Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    1-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1542
  • دانلود: 

    810
چکیده: 

«مدیریت جهادی» ازجمله مفاهیم نوظهوری است که می تواند بُعد سازمان و مدیریت در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را در حد مطلوبی توضیح دهد. نقطه ثقل این مفهوم کار و تلاش حکیمانه است که با نوعی مجاهدت الهی همراه شده است و باعث می شود نتیجتاً حرکت پرتلاش تر و سریع تری دررسیدن به اهداف صورت گیرد. ازآنجاکه مفهوم جهاد یک پدیده برآمده از ایدئولوژی دینی است، یک راهکار مناسب در این زمینه علمی، بررسی الگوی مدیریت جهادی امیرالمومنین(ع) است که به عنوان شخصی معصوم در حدود پنج سال مدیریت جامعه را برعهده داشته اند. این پژوهش در پی دستیابی به این الگو از روشی معتبر بوده است. روش به کار گرفته شده در این تحقیق، «مطالعه موردی» از طریق «تحلیل مضمون» تمامی عبارات کتاب نهج البلاغه و سپس ساخت الگوی نهایی از نتایج به دست آمده در مرحله تحلیل مضمون است. در این پژوهش پس از کدگذاری 5255 عبارت کتاب نهج البلاغه به کمک نرم افزارِ تحلیل متنِ مکس کیودا نسخه 12 و شکل دهی قالب مضامین در سه بُعد اصلی «محیط امیرالمومنین(ع)»، «ویژگی های شخصی امیرالمومنین(ع)» و «نظام مدیریت جهادی امیرالمومنین(ع)»، الگوی مدیریت جهادی آن حضرت شامل ابعاد نگرشی، انگیزشی، رویکردی و رفتاری-عملکردی، که خود دربردارنده 25 مؤلفه و 28 شاخص هستند به دست آمد. همچنین 15 مؤلفه از الزامات به کارگیری مدیریت جهادی و شرایط آن و شش مؤلفه از نتایج و دستاوردهای مدیریت جهادی از تحلیل مضمون نهج البلاغه استخراج شده و ابعاد اصلی الگوی نهایی را تکمیل نموده است. ویژگی این الگو آن است که می تواند سنجه ای برای ارزیابی مدل های مدیریت جهادی نسبت به الگوی مدیریت جهادی یک فرد معصوم در مکتب مدیریت اسلامی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1542

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 810 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    25-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    293
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

دورة حکومت حضرت علی(ع)، یکی از پرتلأطم ترین دوران اسلام است. دورانی که پس از جانشینی پیامبر(ص)، با انواع فتنه ها، آشوب ها، جنگ ها و منازعات داخلی همراه بود و بالاخره با توطئه ای به شهادت آن حضرت انجامید. امام علی(ع) در این دورة متلاطم، با آگاهی و دیدة تیزبین، توانست قوانین و مبانی­ ای به نام «عدالت»، «آزادی»، «حقوق فردی» و «حقوق اجتماعی» ایجاد کند. تمام نظریه های امام، برگرفته از آیات قرآن و رسالت و سنت حضرت پیامبر(ص) بود. بررسی گفتار و رفتار امام اول شیعیان نشان می­ دهد که اِشراف کافی و خردورزانه به «دین»، «دین و جامعه» و «اخلاق» داشته اند. این مبانی در تمام میراث فکری آن حضرت وجود دارد که نشان از تمرکز خاص ایشان در جامعه به عنوان خلیفه مسلمین است. امام علی(ع)، به عنوان متفکرِ تیزبین، در جهان پرآشوبِ عصر خود، با راهکارهای سیاسی-اجتماعی خاص در پی کسب آزادی، اخلاق، عدالت و حقوق فردی و نشان دادن راه های وصول به آن و نگهداری از آن بود. شیوة پژوهش در این­ ­ مقاله، پژوهش نظری با روش تحلیلی-توصیفی و رویکردی جامعه شناختی است که با استفاده از آن و تجزیه وتحلیل داده های متن، به ابعاد گوناگون سؤال های طرح شده پاسخ داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 293

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی پویا فرامرز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    45-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    386
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

