Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    362
  • دانلود: 

    315
چکیده: 

موضوع تضاد منافع بین سهامداران و مدیران و مکانیسم حاکمیت شرکتی به عنوان راه حل کاستن از هزینه های نمایندگی مرتبط با آن، از موضوعات مهمی بوده که به دلیل اثرگذاری آن بر عملکرد شرکت ها موردتوجه محققان و متخصصان بسیاری قرار گرفته است. با توجه به اینکه توسعه صادرات و ایجاد منافع مشترک اقتصادی با سایر کشورها توانسته ضمانت های لازم برای امنیت شرکت ها و کشور را فراهم کند، لذا در این پژوهش به بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی با گرایش صادراتی و عملکرد صادراتی پرداخته شده است و اطلاعات مالی 160 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1392 تا 1396، با استفاده از روش آماری در قالب یک پژوهش همبستگی و موردبررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد رابطه مثبت و معنی داری بین دوره تصدی مدیرعامل، روابط سیاسی و تمرکز مالکیت با گرایش صادراتی وجود دارد. همچنین بین استقلال هییت مدیره و تمرکز مالکیت با عملکرد صادراتی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. رابطه معنی داری بین دوره تصدی مدیرعامل و روابط سیاسی با عملکرد صادراتی یافت نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 362

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 315 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    21-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    821
  • دانلود: 

    773
چکیده: 

پیچیدگی های عرصه رقابت، درهم تنیدگی مرزها و پویایی فضای کسب وکار، بنگاه ها را به نحوی روزافزون با چالش های جدید و غیرمنتظره مواجه کرده است. این وضعیت به گونه ای است که کسب مزیت رقابتی برای بنگاه ها، بدون وجود یک رویکرد منعطف و سازگار با تغییرات محیطی، بسیار دشوار به نظر می رسد. در این راستا، نظریه قابلیت های پویا بیان دارد که بنگاه ها در محیط های پیچیده و به سرعت در حال تغییر، نیاز به قابلیت هایی پویا برای موفقیت و کسب مزیت رقابتی دارند. از سویی دیگر، مفهوم دوسوتوانی سازمانی نیز برای کار در محیط پرتلاطم کسب وکار در جهت حفظ مزیت رقابتی توصیه شده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تبیین مزیت رقابتی از طریق تاثیر قابلیت های پویا بر مزیت رقابتی، با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی است. جامعه این پژوهش، شرکت های صادراتی ایران بودند که برای جمع آوری داده ها و با استفاده از نرم افزار G*Power، 78 آزمودنی به عنوان حداقل تعداد نمونه انتخاب شدند. همچنین به منظور بررسی فرضیات، از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی (PLS-SEM) استفاده گردید. نتایج حاکی از این امر بود که ابعاد قابلیت های پویا (شامل قابلیت درک فرصت ها، استفاده از فرصت ها و شکل دهی مجدد منابع)، هم به طور مستقیم و هم با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی، بر مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معنادار دارد. بر اساس یافته های ذکرشده، قابلیت های پویا توانایی شرکت را برای بسیج منابع جهت جذب فرصت ها و دفع تهدیدها افزایش می دهد و با شکل دهی مجدد منابع دانش، اکتشاف و بهره برداری را نیز تسهیل می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 821

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 773 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    574
  • دانلود: 

    275
چکیده: 

ارتقای برند ملی با افزایش اعتبار بین المللی و ایجاد مزیت رقابتی موجب افزایش نفوذ سیاسی، تحقق اهداف صادراتی، جذب سرمایه های خارجی و توسعه صنعت گردشگری می گردد. بنابراین، بررسی تعیین کننده های آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا، تحقیق حاضر با استفاده از داده های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم یافته به بررسی تاثیر مولفه های دانش (شامل مشوق های اقتصادی و رژیم نهادی، سیستم ابداعات و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی و زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات) بر برند ملی در 82 کشور منتخب جهان طی دوره 2017-2011 پرداخته است. نتایج نشان داد، تاثیر مشوق های اقتصادی و رژیم نهادی، سیستم ابدعات و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی و زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر برند ملی مثبت و معنادار است؛ و در این بین، تاثیر مشوق های اقتصادی و رژیم نهادی از سایر مولفه های دانش بزرگتر است. همچنین، متغیر کنترلی سرمایه طبیعی بر برند ملی تاثیر مثبت و معناداری داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 574

