Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    207-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    738
  • دانلود: 

    512
چکیده: 

مقدمه: بیماری مولتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری مزمن است که ناتوانی و کارکرد پایین ناشی از آن، افراد را به سوی احساس فقدان شایستگی و اطمینان از خود، کاهش احساس شادکامی و ایجاد مشکل در بهزیستی روان شناختی سوق می دهد؛ لذا لازم است مداخلات روان شناختی جهت بهبود وضعیت سلامت روحی این بیماران انجام گیرد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره با رویکرد مثبت گرا بر شکوفایی، بهزیستی روان شناختی و شادکامی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر اصفهان در بهار و تابستان سال 1397 انجام شد. روش ها: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. شرکت کنندگان پژوهش، 34 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بودند که بر اساس سن و تحصیلات به صورت همتاسازی در دو گروه کنترل (17 نفر) و آزمایش (17 نفر) قرار گرفتند و پیش آزمون اجرا شد. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 90 دقیقه ای هفتگی طی یک ماه مشاوره با رویکرد مثبت گرا شرکت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار بودند. پس از اتمام جلسات درمان و یک ماه پس از اجرا، مجددا آزمون ها گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شکوفایی سلیمانی و همکاران (1394)، پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (1989) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1990) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد مشاوره با رویکرد مثبت گرا بر شکوفایی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تاثیر ندارد؛ لیکن منجر به افزایش بهزیستی روان شناختی (نمرات از 64/52 به 50/60 رسیده است) و احساس شادکامی (نمرات از 71/62 به 84/72 رسیده است) بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس گردیده است (05/0>p). نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، شرکت در جلسات مشاوره با رویکرد مثبت گرا می تواند به پیشگیری از مشکلات روان شناختی و بهبود وضعیت روان شناختی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 512 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    221-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    405
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

مقدمه: cytology testing در کاهش میزان بروز سرطان دهانه رحم و کاهش مرگ و میر موفق بوده است. همچنین آزمایش های مولکولی مانند HPV typing، Aptima test می تواند اثربخشی غربالگری برای این نوع بدخیمی را بهبود بخشد. بر آن شدیم تا در این مطالعه ارزش تشخیصی تست های cytology testing، High-risk HPV DNA typing و APTIMA را در مقایسه با نتیجه بیوپسی سرویکس در تشخیص کنسر و نیوپلازی سرویکس بررسی نماییم. روش ها: تمام بانوان بالای 21 سال و زیر 65 سالی که علایم بالینی داشتند یا جهت تست غربالگری یا علایم بالینی مراجعه کرده بودند وارد مطالعه شدند. با استخراج نتایج تست های cytology testing، High-risk HPV DNA typing و APTIMA از پرونده بیماران sensitivity و specifity این تست ها را محاسبه کردیم. یافته ها: cytology testing دارای حساسیت 59٪ برای CIN2+ و ویژگی 61٪ بود. برای CIN I، حساسیت و ویژگی cytology testing بالاتر بود (63٪ و 71٪ ). Typing High-risk HPV DNA برای CIN2+ بیشترین حساسیت (76٪ ) را داشت، اما ویژگی آن کم (66٪ ) بود. حساسیت و ویژگی آن برای CIN I 51٪ و 74٪ ، بود. آزمون آپتیما دارای حساسیت 7. 53٪ و ویژگی 87. 5٪ برای CIN2+ بود که حساسیت کمتری نسبت به Typing High-risk HPV DNA داشت، اما دارای ویژگی بالاتر بود. حساسیت آزمون آپتیما برای CIN I بسیار پایین بود (22. 2٪ )، اما ویژگی آن بسیار بالا بود (87. 5٪ ). نتیجه گیری: در این مطالعه نشان داده شد که High-risk HPV DNA typing بیشترین حساسیت (75. 9٪ ) و APTIMA Test بیشترین ویژگی (87. 5٪ ) را در پیشگویی CIN2+ در بین این سه تست دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 405

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    233-248
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    435
  • دانلود: 

    591
چکیده: 