انسان­ ها هر روزه با باورها، ادعاها و موضوعاتی در زمینه­ های مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و. . . مواجه می­ شوند که باید در مقام پذیرش یا رد آن­ ها برآیند. لازمه طرح کردن، پذیرش یا رد هر باور و ادعایی، ابتنای آن بر عقلانیت است. قرآن کریم، نهج­ البلاغه و سایر منابع دینی و احادیث و روایات همواره آدمی را به عقل­ ورزی و پرهیز از مسکوت ماندن قوه ی تعقل دعوت کرده­ اند. وظیفه­ گراییِ معرفتی، فرد را به­ سوی بررسی عقلانی یک ادعا قبل از طرح، پذیرش یا رد آن سوق می­ دهد. هدف از پژوهش حاضر تبیین وظیفه­ گراییِ معرفتی در نهج­ البلاغه و آثار آن در نظام تعلیم و تربیت است. برای این منظور از روش تحلیل مفهومی و تحلیل محتوای کیفی استفاده شده که طی آن ابتدا وظیفه­ گراییِ معرفتی مورد تحلیل قرار گرفت و سپس متن کامل نهج­ البلاغهمورد بررسی قرار گرفته و چهار مؤلفه ی پرسشگری، استدلال­ ورزی، جامعیت فکری، حقیقت­ جویی، برای وظیفه­ گراییِ معرفتی تبیین شد و نتایج کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت، بررسی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    65-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

ازجمله مبانی نظری مربوط به کنترل که امروزه بر آن تأکید می­ شود، خودکنترلی است. ازآنجا که فرهنگ حاکم بر سازمان­ های کشور ما نشأت­ گرفته از فرهنگ دینی و از جمله فرهنگ علوی است، بستر لازم برای تقویت خودکنترلی در منابع انسانی آن ها با استفاده از آموزه­ های نهج­ البلاغه وجود دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی عوامل مؤثر بر تقویت خودکنترلی در منابع انسانی سازمان­ ها مبتنی بر آموزه­ های نهج­ البلاغه انجام شد. برای این منظور، از نظریه­ پردازی داده­ بنیاد که نوعی راهبرد تحقیق کیفی است، استفاده شد. با طی مراحل فرآیند نظریه­ پردازی داده­ بنیاد شامل کدگذاری­ های باز، محوری و انتخابی، 442 کد، 168 مفهوم و 18 مقوله شناسایی شد که از طریق کدگذاری­ های ذکر شده به ترتیب کدها به مفاهیم و مفاهیم به مقوله­ ها تبدیل شدند و در نهایت با برقراری پیوند بین مقوله ­ ها، الگوی پژوهش تدوین و ارائه شد؛ الگویی که سازمان­ ها می­ توانند با بهره­ گیری از آن خودکنترلی در منابع انسانی خود را تقویت کرده و به این ترتیب سلامت اداری در محیط کار را با کمترین هزینه بهبود بخشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    77-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    571
چکیده: 

بسیاری از مدیران جوان و کم تجربه و همچنین برخی از مدیران باتجربه، اندکی پس از انتصاب و یا انتخاب در پست و مسئولیتی جدید در مدتی کوتاه با تشکیل دایره­ ای از اطرافیان مورد وثوق و اطمینان و غالباً چاپلوس خود را محصور به حصاری اطلاعاتی می­ کنند که تحت عنوان حصار شیشه­ ای مدیریت از آن یاد شده است؛ این حصاری است که مدیران را از دست­ یابی به داده­ ها و اطلاعات مناسب و لازم برای استفاده در تصمیم­ گیری­ های سازمانی باز داشته و تصمیمات آنان را منحصراً تحت تأثیر این دایره ی محدود و بسته از اطرافیان چاپلوس در می­ آورد تا جایی که مدیر پس از مدتی چشم بر روی واقعیات درونی و بیرونی سازمان بسته و هرگونه داده و یا اطلاعات متناقض با خواسته­ ها و القائات اعضای این حصار اطلاعاتی را خواسته و یا ناخواسته پالایش کرده و از نظر دور می­ دارد و چه بسا دلسوزان و متخصصانی را که سعی در انتقال داده­ های صحیح به وی دارند مورد بازخواست و حتی تنبیه قرار می­ دهد. این پژوهش با تحلیل مضمون گفتمان امیرالمومنین علی(ع) مدلی را ارائه می­ دهد که با ایجاد زیرساخت های مناسب فرهنگی و اطلاعاتی در سازمان و ارائه ی مشخصه­ های شخصیتی، رفتاری و حرفه­ ای موردنیاز مدیران از ایجاد چنین حصاری پیرامون مدیران سازمان جلوگیری کرده و بستری مناسب را برای اتخاذ تصمیمات روزمره ی مدیریتی در تمامی سطوح سازمان فراهم می­ آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 571 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    99-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    516
  • دانلود: 