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 275 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    730
  • دانلود: 

    842
چکیده: 

انجام فعالیت های بازاریابی جهت جذب مشتریان خارجی در فرایند صادرات کالا کاملا متداول است؛ اما انجام این کار در زمینه صادرات و مخصوصا صادرات خدمات پزشکی رواج چندانی ندارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی اینترنتی بیمارستان ها بر شناسایی فرصت های صادراتی و رشد صادرات خدمات در گردشگری پزشکی انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. در این پژوهش پس از توسعه مدل تحقیق و استخراج فرضیه های مربوطه، پرسشنامه ای تدوین شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی صوری و روایی واگرا و جهت سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای کرون باخ استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 50 بیمارستان خصوصی شهرهای گردشگر پذیر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز می باشد که اندازه نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 44 تعیین شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سرانجام پرسشنامه پژوهش در بین کارکنان بخش پذیرش بیماران بین الملل توزیع شد. به منظور تحلیل داده ها مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می دهد توانمندی های بازاریابی اینترنتی بیمارستان ها بر شناسایی فرصت های صادراتی و رشد صادرات خدمات گردشگری پزشکی موثر می باشد. همچنین اثر غیر مستقیم توانمندی های بازاریابی اینترنتی بر رشد صادرات خدمات گردشگری پزشکی از طریق شناسایی فرصت های صادراتی تایید گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 730

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 842 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    83-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    900
  • دانلود: 

    759
چکیده: 

برونگرایی، تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و حضور در بازارهای بین المللی جزء راهبردهای کلان اقتصادی مقاوتی برای برون رفت از معضلاتی همچون اشتغال، تورم و نرخ پایین رشد اقتصادی تعیین گردیده است. از سوی دیگر بررسی وضعیت صادرات شرکت های دانش بنیان نشانگر نامطلوب بودن وضعیت آن ها در عرصه کسب وکار بین المللی است؛ در این پژوهش با مطالعه تجربه شرکت های دانش بنیان موفق در این حوزه الگوی راهبردی برای کمک به بین المللی شدن این شرکت ها ارایه شده است. پژوهش حاضر کاربردی، کیفی و با استفاده از استراتژی داده بنیاد نظام مند انجام پذیرفته است. بدین منظور 17 مصاحبه عمیق با مدیران و نخبگان شرکت های دانش بنیان دارای تجربه کسب وکار بین المللی موفق انجام و با تحلیل داده ها بر اساس روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی 96 مولفه احصاء گردیده است. تحلیل داده های پژوهش نشان می دهد که ترکیب سه دسته مولفه های علی منبع محور، شبکه محور و کارآفرین محور می تواند به پدیده محوری حضور بین المللی پایدار شرکت های دانش بنیان منجر شود. همچنین مولفه های بافت سازمانی، محیط ملی و فراملی بسترساز این حضورند و مولفه های انسانی و نهادی جزء عوامل مداخله گر محسوب می شوند. در این میان شرکت ها با اتخاذ راهبردهای رشد مشتری مدارو رقابت فناورانه می توانند به پیامدهایی همچون شهرت، بقاء و رشد و ارتقاء تکنولوژیکی دست یابند. از این رو می توان نتیجه گرفت که کاربست یک رویکرد خاص موجود در ادبیات بین المللی سازی شرکت ها برای بین المللی سازی شرکت های دانش بنیان ایرانی کارساز نبوده و یک رویکرد تلفیقی از تیوری های منبع محور، کارآفرینانه و شبکه محور منطبق با شرایط کسب وکار ایرانی لازم است. همچنین شرکت ها به منظور دستیابی به حضور موفق و پایدار بین المللی باید رویکردی کنش گرانه و رقابتی پذیر اتخاذ نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 900

