Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    172
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Objective: Academically good students become good citizens and good citizens make a better society. They are the prospective heirs of a nation, so those factors that influence their academic performance should be taken into consideration to build up an integrated and developed nation. To find out the factors that potentially influence academic excellence of medical students. Materials and Methods: A cross-sectional study was carried out among medical students of final year. A predesigned, pretested, structured, self-administered questionnaire was used to collect information. To identify significant predictors of students’ academic performance, Uni-variate and multivariate binary logistics analysis were done. Results: A total of 149 students were interviewed. Analysis of average marks in all three professionals revealed that only 59 students (39. 60 %) scored equal to or more than 60 %, whereas 90 students (60. 40%) had marks below 60 %. In univariate binary logistic regression analysis factors such as gender, area of schooling up to class 12th, education and occupation of parents, history of alcohol consumption and adequate sleep were found to be significant predictors for students’ academic performance. In multivariate binary logistics regression analysis, only gender was the significant predictor. Conclusion: After completing their basic school education, when students enter the professional medical colleges, there are some modifiable and some non-modifiable factors which have great impact on their academic performance. These can be dealt accordingly by the institutional authorities to have better academic performance of the students.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 172

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    10-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    682
  • دانلود: 

    559
چکیده: 

مقدمه و هدف: آموزش بالینی نقش مهمی در دستیابی کامل دانشجویان پرستاری به صلاحیت بالینی ایفا می کند. یکی از پارامترهای محیط بالینی که به نظر می رسد در دستیابی به اهداف کارآموزی ها کمک کننده باشد، محیط حمایتی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر محیط بالینی حمایتی بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری طراحی گردید. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با مشارکت 60 دانشجوی پرستاری که به دو گروه مساوی مداخله و کنترل (با روش قرعه کشی) تخصیص تصادفی شدند، در بیمارستانهای آموزشی مشهد انجام شد. برای دانشجویان گروه مداخله، برنامه محیط بالینی حمایتی که شامل سه جزء دانشی، مهارتی و بستر یادگیری بود، به مدت دو هفته برگزار شد. قبل و بعد از مداخله صلاحیت بالینی آنها با پرسشنامه اصلاح شده صلاحیت بالینی مرتوجا (Meretoja Modified Nursing Competence Scale) سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمونهای تی مستقل، من ویتنی، تی زوجی و کای اسکوئر تحلیل شدند. یافته ها: نتیجه آزمون تی مستقل نشان داد، بعد از مداخله، میانگین نمره کلی صلاحیت بالینی دانشجویان گروه مداخله(6/16± 8/80 از 100 نمره) بصورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل (9/10± 3/68 از 100 نمره) بود(003/0 p=). همچنین میانگین نمره صلاحیت بالینی گروه مداخله در ابعاد کمک به بیمار، آموزش و راهنمایی و اقدامات درمانی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (05/0P<). نتیجه گیری: ایجاد محیط بالینی حمایتی، صلاحیت بالینی دانشجویان را خصوصا در حیطه های کمک به بیمار و آموزش و راهنمایی بیشتر ارتقا می دهد و توصیه می شود در برنامه ریزی آموزش بالینی پرستاری توجه بیشتری به آن شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 682

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 559 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    23-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    294
  • دانلود: 

    457
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش مؤثر، نیازمند دانش معلمی است که می بایست استادان آن را کسب کنند. این مقاله با هدف تبیین شیوه های دستیابی به دانش معلمی، توسط استادان بالینی در علوم پزشکی تدوین شده است. روش بررسی: این مقاله بخشی از یک مطالعه ی کیفی است که با روش نظریه ی زمینه ای انجام شده است. 27 نفراز استادان بالینی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که تجربه یا دانش لازم را در زمینه آموزش پزشکی داشتند، به صورت نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند، روش جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود، که تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده ها براساس رویکرد کوربین و اشتراوس (2008) انجام گرفت. به منظور تأیید نتایج و استحکام و دقت داده ها از معیار لینکن و گوبا استفاده شد. یافته ها: یافته های نهایی تحقیق شامل طبقات؛ "بسترهای اکتساب و شناسایی دانش معلمی" به عنوان زمینه، "راهبردهای اکتساب دانش" به عنوان کد مرکزی، "محدودکننده های اکتساب و شناسایی دانش معلمی" و در نتیجه "کمبود و پراکندگی دانش معلمی" به عنوان مهمترین دغدغه، " مهارت های اکتساب و شناسایی دانش معلمی" به عنوان شرایط علی و در نهایت "ارتقاءکیفیت و تحول آموزش"، "ارتقاء رضایت و یادگیری دانشجویان" به عنوان پیامد حاصل شد. نتیجه گیری: کسب دانش معلمی نیازمند بهره مندی از راهبردهای یادگیری فردی و توسعه حرفه ای در بسترسازمانی، فرهنگی و فردی است، البته بررسی نتایج بکارگیری این راهبردها در ارتقاء دانش معلمی استادان، نقطه آغازی برای ادامه پژوهش های آتی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 294