    733
چکیده: 

یکی از آموزه­ های نوین حقوق کیفری در ترسیم سیاست کیفری، توجه ویژه به جایگاه بزه­ دیده و ترمیم خسارات و هزینه­ های وارده به وی با توسل به ابزارها و نهادهای غیرکیفری و غیررسمی برای حل وفصل امور کیفری است. در دهه­ های اخیر به­ علت مشکلات ناشی از اجرای عدالت کیفری گرایش نظام­ های حقوقی به عدالت ترمیمی بیشتر شده است. اندیشه­ ها و فرمایش­ های حضرت علی(ع) همواره بخش اعظمی از سیاست حقوقی اسلام را تشکیل داده است. حال باید دید عدالت ترمیمی در دیدگاه و اندیشه علوی وجود داشته یا خیر؟ . به نظر می­ رسد عدالت ترمیمی در دیدگاه علوی جایگاه ممتاز و ویژه­ ای داشته است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه­ ای نگارش یافته درصدد است تا عدالت ترمیمی موردپذیرش حضرت علی(ع) را مورد تحلیل قرار دهد. یافته­ های پژوهش حکایت از وجود مصادیق مختلف عدالت ترمیمی از منظر حضرت علی(ع) دارد، هرچند لفظ عدالت ترمیمی در هیچ یک از فرمایش­ های حضرت به کار نرفته لیکن ایشان در 1400 سال پیش اهمیت عدالت ترمیمی را موردتوجه خاص و ویژه قرار داده و علاوه بر اجرای آن همواره مردم و نیز آیندگان را به اهتمام ویژه نسبت به گرایش به عدالت ترمیمی دعوت نموده است. تأسیساتی از قبیل بزه­ پوشی، اصلاح ذات­ البین، شرمساری، ماهیت جبرانی دیه و پرداخت آن از بیت­ المال و میانجی­ گری محوریت گفتمان علوی عدالت ترمیمی را تشکیل می­ دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 516

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 733 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    117-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    279
  • دانلود: 

    622
چکیده: 

خطبة همّام، مشهور به خطبة اوصاف پارسایان (متّقین)، از مهم ترین و مشهورترین خطبه های امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج البلاغه است. اهمیّت این خطبه، به لحاظ اشتمالش بر معانی دقیق و معارف لطیف، بر پژوهندگان پوشیده نیست؛ امّا علاوه بر همة دلایلی که مفسّران این کتاب مستطاب، در باب فراگیری و محبوبیّتش نقل می کنند، آنچه این خطبه را از سایر خطبه های نهج البلاغه، ممتاز و ممیّز می دارد، شگفتی و خرق عادتی است که در روایت این خطبه نهفته است. شنوندة این سخنان گوهرین، همّام، پس از شنیدن کلام امیرالمؤمنین(ع) جان می سپارد، تا فضایِ روایت، رازآلود و اعجاب برانگیز بماند و خواننده را در بُهت و حیرت بگذارد. بر اساس این پژوهش، انتقالِ بصریِ صُور غیبی و مفاهیم معنوی از مرادان به مریدان با استناد به معارف نهج البلاغه و خاندان عصمت(ع) اثبات می شود؛ چنان که به نظر می رسد همّام بیش از آنکه گرفتار و شیفتة شیوایی و فصاحت ظاهری کلام امام(ع) شود، بر اثر انتقال تصویر غیبی و مشاهدة امر قدسی، کالبد تهی می کند. نویسندگان در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به بررسی و تحلیل این روایت پرداخته اند تا راز طراوت و زیباییِ رواییِ آن را بیابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 622 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button