Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    3-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    614
  • دانلود: 

    590
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر اراک از روش واقعیت افزوده در درس زیست شناسی، در سال تحصیلی 98-1397 انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. مشارکت کنندگان پژوهش، تعدادی از دانش آموزان دختر پایه دهم شهر اراک در درس زیست شناسی بودند که به روش واقعیت افزوده آموزش دیده بودند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش مصاحبه بود و مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. جهت تحلیل داده های پدیدار شناسی از روش دیکلمن استفاده شد. پس از استخراج موضوعی و طبقه بندی آن ها، یافته ها شامل4 مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی بود. یافته های پژوهش نشان داد که از بُعد شناختی دانش آموزان در روش تدریس واقعیت افزوده قادر به تجسم و تخیل روابط اندام ها بعد از یادگیری، افزایش ادراک در یادگیری و افزایش یادداری هستند. در بُعد تعامل و روابط میان فردی، داشتن نقش فعال در یادگیری و مشارکت و همکاری با همکلاسی و نقش تسهیلگر معلم، در بعد خصوصیات روش آموزش، صرفه جویی در زمان، امکان دستکاری موضوع آموزش و در بعد عاطفی، علاقه به درس و رضایت و انگیزه بالا و نگرش مثبت به درس نشان دادند. بنابراین می توان گفت با توجه به نقش مثبت واقعیت مجازی در چهار حیطه شناختی، تعامل، روابط میان فردی و عاطفی، باید سعی شود موانع استفاده از فناوری برداشته شود و به معلمان آموزش های لازم در جهت استفاده از چنین فناوری هایی داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 614

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 590 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نصیرپور علی | زارع زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    19-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    927
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی روش تدریس نقشه مفهومی به عنوان راهبردی نوین در یاددهی یادگیری درس زیست شناسی می باشد. روش به کار رفته در این پژوهش شبه آزمایشی (طرح دوگروهی مستقل) است. برای جمع آوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق، از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیه های تحقیق و سنجش میزان یادگیری از پرسشنامه (امتحان کتبی محقق ساخته) استفاده شده است. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل تمامی دانش آموزان پسر سال سوم رشته ی علوم تجربی شهرکرمان در سال تحصیلی 13951396 به تعداد 385 نفر می باشد. با نمونه گیری خوشه ای از میان آن ها حجم نمونه انتخاب شد و به دو گروه کنترل و مورد آزمایش تقسیم شد. برای گروه کنترل روش تدریس سخنرانی و برای گروه مورد آزمایش روش تدریس با استفاده از نقشه های مفهومی محقق ساخته استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از روش های آماری و از نرم افزار SPSSاستفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه های کنترل و آزمایش در پیشرفت تحصیلی وجود دارد و گروه آزمایش میانگین نمرات بالاتری در پس آزمون نشان دادند. همچنین در دو خرده مقیاس یعنی سطوح پایین و سطوح بالای بلوم، دانش آموزان گروه آزمایش پیشرفت محسوس و بهتری نشان دادند. به نظر می رسد که دبیران زیست شناسی با استفاده از این روش به یادگیری عمیق و سریع و نیز دستیابی به سطوح بالاتر شناختی و تفکر انتزاعی در دانش آموزان برسند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 927 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    37-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    464
  • دانلود: 

    495
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجو معلمان رشته های آموزش زیست شناسی و آموزش فیزیک بر اساس متغیرهایی همچون جنسیت، رشته و سال ورودی می باشد. دانشجو معلمان به عنوان معلمان آینده نظام آموزشی، بعد از دانش آموزان مهم ترین رکن دستگاه آموزش وپرورش محسوب می شوند لذا افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور تعداد 101 نفر از دانشجو معلمان آموزش زیست شناسی و آموزش فیزیک در سال های ورودی 95، 96، 97 و 98 به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس بر روی آنان اجرا گردید. داده های پژوهش با نرم افزار کامپیوتری (SPSS-21) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و نتایج آن در دو قسمت جداگانه آمار توصیفی و آمار استنباطی بررسی شد. میانگین انگیزه پیشرفت دانشجویان پسر و دختر مانند میانگین انگیزه دانشجویان زیست و فیزیک با یکدیگر تفاوت معنی داری ندارد (0. 5 < p ) درحالی که بین میانگین انگیزه پیشرفت دانشجویان ورودی سال های 95 تا 98 تفاوت وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 464

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 495 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    49-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    129
چکیده: 

