سابقه و هدف: مصرف طولانی مدت اتانول، سبب اختلال برگشت پذیر در یادگیری و حافظه می شود. آسیب به میکروارگانیسم های روده با اختلالات سیستم ایمنی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرتبط است. مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها می تواند اختلالات حافظه را بهبود دهد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر مکمل پروبیوتیک به صورت گاواژ بر اختلال یادگیری و حافظه در حیوانات دریافت کننده اتانول بود. مواد و روش ها: در این مطالعه، 4 گروه شامل کنترل (CON)، گروه دریافت کننده پروبیوتیک (C+P)، گروه دریافت کننده اتانول به صورت محلول در آب خوراکی (CE) و گروه دریافت کننده اتانول همراه با پروبیوتیک (E+P) مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه، از تست شاتل باکس به منظور بررسی حافظه با ارزیابی رفتار احترازی-اجتنابی مهاری و ثبت الکتروفیزیولوژیک جهت بررسی میزان پاسخ پایه و نیز پاسخ بعد از تحریک تتانیک هیپوکمپ استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که اتانول باعث اختلال در حافظه حیواناتCE می شود. همچنین الکل، دامنه پتانسیل های پس سیناپسی تحریکی میدانی را کاهش داده، مانع از القای LTPشد. مکمل پروبیوتیک به طور قابل توجهی سبب بهبود حافظه در حیوانات گروه E+P شد، درحالی که روی انتقال سیناپسی در حیوانات تحت درمان با الکل، تاثیری نداشت. نتیجه گیری: جنبه رفتاری حافظه بر خلاف جنبه الکتروفیزیولوژیکی آن می تواند بر تیمار پروبیوتیک در حیوانات دریافت کننده اتانول، حساس باشد.