مقدمه: اهمال کاری به هر نوع تاخیر و تعلل داوطلبانه در انجام امری علیرغم اطلاع از پیامدهای منفی آن اطلاق میشود. عوامل متعددی بر اهمال کاری فراگیران در یادگیری زبان انگلیسی تاثیر دارند که مطالعه حاضر به بررسی تاثیر عواملی همچون انگیزه، راهبردهای یادگیری زبان، تیپ شخصیتی، جنسیت، رشته تحصیلی، نوع واحد درسی زبان، مدرس و مقطع تحصیلی بر اهمال کاری در یادگیری زبان انگلیسی توسط دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز می پردازد. روش ها: جمع آوری داده های کمی از طریق پرسشنامه های اطلاعات عمومی، انگیزه، راهبردهای یادگیری زبان، شخصیت ایسنک، و سنجش اهمال کاری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز که حداقل یک واحد درسی زبان انگلیسی نیز داشته اند صورت پذیرفت و داده های از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تنها همبستگی بین اهمال کاری و انگیزه بیرونی معنادار بود اگر چه میزان تاثیر انگیزه بیرونی بر اهمال کاری دانشجویان بسیار جزیی بود. ضمنا میزان استفاده و آشنایی دانشجویان با راهبردهای یادگیری زبان در سطح متوسط و میزان اهمال کاری تحصیلی دانشجویان زیاد ارزیابی شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله مطالعات آینده باید روی بررسی دیگر عوامل تاثیر گذار بر اهمال کاری دانشجویان متمرکز شود. از سوی دیگر از آنجاییکه میزان آشنایی و استفاده دانشجویان از راهبردهای یادگیری زبان در سطح متوسط ارزیابی شده پیشنهاد میشود مدرسین استفاده عملی از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی را بعنوان یکی از مولفه های اصلی در بالا بردن کیفیت و کمیت یادگیری در بین دانشجویان تشویق و ترویج نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 591 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    249-262
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    384
  • دانلود: 

    586
چکیده: 

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه آلودگی به انگل توکسوپلاسما گوندای و پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و بهنجار می باشد. طرح این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای و از نظر هدف، کاربردی است. روش ها: نمونه مورد بررسی شامل100 نفر که 50 نفر آنها را کودکان مبتلا به اوتیسم و 50 نفر آنها را کودکان بهنجار با سنین بین 3 تا 12 سال تشکیل می دهند که از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، شدت اختلال، عدم ابتلاء به بیماری های حاد جسمانی و روانی و سایر متغیرهای مورد نظر در پژوهش کاملا همگون بودند و با استفاده از نمونه گیری تصادفی به دو گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. از هر یک از افراد گروه به میزان Ml 5نمونه خونی جهت بررسی آلودگی به انگل توکسوپلاسما اخذ شد. جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون غیر پارامتریک کای دو، یو من ویتنی، کروسکال والیس برای تحلیل داده ها استفاده شد، ابزار مورد استفاده در پژوهش، مقیاس پرخاشگری پیش دبستانی (واحدی و همکاران، 1387) و الایزا ریدر (Elisa redder) که به منظور قرایت نتایج تست (خون) طراحی شده است. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که کودکان اوتیسم، میزان آلودگی بیشتری به انگل توکسوپلاسما گوندای نسبت به گروه بهنجار داشتند. همچنین کودکان آلوده به این انگل، پرخاشگری بیشتری نسبت به گروه غیر آلوده داشتند. نتیجه گیری: در گروه کودکان اوتیسم، کودکان اوتیسمی که به این انگل دچار بودند، پرخاشگری بیشتری نسبت به کودکان اوتیسم غیر آلوده به انگل نشان دادند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 586 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    263-272
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    419
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

