ترتیب، مک داول، اساسا ارائه نظریه ای غیرمعتدل را ناممکن می داند. در این نوشته، علاوه بر طرح دیدگاه های دامت و مک داول در باب کارکرد یک نظریه معنا، استدلال مک داول را علیه نظریه غیرمعتدل معنا، بررسی و ارزیابی خواهیم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 778

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    592
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مهم ترین هدف فلسفی فرگه تعیین و فهم شان معرفت شناختی و هستی شناختی صدق ریاضی بود. او برای این مهم آموزه منطق گرایی را مطرح کرد. آموزه منطق گرایی را می توان چنین بیان کرد: 1- همه صدق های حساب را می توان به زبان منطق بیان کرد؛ و 2- همه صدق های حساب را می توان از اصول موضوعه منطق محض با بکارگیری قواعد منطق و تعاریف به دست آورد. برای دفاع از این نظر، فرگه در صدد تعریف کاملی از عدد با استفاده از حدود منطق محض برآمد. اما تعاریف او از عدد، جدای از نواقصی دیگر با مساله سزار روبرو شدند. این مساله عبارت است از امکان این همانی اشیاء ریاضی با اشیاء انضمامی و آن را می توان چنین بیان کرد: آیا سزار با یک عدد این همان است؟ هیچ یک از تعاریف فرگه نمی تواند به این سوال پاسخ دهد و تلاش های بعدی نیز برای حل این مساله همچنان ناموفق بوده است.در این مقاله نشان داده ایم که مساله سزار تنها دارای یک بعد نیست و تنها راه حلی برای این مساله موفق است که بتواند به سه بعد معرفت شناختی، متافیزیکی و معناشناختی آن پاسخی درست ارائه بدهد. سپس راه حل نومنطق گرایی را برای این مساله آزمایش کرده ایم و نشان داده ایم که این راه حل به علت در نظر نگرفتن ابعاد مختلف مساله ناموفق بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    952
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نظریه تصوری معنا عبارت از آن است که معنای واژه ها را تصورات ذهنی بدانیم. به این نظریه که مدافع اصلی آن لاک است (گر چه مبدع آن نیست)، امروزه توجه چندانی نمی شود زیرا مشکلات متعددی دارد که به آن ها به خوبی پاسخ داده نشده است. در این مقاله به یک جنبه خاص از این نظریه، یعنی دلالت شناسی اسم عام پرداخته می شود. علاوه بر اینکه موضع لاک درباره مفهوم تصور و اسم عام تشریح می شود، اصلاحاتی برای این نظریه پیشنهاد می شود که به عقیده نگارندگان می تواند موضع این نظریه را تقویت کند. در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه استفاده از مفهوم کلاس می تواند تا حدی مشکلات این نظریه معنا را رفع کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 952

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    993
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تاثیر افلاطون در تحولات اندیشه تا اندازه ای است که مکتب های سیاسی، اجتماعی و فلسفی عصر ما هنوز خود را با توجه به این متفکر ارزیابی می کنند.از جمله مهم ترین آثار افلاطون همپرسه های «جمهور»، «سیاستمدار» و «قوانین» هستند. این سه اثر به خصوص در حوزه اندیشه سیاسی اهمیت بسزایی دارد و موجب شده اند افلاطون به عنوان بنیانگذار اندیشه سیاسی شناخته شود. محتوا و صورت متفاوت این سه اثر موجب شده است اندیشه سیاسی افلاطون مورد تفسیرها و برداشت های مختلف قرار گیرد.به نظر می رسد بررسی سیر تحول اندیشه های سیاسی افلاطون و تدقیق جایگاه سه همپرسه جمهور، سیاستمدار و قوانین بر مبنای گذار از فلسفه سیاسی به علم سیاست (نظریه گذار)، موجب حل بسیاری از مشکلات و روشن شدن زوایای تاریک اندیشه این متفکر شود.یکی از جنبه های متفاوت نظریه گذار در مقایسه با دیگر نظریه ها، توجه عمیق به همپرسه سیاستمدار است. از نظر این دیدگاه همپرسه سیاستمدار برای توضیح گذار افلاطون از فلسفه سیاسی در همپرسه جمهور به علم سیاست در رساله قوانین، به عنوان حلقه رابط نقش برجسته ای دارد.در این مقاله با تمرکز بر همپرسه سیاستمدار و خوانش آن در پرتو نظریه گذار از فلسفه سیاسی به علم سیاست، سیر تحول اندیشه های سیاسی افلاطون را مورد بررسی قرار داده ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 993