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 457 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    36-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    383
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

زمینه و هدف: مرجعیت علمی که به معنای مراجعه مستمر دیگران به یک فرد یا سازمان بعنوان صاحب نظریه است، سبب توسعه جامعه از نظر اجتماعی، اقتصادی و علمی می شود. این پژوهش با هدف تبیین نقش مرجعیت علمی در فرایند توسعه کشور با استفاده از مطالعات انجام شده صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه در نیمه اول سال 1396 بر اساس پروتکل مرور نظام مند کوکران انجام و در فروردین 1399 به روز رسانی گردید. کلید واژه های مرجعیت علمی، توسعه کشور، اجتهاد علمی و اقتدار علمی در پایگاه داده ای Google Scholar و پایگاه های اطلاعاتی ایرانی شامل اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه علوم و فناوری ایران جستجو شدند. تعداد 343 مقاله وارد لیست اولیه و 45 مقاله واجد شرایط لازم برای ورود به ارزیابی نهایی شدند. یافته ها: مهمترین مفاهیم استخراج شده در این مطالعه در زمینه نقش مرجعیت علمی عبارت بودند از: پویایی علمی، تحول و نوآوری، خلاقیت، توسعه ی علوم پزشکی، تمدن سازی، بومی سازی علم، تعاملات علمی، تکنولوژی های ارتباطی، توسعه فرهنگ خودباوری، بین المللی سازی آموزش و پژوهش، تقویت نظامند علوم بین رشته ای به منظور توسعه، ثروت آفرینی، رقابت به منظور توسعه. نتیجه گیری: مرجعیت علمی نقش موثری در ارتقای توان رقابتی کشور در مقایسه با کشورهای سند چشم انداز 1404 ایران دارد. بنابراین ضرورت دارد در راستای دستیابی به توسعه و مرجعیت علمی، برنامه ریزی استراتژیک تحقیقات علمی در کشور با هدف شناسایی ظرفیت ها و هدایت تحقیقات برای نیل به اهداف سند چشم انداز 1404 انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 383

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    52-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    317
  • دانلود: 

    479
چکیده: 

زمینه و هدف: ارتباط پزشک و بیمار نیاز به مهارت های ارتباطی خاص، به ویژه هنگام اعلام خبر بد است موجب رنجش غیر قابل جبرانی در بیمار و همراهان خواهد شد. لذا نیاز است مطالعاتی در زمینه ی آموزش های به پزشکان انجام شود تا پزشکان بتوانند در این موارد تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند. روش بررسی: نمونه مطالعه تمام دستیاران طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 بودند که با روش زوج و فرد به گروه های آموزشی حضوری (سخنرانی، بحث گروهی) و غیرحضوری (دریافت بسته آموزشی، اسلاید و فیلم برمبنای اسپایکس) تقسیم شدند. از پرسشنامه عملکرد و نگرش، که مبنای استراتژی اسپایکس در نحوه انتقال خبر بد است برای ارزیابی استفاده شد. نتایج پیش از آزمون و پس آزمون در دو گروه با هم و هچنین سطح نگرش و عملکرد نیز به تفکیک در هر دو گروه نسبت به قبل و نسبت به یکدیگر مقایسه شدند. یافته ها: میانگین نمرات پس از آموزش در نحوه نگرش 75/121 و نحوه عملکرد 45/63 در گروه حضوری و در گروه غیرحضوری 6/115 در میانگین نگرش و 70/62 در امتیاز عملکرد بود. نمره نحوه نگرش در گروه های مطالعه بعد از مداخله نسبت به قبل آن معنادار نشد (p-value> 0. 05). هر چند در مقایسه نمره عملکرد بعد آموزش نسبت به قبل در هر دو روش آموزش اختلاف مشاهده شد (p-value < 0. 001) نتیجه گیری: نتایج ضرورت انجام این مطالعه برروی دستیاران تخصصی سایر رشته ها و گنجانده شدن آموزش های مهارت انتقال خبر بد در برنامه آموزشی را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 317

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 479 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    60-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    537
  • دانلود: 

    483
چکیده: 