مقدمه: دستگاه کوتری یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در اتاق عمل است. این دستگاه حدود 1 قرن است که در اعمال جراحی استفاده شده و تاثیر مستقیمی بر روی نتایج اعمال جراحی دارد. بررسی اصول استفاده از دستگاه کوتری در پرسنل اتاق عمل باعث افزایش ایمنی بیمار و کاهش خطرات محیط کار می شود. روش ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی در 5 بیمارستان بزرگ آموزشی شهر شیراز انجام گرفت. چگونگی استفاده از دستگاه کوتری توسط پرسنل اتاق عمل در 100 عمل جراحی مورد مشاهده قرار گرفت. اطلاعات مورد نظر با استفاده از چک لیست سنجش عملکرد پرسنل اتاق عمل در بکارگیری دستگاه کوتری جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون توصیفی، کای اسکویر در سطح معنی داری 05/0 و از طریق نرم افزار SPSS نسخه 17 صورت گرفت. یافته ها: میانگین سن پرسنل اتاق عمل شرکت کننده در پژوهش 6/772 ± 31/540 بود. عملکرد پرسنل اتاق عمل در بکارگیری دستگاه کوتری، عمدتا در سطح متوسط قرار داشت. بین نمره عملکرد پرسنل اتاق عمل در بکارگیری دستگاه کوتری با وضعیت شغلی (p-value=0/036) و مدرک تحصیلی (p-value=0/001)، ارتباط معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: وجود ارتباط مثبت و مستقیم بین بکارگیری دستگاه کوتری با وضعیت استخدامی و همچنین مدرک تحصیلی پرسنل اتاق عمل می تواند نمایانگر این امر باشد که افزایش میزان سنوات، تجارب بیشتر و تعهد بیشتر نسبت به کار در افراد استخدام رسمی و افزایش مدرک تحصیلی بعلت ارتقا سطح علمی فرد منجر به عملکرد بهتر در بکارگیری دستگاه کوتری شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    273-288
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    403
  • دانلود: 

    727
چکیده: 

مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی در دوره ابتدایی می باشد. روش ها: در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده است. در مرحله اول، برای طراحی الگو و شناسایی عناصر الگو از روش کیفی از نوع نظریه زمینه ای و تحلیلی-استنباطی و در مرحله دوم برای اعتبارسنجی و اطمینان از کارآمدی الگوی برنامه درسی از ضریب لاوشه استفاده شده است. ابتدا الگوی برنامه درسی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی براساس عناصر نه گانه کلاین طراحی گردید. الگوی پیشنهادی با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند در اختیار 22 نفر از متخصصان حوزه مطالعات برنامه درسی و علوم اعصاب شناختی قرار گرفت و میزان اعتبار داده ها با استفاده از ضریب لاوشه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتیجه کدگذاری سه مرحله ای داده های گردآوری شده، استخراج 35 مقوله فرعی و 72 ویژگی برای هرکدام از عناصر برنامه درسی بود. نهایتا شاخص سی وی آر لاوشه بیست و یک مضمون اصلی را تایید نمود. نتیجه گیری: بطور کلی می توان اذعان کرد که الگوی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی، مباحث جدیدی را در عرصه تعلیم و تربیت مطرح می نماید. توجه به ابعاد نظری این الگو و کاربرد آن در آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین، تعامل علوم اعصاب و علوم تربیتی می تواند در بهبود نظریه، تفکر و عمل در حوزه علم یاددهی و یادگیری موثر افتد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 403

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 727 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    289-300
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    365
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

مقدمه: عوامل روانشناختی، نقش تعیین کننده ای در پیامد و سازگاری بیمار با نارسایی مزمن قلب دارد که غالبا در فرایند درمان نادیده گرفته می شوند. هدف از مطالعه حاضر تعیین همبستگی بین ناامیدی، تاب آوری و تیپ شخصیتی D در بیماران نارسایی مزمن قلبی بود. روش ها: مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. یکصد بیمار مبتلا به نارسایی قلبی مزمن، مراجعه کننده به درمانگاه فرهنگیان واقع در منطقه دو شهر تهران به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و وارد مطالعه شدند. فرم مشخصات دموگرافیک، شاخص تعیین شدت بیماری، پرسشنامه نا امیدی بک، نسخه کوتاه پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون و پرسشنامه تیپ شخصیتی D به روش مصاحبه تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزار آماری spss ویراست 19 تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که بیشتر بیماران نارسایی قلبی ناامیدی(86%) وتاب آوری(85%) متوسط و 67% تیپ شخصیتی D داشتند. آزمون ضریب همبستگی پیرسون همبستگی متوسط، معکوس و معناداری بین تیپ شخصیتی D و تاب آوری(001/0>p، 479/0-=r) و همبستگی ضعیف مثبت و معناداری بین تیپ شخصیتیD با ناامیدی (048/0=p، 198/0=r) نشان داد. ارتباط معناداری بین ناامیدی و تاب آوری بدست نیامد(05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 365

