در کشور ما علی رغم توجه به مقوله شایستگی مدیران در حوزه های مختلف، رویکرد تعیین شایستگی های اختصاصی مرتبط با حوزه سازمانی و فضای کسب و کار، چندان مورد توجه قرار نگرفته و این مهم در سیستم بانکی نیز بسیار مغفول مانده است. این تحقیق درصدد است تا رویکردی یکپارچه را به منظور تبیین شایس تگی های مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری اتخاذ و مدل جامعی را در این خصوص ارائه نماید. برای ارائه این چارچوب از سه منبع اساسی بهره گرفته شده است. نخست؛ پیشینه موضوع، مدل ها، دیدگاه ها و تحقیقات مختلف در حوزه شایستگی های منابع انسانی به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفت. سپس ب ا بهره گیری از نتایج این گام و از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 14 نفر از مدیران ارشد منابع انسانی سیستم بانکی مولفه های شایستگی شناسایی شدند و داده های حاصل با روش تحلیل تم و ب ا بهره جستن از نرم افزار QSR NVIVO تحلیل شد. در ادامه انجام مصاحبه گروهی در قالب تشکیل گروه کانونی ب ا حضور 6 نفر از متخصصین منابع انسانی در صنعت بانکداری و اساتید صاحبنظر در حوزه منابع انسانی برای اعتباربخشی به چارچوب شایستگی ها نیز مدنظر بوده است و در نهایت به منظور اعتباردهی و اولویت بندی مولفه های مزبور، توزیع پرسشنامه بین 32 نفر از مدیران عالی منابع انسانی نظام بانکی به عنوان گام دیگر پژوهش ملحوظ نظر قرار گرفته است و با بهره مندی از نتایج حاصله چارچوب نهایی شایستگی مدیران منابع انسانی در چهار بعد؛ فردی، میان فردی، حرفه ای و مدیریتی ارائه شده است که می تواند مبنای توسعه آنان باشد.