زمینه و هدف: با توجه به گسترش تنوع داروهای بیولوژیک در دنیا و نقش قابل توجه این داروها بر کیفیت زندگی بیماران و هم چنین ریسک بالای تولید این داروها، شرکت های زیست دارویی نیاز به تجدیدنظر در مدل کسب و کار خود دارند. هدف از این مطالعه بررسی ابعاد و اجزای مدل کسب و کار در این شرکت ها بوده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع مروری جامع بوده و براساس مطالعات موجود با جستجو در پایگاه های داده ای معتبر مانند Irandoc، SID، ScienceDirect، Google Scholar، PubMed در بازه زمانی سال های 2000 تا 2019 انجام شده است. جستجوها براساس کلیدواژه هایی مانند«اجزای مدل کسب و کار» و «اجزای مدل کسب و کار در شرکت های زیست دارویی» صورت گرفتند. در جستجوی اولیه 820 مقاله به دست آمد. پس از غربالگری، 23 مقاله برای مطالعه نهایی انتخاب شدند. یافته ها: ابعاد کلی مدل کسب و کار در شرکت های زیست دارویی مانند دیگر شرکت ها بوده اما اجزای مدل کسب و کار این نوع شرکت ها براساس عملکرد آن ها متفاوت بوده و مهم ترین اجزا شامل ارزش پیشنهادی، منابع کلیدی، شرکای کلیدی، جریان درآمدی و ساختار هزینه بوده است. نتیجه گیری: اجزای مدل کسب و کار معرفی شده در این پژوهش، می تواند براساس ابعاد مدل کسب و کار و ویژگی های خاص هر شرکت زیست دارویی تطبیق یابد.