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

GHAYYOUM ZADEH KAMRAN | MOVAHED SEYED ZIA

نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    281
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Frege's main philosophical goal was to understand and determine both the ontological and epistemological status of mathematical truth. He proposed the doctrine of logicism for this goal. The doctrine of logicism explains that: 1. all the truths of arithmetic can be expressed using only logical notions. And 2.all arithmetical truths can be obtained from purely logical axioms using just logical laws and definitions. In order to defend this view, it would seem to be essential to provide a definition of the number of words in purely logical terms. But his definitions of the number of words, apart from other defects, were in conflict with the Caesar problem. The Caesar problem is the possibility of identity between mathematical objects and concrete objects, shown by the statement: 'is Caesar a number?' Frege's definitions and other contemporary solutions do not provide us with any answer to this question.In this essay, we divide the Caesar problem into a variety of epistemological, metaphysical and semantically dimensions and we also show that a right solution must give us a sufficient answer to all these dimensions. Then we test Neo- logicism and show that this solution cannot solve this problem.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

GHADERI HATAM | HASANIFAR ABDOL RASOOL

نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The impact of Plato in evolution of philosophical and political thought is so, that still current political, social and philosophical schools are being evaluated with his thought. The dialogue between Republic, Statesman and Laws are three of his most important works. These three works, especially, are so important in the field of political thought and by writing these works, Plato, is known as the founder of political thought. His different form and context are caused that his political thought would be interpreted differently. It seems that leaning on the theory of Transmission from political philosophy to politics in Plato's thought and emplacing these three dialogues in their proper stance would solve most of the problems and help to enlightening dark aspects of his thoughts. Special attention to Statesman is among the features which distinguish the theory of transition from the others. According to this idea, Statesman dialogue intermediates Plato's political philosophy in Republic and politics as well as one of the distinguished role in connective segments. In this article, we try to represent a more accurate interpretation of Plato's political thought of transformation by reading and interpreting the statesman in virtue of 'Transmission Theory' from political philosophy to politics.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1031
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

جان هیک، فرضیه کثرت گرایی دینی خود را، بر سه مبنای فلسفی: اصل زودباوری سوئین برن، دیدن به عنوان ویتگنشتاین و معرفت شناسی ادراک حسی کانت، استوار کرده است. اما اعمال این موارد، بر کثرت گرایی دینی، دارای اشکالات متعددی است از جمله: اصل زودباوری مستلزم پذیرش دیدگاه های متناقضی در تجارب دینی است و رجوع به تجارب دیگر، براهین عقلی و امکان منطقی و مانند آن، این تناقض را برطرف نمی سازد.هیک دیدن به عنوان را، به تجربه به عنوان توسعه می دهد و آن را شامل همه تجارب بشری که مطابق با مفاهیم ذهنی و نظام های دینی افراد شکل می گیرد، می داند این رویکرد، سبب اثبات ناپذیری حقیقت متعالی، جدای از تجارب دینی و انکار موارد مشترک تجربه ها می گردد. هیک با پذیرش معرفت شناسی کانتی، واقعیت فی نفسه را بیان ناپذیر می داند و آنچه توصیف و تجربه می شود، تجلیات و پدیدارهای آن است. این نظر منجر به شرک یا الحاد می گردد.در این مقاله، ابتدا سه اصل یاد شده و نحوه تطبیق آن ها بر نظریه کثرت گرایی تبیین شده و در نهایت نقدهایی که به پاره ای از آن ها اشاره شد، مطرح گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1031

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KHANI ALI HOSSEIN

نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    246
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