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 759 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    109-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    523
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

با افزایش رقابت در سطح بین المللی و ظهور نیازهای پیچیده مشتریان، برخی تامین کنندگان پیشنهادات ارزش خود را از فروش کالا یا خدمت به فروش راهکار تغییر داده اند. از آنجا که مطالعات انجام شده روی راهکار هر یک به صورت مجزا به جنبه های مختلف آن پرداخته اند، و از طرفی به دلیل نو بودن مباحث راهکار، در اینزمینه چارچوب مشخصی برای فهم موضوع وجود ندارد. از اینرو، هدف این پژوهش احصاء و طبقه بندی مقوله ها و مفاهیم اصلی مرتبط با راهکار مشتری در شرکت های چندملیتی و ارایه یک چارچوب مفهومی برای درک آن است. بدین منظور با استفاده از روش فراترکیب، 53 مورد از مطالعات کیفی انجام گرفته روی راهکار مشتری در شرکت های چندملیتی تحلیل محتوا شد و کدهای آنها استخراج شد. سپس کدهایی که مفهوم مشابهی را می رساندند در قالب 13 مفهوم دسته بندی شدند. مفاهیم مرتبط نیز در 5 مقوله دسته بندی شدند. یافته های پژوهش نشان داد چارچوب راهکار مشتری دارای پنج مولفه اصلی: «پیکربندی قابلیت های استراتژیک»، «پیکربندی شبکه های راهکار»، «مدولار بودن ارایه راهکار»، «فرایندها و قالب های راهکار» و «عدم قطعیت و تنش های راهکار» است. این مولفه ها در یک چارچوب متصل به هم معنا پیدا می کنند و زمینه انتقال موفق کسب و کارهای بین المللی از فروش محصولات و خدمات به سوی ارایه راهکارهای مشتری را مهیا می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 523

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    139-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    978
  • دانلود: 

    877
چکیده: 

با افزایش جمعیت و رشد گسترده مصرف در سرتاسر جهان، شبکه های زنجیره تامین به شبکه های بسیار بزرگی تغییر کرده اند و اجزای مربوط به این شبکه های عظیم سبب ایجاد مشکلات جدی زیست محیطی شده اند. مدیریت زنجیره تامین پایدار در زمره مفاهیم نوظهور در عرصه تولید و عملیات است. شرکت ها باید با بکارگیری زنجیره تامین پایدار نسبت به بهبود عملکرد زیست محیطی و اجتماعی در کنار عملکرد اقتصادی اهتمام ورزند. مکانیزم های مختلفی نیاز است تا ضایعات را کاهش دهد یا بتواند از اقلام فاسد شده بهره برداری کند. در این میان توجه به لجستیک معکوس و زنجیره تامین حلقه بسته می تواند کمک کننده باشد. این موضوع در زنجیره تامین محصولات کشاورزی کمتر مطرح شده است. مقاله حاضر، یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح چندهدفه و چند دوره ای برای بهینه سازی یک شبکه لجستیک یکپارچه مستقیم و معکوس میوه سیب، شامل سه سطح (باغ ها، مراکز توزیع و مناطق مشتریان داخلی و خارجی) در جریان مستقیم و دو سطح (مراکز کمپوستینگ و بازار کمپوست) در جریان معکوس، توسعه می دهد و حل می کند. به طوری که تمام جنبه های انتشار کربن دی اکسید در کل شبکه زنجیره تامین پیشنهادی را در نظر می گیرد و یک تعادل منصفانه و معقول بین اهداف اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی برقرار می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 978

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 877 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0