هدف از نگارش این مقاله، مروری بر اصول اخلاقی سه گانه (اصول 3RS) مربوط به بهره برداری از حیوانات در پژوهش های زیستی و پزشکی از دیدگاه علمی می باشد. تاریخ تحقیقات زیست پزشکی و نتایج ارزشمند مطالعات دانشمندان، اهمیت کاربرد حیوانات را در پژوهش نشان می دهد. احساس مسئولیت در برابر حیوانات تحت آزمایش و توجه به رفاه و حقوق آنان از وظایف اخلاقی هر پژوهشگر می باشد. شواهد علمی اخیر حاکی از توانایی حیوانات در تجربه انواع درد و هیجان و نیز وجود پدیده های هیجانی پایه (مانند خشم، وحشت، ترس و استرس) در آن هاست. این ویژگی ها و توانایی ها می تواند بستری برای حمایت اخلاقی از آن ها فراهم آورد. نتایج بازدیدهای متعدد از آزمایشگاه های مدارس و دانشگاه ها نشان می دهد که با وجود تدوین مجموعه قوانین اخلاقی و از جمله اصول سه گانه اخلاق (اصول 3RS) در تشریح و زنده شکافی حیوانات آزمایشگاهی، دبیران درس زیست شناسی و کارشناسان آزمایشگاه های دانشگاه ها با اصول 3RS (روش های جایگزینی، کاهش و بهینه سازی) آشنایی کافی ندارند. این مقاله از نوع مروری نظام مند بوده که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از منابع اینترنتی و تحقیقاتی، به بررسی اصول اخلاقی سه گانه (اصول 3RS) پژوهش بر روی حیوانات آزمایشگاهی جهت آشنایی دبیران درس زیست شناسی و دانشجویان رشته ی زیست شناسی و جنبه های اخلاقی استفاده از حیوانات آزمایشگاهی پرداخته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 129 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    65-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    757
  • دانلود: 

    538
چکیده: 

هدف این پژوهش تعیین رابطه آموزش مجازی و میزان بروز خلاقیت دانش آموزان دهم تجربی مدارس شهر تهران در یادگیری درس زیست شناسی است. در عصر حاضر، دانش آموزان برای رویارویی با تحولات باید مهارت های تفکر انتقادی و خلاق خود را به منظور تصمیم گیری مناسب و حل مسائل پیچیده جامعه بهبود بخشند. روش به کار رفته در این پژوهش از نوع پیمایشی با تکنیک پرسشنامه است. جامعه ی آماری در این پژوهش، دانش آموزان دهم تجربی منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران است و نمونه ی آماری به تعداد 80 نفر به صورت تصادفی از میان آنان انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد تدریس خلاق، پرسشنامه ای محقق ساخته است که بر اساس مدل اکوال (1996) طراحی شده است و به سنجش تدریس خلاق می پردازد. ضریب اعتبار یا روایی این پرسشنامه در این پژوهش بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و مقدار 0. 89 برآورد شد. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد 73 درصد از روش های آموزشی به کار گرفته شده در کلاس های درس دهم تجربی مدارس متوسطه دوم منطقه 9 شهر تهران در درس زیست شناسی مولفه های خلاقیت را بکار می برند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 757

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 538 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    77-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2083
  • دانلود: 

    1046
چکیده: 

هدف از این پژوهش مروری بر روش پژوهش محور (IBSE) در آموزش زیست شناسی است. معلمان برای دست یابی به اهداف آموزشی خود نیازمند مجموعه ای از مهارت ها هستند. مدت هاست که معلمین و اساتید در تلاش برای انتقال مفاهیم به روشی بهتر، آسان تر و پربازده تر هستند که این نیاز و تلاش، سبب ابداع و ایجاد روش های نوین تدریس در نظام آموزش و پرورش شده است. یکی از این روش های نوین تدریس به ویژه در علوم پایه روش تدریس پژوهش محور می باشد. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است. در راستای این هدف در پژوهش حاضر، برای جمع آوری اطلاعات از روش مطالعات اسنادی استفاده شده است و به بررسی منابع چاپی و الکترونیکی پرداخته شده است. همچنین در این مقاله به ذکر تجربیاتی در تدریس کتاب زیست شناسی دوازدهم براساس این روش پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد، روش آموزش علوم مبتنی بر پژوهش می تواند معلمان را در جهت پاسخ به چگونگی ایجاد روحیه پژوهش محور و انعطاف پذیر و همچنین تلاش در جهت آموزش فرایند تفکر به فرد یادگیرنده یاری دهد. تدریس زیست شناسی به وسیله ی این روش علمی می تواند علاوه بر درگیرکردن دانش آموز در فرآیند یادگیری، از استرس ناشی از سنگین بودن مطالب درسی بکاهد و دانش آموز را به یادگیری درس مشتاق کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2083

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1046 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0