McDowell thinks that speakers, when they are uttering a sentence intentionally, in fact, are expressing a thought which the sentence is used for communication. In McDowell's view, we must take speaker’s linguistic behavior as a performance of a speech act with a specific content (various thoughts) and specific type (such as expressing a thought, asking a question, and so on). McDowell defends a modest theory of meaning and argues that an interpreter or a theorist should be seen as a person who has and has had a prior grasp of a language. But, Dummett believes that a theory of meaning should not take for granted some piece of a language or presuppose having some primitive concepts of that language by a speaker. A theory of meaning, as Dummett says, must explain all primitive concepts which primitive terms of the language in question express, and describe what it is to have these concepts by a speaker. McDowell by criticizing this view insists that, this approach to meaning falls in the mere behaviorism and then, Dummett is forced to explain meaning in reductive and non-intentional (behavioral) terms. McDowell urges that giving this behavioral account of meaning attacks our intuitive and common sense view that language and meaning are normative and rational. Thus, giving an immodest theory of meaning, in McDowell's view, is impossible. In this essay, after describing McDowell's and Dummett's views on workings of a theory of meaning, I will describe McDowell's argument against possibility of giving an immodest theory of meaning and eventually, I'm going to evaluate the plausibility of the argument.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

موسوی کریمی میرسعید

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1239
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پس از ارائه نظریه های جدید کیهان شناسی در فیزیک، یعنی دو نظریه رقیب مهبانگ و حالت پایدار، دو مفهوم «خلق از عدم عالم» و «خلق مدام ماده از عدم» از اواسط قرن بیستم وارد حیطه علوم تجربی شدند. آدولف گرونباوم، فیلسوف علم شهیر معاصر تلاش کرده است نظریه حالت پایدار را به گونه ای تعبیر کند که خلق مدام ماده از عدم در این نظریه به صورت کاملا فیزیکی قابل توضیح و تبیین باشد. در این مقاله نشان داده می شود که تعبیر گرونباوم دست کم با سه مشکل مواجه است: عدم تمایز بین علت فاعلی و علت مادی؛ ناسازگاری درونی؛ و تعبیر نادرست از قانون بقای چگالی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عبدالکریمی بیژن

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (نامه فلسفی)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1199
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله در صدد است تا نشان دهد که چگونه نظام های نظری تئولوژیک، که در حول و حوش همه ادیان تاریخی شکل می گیرند- و لذا باید میان این نظام های نظری با روح اصلی و معنوی ادیان به تمایزی بنیادین قائل بود- تاریخ و شخصیت ها و رویدادهای تاریخی را در چارچوب اعتقادی خویش تفسیر کرده، و از تاریخ «آن گونه که باید باشد»، و نه «آن گونه که هست» سخن می گویند. همین امر، یعنی وفاداری به نظام های تئولوژیک مورد پذیرش یک قوم یا یک گروه، سبب می گردد که معتقدان به یک نظام تئولوژیک- درست همچون پیروان نظام های ایدئولوژیک در دوره جدید- مواجهه ای ابزاری با تاریخ و رویدادهای آن داشته، از تاریخ نه به منزله یک منبع مهم معرفتی، بلکه به عنوان ابزاری به منظور استخراج پاره ای از مویدات تاریخی به منظور اثبات باورهای اعتقادی خود و لذا نادیده گرفتن همه مواردی که ناقض باورهای آنان است، بهره جویند. لذا تفسیرهای یکسویه معتقدان به نظام های تئولوژیک را باید، به دلایل سرشت نحوه تفکر تئولوژیک و ویژگی های آن، یعنی به جهت اوصافی چون جدلی بودن، دوری بودن، سیستم ساز بودن، گزافی و دلبخواهانه بودن، دوگانه انگاری و...، بیش از آنکه گزارشی از تاریخ تلقی کنیم، باید به منزله نوعی «تاریخ سازی» و حتی نوعی «دروغ مقدس» تلقی کنیم. باید توجه داشت که تعابیری چون «تاریخ سازی» یا«دروغ مقدس» را به هیچ وجه نباید به عنوان اموری کاملا آگاهانه و در معنایی اخلاقی، بلکه باید به مثابه اموری ناخودآگاه و به منزله خطایی معرفتی فهم کرد. به تقدیر، در نظام های تئولوژیک، تاریخ به منزله یک منبع معرفتی اساسی از دسترس معتقدان به این نظام ها خارج می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    74 (PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5833
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The ideational theory of meaning is the theory according to which the meaning of words is subjective ideas. This theory whose main defender (though not innovator) is Locke, has not been regarded greatly nowadays, because there are several problems which have not been resolved. In this paper, we focus on a specific aspect of this theory, namely: the semantics of general terms. First, we explain Locke's definition of "Idea" and his position on "General Terms", then we propose some suggestions that we believe could support and modify this theory. Finally, by using the concept of "Class" we show how some problems of the ideational theory of meaning can be resolved.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5833

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button