مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

379
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین وظیفه گراییِ معرفتی در نهج البلاغه و آثار آن در نظام تعلیم وتربیت

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 63

چکیده

 انسان­ ها هر روزه با باورها, ادعاها و موضوعاتی در زمینه­ های مختلف دینی, فرهنگی, اجتماعی, اقتصادی و. . . مواجه می­ شوند که باید در مقام پذیرش یا رد آن­ ها برآیند. لازمه طرح کردن, پذیرش یا رد هر باور و ادعایی, ابتنای آن بر عقلانیت است. قرآن کریم, نهج­ البلاغه و سایر منابع دینی و احادیث و روایات همواره آدمی را به عقل­ ورزی و پرهیز از مسکوت ماندن قوه ی تعقل دعوت کرده­ اند. وظیفه­ گراییِ معرفتی, فرد را به­ سوی بررسی عقلانی یک ادعا قبل از طرح, پذیرش یا رد آن سوق می­ دهد. هدف از پژوهش حاضر تبیین وظیفه­ گراییِ معرفتی در نهج­ البلاغه و آثار آن در نظام تعلیم و تربیت است. برای این منظور از روش تحلیل مفهومی و تحلیل محتوای کیفی استفاده شده که طی آن ابتدا وظیفه­ گراییِ معرفتی مورد تحلیل قرار گرفت و سپس متن کامل نهج­ البلاغهمورد بررسی قرار گرفته و چهار مؤلفه ی پرسشگری, استدلال­ ورزی, جامعیت فکری, حقیقت­ جویی, برای وظیفه­ گراییِ معرفتی تبیین شد و نتایج کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت, بررسی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی پویا، فرامرز. (1398). تبیین وظیفه گراییِ معرفتی در نهج البلاغه و آثار آن در نظام تعلیم وتربیت. پژوهشنامه نهج البلاغه، 7(27 )، 45-63. SID. https://sid.ir/paper/377725/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی پویا فرامرز. تبیین وظیفه گراییِ معرفتی در نهج البلاغه و آثار آن در نظام تعلیم وتربیت. پژوهشنامه نهج البلاغه[Internet]. 1398؛7(27 ):45-63. Available from: https://sid.ir/paper/377725/fa

    IEEE: کپی

    فرامرز محمدی پویا، “تبیین وظیفه گراییِ معرفتی در نهج البلاغه و آثار آن در نظام تعلیم وتربیت،” پژوهشنامه نهج البلاغه، vol. 7، no. 27 ، pp. 45–63، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377725/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button