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    301-310
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    445
  • دانلود: 

    736
چکیده: 

سالانه میلیون ها نفر بر اثر آسیب های مغزی ناشی از تصادف، نزاع، پرتاب از بلندی و یا آسیب های ورزشی به اورژانس مراجعه می کنند. با توجه به اینکه داشتن اطلاعات در مورد تشریح بدن به شناخت بیماری ها و علاج و درمان آنها کمک می کند، در این مقاله برآنیم که مقایسه تطبیقی بین توصیفات تشریحی در طب سنتی و طب نوین درباره استخوانها و عضلات جمجمه و صورت انجام دهیم. این مطالعه از نوع مروری-توصیفی بود که بر روی کتب طب سنتی ذخیره خوارزمشاهی، تشریح الابدان، قانون، هدایه المتعلمین و تشریح عبدالوهاب تفرشی انجام شد. سپس با مطالب کتب آناتومی گری و اسنل تطبیق داده شد. در انتها مطالب مقایسه و تفاوت و شباهتهای ذکر شد. بررسی مباحث تشریحی بیانگر این مطالب است که در زمینه علم تشریح پایه و اساس مطالب درباره استخوانها و عضلات جمجمه توسط طبیبان نامی ایرانی به دقت و ظرافت بیان شده و انطباق بسیاری بین این دو مکتب وجود دارد که بیانگر دانش حکما و دقت و توجه زیاد آنها جهت شناخت بدن بوده است. لذا به لزوم استفاده بیشتر از مطالب کتب طب سنتی توسط پزشکان عصر حاضر نیز تاکید می ورزد. این اطلاعات در زمانی بوده که طبیبان و حکما به دستگاه های تشخیصی مانند سونوگرافی، رادیولوژی و. . . دسترسی نداشتند. ابداع ابزارهای جراحی متعدد در آن زمان که بسیاری از آنها هنوز نیز در اتاقهای عمل استفاده می شود تاییدی بر این ادعا می باشد که اطلاعات تشریحی از طریق جراحی بدست آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 445

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 736 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    311-320
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    775
  • دانلود: 

    746
چکیده: 

با توجه به نقشی که مطالعات برای آموزش خانواده محور در جهت ارتقاءبهداشت و سلامتی، انگیزه دادن برای پایبندی به درمان و پیشگیری در بیماران و کاهش هزینه های درمانی قایل شده اند، این مقاله با هدف بررسی آموزش خانواده محور بر خودمراقبتی در بیماران طراحی شده است. این مطالعه مروری در سال 1398با استفاده از تمام مقالات نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین المللی از سال 2000 تاکنون با استفاده از کلید واژه های آموزش خانواده محور، خودمراقبتی، مراقبت از بیمار و توانمندسازی خانواده نگارش شده است. 42 مقاله کیفی و کمی بررسی شده. در چند دهه اخیر به مفهوم آموزش خانواده محور و خودمراقبتی پرداخته شده است و در تخصصهای مختلف علوم پزشکی از جمله پرستاری مورد توجه بوده است. با سلامت محور شدن توجه به رویکرد خانواده محور افزایش یافته که بر تصمیم گیری مشارکتی برای بیمار تاکید دارد. یکی از الگوهای موثر در این زمینه الگوی توانمندسازی خانواده محور می باشد که تاثیر آن بر خودمراقبتی بیماران تایید شده و حمایت خانواده در آموزش به بیمار به عنوان یکی از عوامل موفقیت در آموزش و ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بیماری ها از طریق افزایش خودکارآمدی مطرح شده است. به کارگیری الگوهایی مانند توانمند سازی خانواده محور در آموزش می تواند در ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی افراد موثر بوده و تاثیر آن نیز در مطالعات متعدد تایید گردیده است. توانمندسازی خانواده باعث افزایش دانش، نگرش و بهبود عملکرد می شود، توان خود مراقبتی را افزایش داده و منجر به بهبود کیفیت مراقبت و تسریع در بهبود بیماران وکاهش عوارض بیماری می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 775

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 746 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button