زمینه و هدف: ارایه و دریافت بازخورد در آموزش بالینی، یکی از شاخص های تدریس اثربخش و یادگیری بهتر توسط دانشجویان میباشد. عوامل مختلفی در موثر و مفید بودن بازخورد نقش دارند که ممکن است به استاد یا دانشجو مرتبط باشند. هدف این مطالعه بررسی نگرش به دریافت بازخورد از سوی دانشجویان پزشکی و پرستاری در دوره آموزش بالینی است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی، روی495 دانشجوی علوم پزشکی (278 دانشجوی پزشکی و217 دانشجوی پرستاری) که به روش سهمیه ای و دردسترس انتخاب شدند، انجام شد. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه نگرش به دریافت بازخورد بود که به روش خودایفا توسط دانشجویان تکمیل گردید. روایی ابزار به روش محتوایی و پایایی آن به روش همبستگی درونی (90/0=α ) تایید شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری ANOVA, T-Test آنالیز شدند. یافته ها: در این مطالعه، نگرش به دریافت بازخورد توسط دانشجویان بالاتر از حد مقدار میانگین بوده و بطور معنی داری در دانشجویان پرستاری بیشتر از دانشجویان پزشکی (94/2-t=، p=0/031) بود. همچنین دانشجویان در مقطع کارآموزی بیشتر از مقطع کارورزی تمایل به دریافت بازخورد داشتند (46/2-t=، p=0/01). نگرش دانشجویان به دریافت بازخورد با سن، معدل و علاقه به رشته تحصیلی ارتباط معنی دار داشت (p<0/05). نتیجه گیری: بنابر نتایج مطالعه حاضر و باتوجه به تفاوت نگرش دانشجویان مختلف به دریافت بازخورد، توصیه میشود این مهم در برنامه ریزیهای آموزشی لحاظ شده و با اتخاذ تدابیر مناسب، در جهت ارتقا نگرش دانشجویانی که دیدگاه ضعیفی نسبت به بازخورد دارند، تلاش شود تا به این ترتیب زمینه پذیرش بیشتر بازخورد از سوی آنان فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 537

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    69-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    271
  • دانلود: 

    503
چکیده: 

زمینه و هدف: محیط یادگیری نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفا می کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ادراک دانشجویان پرستاری از محیط یادگیری بر میزان درگیری تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 98-1397 طراحی و اجرا شد. روش کار: در این پژوهش توصیفی-همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل دادند که بر اساس جدول مورگان و به شیوه تصادفی تعداد 291 آزمودنی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد شده ارزیابی محیط آموزشی (DREEM) و درگیری تحصیلی اسچوفیلی و همکاران (1996) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره کلی محیط یادگیری و آموزش 81/12± 26/125 از حداکثر نمره 200 بود که به معنی وجود جنبه های مثبت بیش تر از جنبه های منفی در محیط است. یافته ها نشان داد ادراک دانشجویان از محیط یادگیری پیش بینی کننده درگیری تحصیلی آنان است. بر اساس محاسبه ضرایب رگرسیونی، حیطه های پنجگانه ادراک از محیط یادگیری و آموزش (در مدل DREEM) نقش معناداری در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان داشت (01/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش در خصوص نقش ادراک از محیط یادگیری و آموزش در پیش بینی درگیری تحصیلی، توجه به نقش محیط و متناسب سازی آن بسیار مهم می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 271

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 503 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    79-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    351
  • دانلود: 

    516
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت درس روشنایی برای دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای و نقش روش های نوین آموزشی در افزایش میزان یادگیری، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان یادگیری دانشجویان در ارائه بخش عملی درس روشنایی با بکارگیری تابلوی آموزشی منابع روشنایی انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بودند. دانشجویان در دو گروه مداخله و کنترل و با تعداد 40 دانشجو در هر گروه انجام گرفت. آموزش گروه کنترل به روش سنتی و گروه مداخله با استفاده از تابلوی آموزشی بود. در پایان دوره، علاوه بر نظرسنجی، نمرات دانشجویان در دو گروه توسط نرم افزار19SPSS آنالیز گردید. یافته ها: 25% (20 نفر) از دانشجویان آقا و 75% (60 نفر) خانم بودند. با بکارگیری تابلوی آموزشی، سرعت یادگیری، ماندگاری مهارت، سهولت درک مطالب و ایجاد انگیزه به ترتیب 85%، 90%، 90% و 95% افزایش یافت. میانگین نمره کسب شده در گروه مورد 75/1± 75/17 و در گروه شاهد 15/2± 5/15 بود به طوری که اختلاف میانگین نمره کسب شده در بین گروه مورد و شاهد معنادار بود (P-value=0. 003). نتیجه گیری: میزان یادگیری دانشجویان در بخش عملی درس روشنایی با استفاده از تابلوی آموزشی افزایش یافت که با توجه به نتایج نظرات دانشجویی می توان گفت که این ابزار می تواند به عنوان وسیله کمک آموزشی مفید در ارائه این درس مورد استفاده قرار بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 351

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button