پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل موثر بر ارتقاء جذابیت مقصد برای توسعه کسب وکارهای حوزه گردشگری پزشکی در ایران انجام شده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی، آمیخته-اکتشافی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری پزشکی و مدیران بیمارستانی، و در بخش کمی شامل بیماران خارجی است که برای درمان به شهر تهران پذیرش گرفته اند. 35 مولفه نهایی جذابیت یک کشور به عنوان مقصد گردشگری پزشکی از میان 85 مولفه استخراجی حاصل از مرور ادبیات و پژوهش های مشابه و سه دور تکرار روش دلفی به دست آمد. مولفه های نهایی در هشت عامل اصلی کشور مقصد (شرایط عامل)، شرایط تقاضا، رقابت پذیری، نگرش دولت، عوامل اجتماعی-فرهنگی، عوامل اطلاعاتی و بازاریابی، عوامل مرتبط با درمان(خدمات و امکانات پزشکی) و زیرساخت ها و صنایع وابسته دسته بندی شدند. مدل پیشنهادی با روش تحلیل عاملی-تاییدی در مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS 2 تحلیل و برازش مناسب آن تایید شد. اولویت و رتبه با AHP فازی نشان داد: عوامل مرتبط با درمان(خدمات و امکانات پزشکی) با وزن 259/0، رقابت پذیری با وزن 188/0 و شرایط کشور مقصد با وزن 166/0 در میان هشت مولفه اصلی، بیشترین وزن را در میان شاخص های جذابیت گردشگری پزشکی به دست آوردند.