Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    1-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    604
  • دانلود: 

    640
چکیده: 

زمینه و هدف: نوآوری های اجتماعی راه حل های منحصربه فردی را برای نیازهای اجتماعی برآورده نشده ارایه می کنند و سیاست گذاران برای توسعه این گونه نوآوری ها نیازمند سنجش و ارزشیابی آن ها هستند. هدف این پژوهش، ارایه مدل ارزیابی نوآوری های اجتماعی در سطح سازمان است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و در آن از استراتژی پژوهش ترکیبی (کیفی کمی) استفاده شد. در بخش اول از روش پژوهش کیفی فراترکیب به بررسی پژوهش های بین سال های 2000 تا 2019 و در بخش دوم با نظر خواهی از 12 نفر از خبرگان حوزه نوآوری اجتماعی با استفاده از ارزیابی ضریب نسبی و شاخص روایی محتوا به تبیین مدل پرداخته شد. یافته ها: با انتخاب و بررسی عمیق 75 پژوهش، چارچوب اولیه ارایه شد. سپس به منظور ارایه مدل ارزیابی نوآوری اجتماعی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان به متناسب سازی و بازبینی چارچوب پرداخته شد. مدل نهایی در چهار مقوله زمینه، درون داد، فرایند و برون داد به همراه 16 مفهوم و 56 کد ارایه شد. نتیجه گیری: محققان می توانند با استفاده از مدل حاضر، الگویی برای تخمین ارزش برون دادهای نوآوری اجتماعی بر اساس زمینه، درون داد و فرایندهای شکل گیری داشته باشند. همچنین این مدل می تواند به مدیران سازمان ها در ارتقای سطح نوآوری اجتماعی و رفع چالش های اجتماعی کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 640 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ضیاء بابک | کفائی فرزاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    25-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    481
  • دانلود: 

    617
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه رویکرد حاکمیت شرکتی به عنوان ابزاری مهم در راستای کسب سلامت مالی و مدیریتی سازمان ها شناخته می شود. فضای پویای کسب و کارها و وجود تعاملات پیچیده مالی بین سازمان ها باعث ایجاد تغییرات اساسی در شیوه پیاده سازی حاکمیت شرکتی شده است. نوآوری باز با بهره گیری از بازخوردها و پیشنهادهای تمامی ذی نفعان رویکردی جدیدی را در این حوزه ارایه می کند. در این پژوهش به ارایه مدلی از نوآوری باز با رویکرد حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه پرداخته شده است. روش شناسی: تحقیق حاضر به روش کیفی و رویکرد استقرایی مبتنی بر روش ساختاری تفسیری انجام شده است و در آن از استراتژی پژوهش داده بنیاد با رهیافت ساخت گرایانه استفاده شده است. این پژوهش از منظر هدف، توسعه ای و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است. نمونه آماری این پژوهش شامل 8 نفر از اساتید دانشگاهی و خبرگان صنعت بیمه بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و از طریق مصاحبه انجام شد. یافته ها: بر اساس تحلیل داده های پژوهش، استراتژی های به کارگیری نوآوری باز شامل استراتژی های واردشونده، خارج شونده و ترکیبی بر پیشبرد اهداف پیاده سازی حاکمیت شرکتی تاثیر مثبت دارند. نتیجه گیری: به کارگیری نوآوری باز در حاکمیت شرکتی با تاکید بر دو مولفه ایجاد مزیت رقابتی و خلق ارزش نوعی راهبرد فعال در راستای رشد و توسعه شرکت های فعال در صنعت بیمه به شمار می رود و می تواند ابزار مناسبی برای رفع معضلات و مشکلات موجود در صنعت بیمه به تلقی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 481

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 617 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    51-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    507
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت روزافزون تجاری سازی فناوری، شناخت پیشران ها و بازدارنده های آن در سازمان های دارای تجربه تجاری سازی فناوری نقشی اساسی در تکمیل چرخه پژوهش به بازار و رفع مشکلات کشور خواهد داشت. بر این اساس، این مقاله به شناسایی پیشران ها و بازدارنده های تجاری سازی فناوری در جهاد دانشگاهی می پردازد. روش شناسی: این پژوهش، از منظر هدف در دسته تحقیقات توسعه ای است و در آن برای افزایش کارآمدی دانش تخصصی از استراتژی تحقیق کیفی به صورت مطالعه موردی استفاده شده است. پس از بررسی گسترده ادبیات موضوع، از طریق نمونه گیری گلوله برفی، تعداد 27 مصاحبه عمیق با پدیدآورندگان فناوری (دارای نقش موثر در تجاری سازی فناوری) در جهاد دانشگاهی و خبرگان موضوعی انجام شد. در این پژوهش برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافته ها: در این پژوهش تعداد 290 کد در دو گروه اصلی پیشران و بازدارنده تجاری سازی فناوری شناسایی شدند. این کدها در 5 مضمون پیشران و تسهیل کننده شامل سرمایه انسانی کارآفرین و نوآور، سرمایه سازمانی، سرمایه اجتماعی، مناسبات نهادی و کشش بازار برای محصول فناورانه و 6 مضمون بازدارنده شامل فقدان زیرساخت های تجاری سازی، تنگناهای حقوقی و قانونی، فرهنگ خرید خارجی در سازمان ها، عدم شناخت بازار، معضلات تامین مالی و ضعف آینده نگری در جهاد دانشگاهی دسته بندی شدند. نتیجه گیری: این پژوهش با پیشنهادهایی برای تشویق پیشران ها و تضعیف بازدارنده ها، تجاری سازی فناوری در مراکز تحقیقاتی را تقویت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 507

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    75-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    615
  • دانلود: 

    926
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه منابع دانشی سازمان پیشایندی قوی برای ترویج نوآوری و ارتقای عملکرد به شمار می روند. در این راستا پژوهش حاضر به مطالعه چگونگی و میزان تاثیرگذاری مدیریت دانش مشتری بر عملکرد نوآورانه و فروش پرداخته است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش انجام آن توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل فروشندگان شرکت به پخش به تعداد 900 نفر بود که از میان آن ها 270 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری و با کمک مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای لیزرل و اس. پی. اس. اس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: مولفه های سه گانه دانش مشتری بر عملکرد نوآورانه و فروش این شرکت تاثیر مثبت داشتند و عملکرد نوآورانه نیز می تواند به ارتقای عملکرد فروش آن کمک کند. نتیجه گیری: شناخت نیازها، مسایل، ایده ها و دانش مشتریان منبعی ارزشمند است و مدیریت موثر آن می تواند به ارتقای بهره وری پایدار سازمان ها در محیط های رقابتی یاری رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 615

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 926 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    97-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    832
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

زمینه و هدف: در اقتصادهای مبتنی بر دانش، اکوسیستم های نوآوری مبتنی بر دانشگاه از نقش تعیین کننده ای در توسعه اقتصادی برخوردار هستند. بر این اساس، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر شکل گیری و توسعه اکوسیستم های نوآوری مبتنی بر دانشگاه انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف توسعه ای است و در آن با استفاده از روش فراترکیب به ارزیابی و تحلیل نظام مند یافته های پژوهشی پیشین پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مقاله های مرتبط با موضوع بود که طی آن با رویکردی هدفمند، مرتبط ترین مطالعات لاتین و فارسی مرتبط با شکل گیری و توسعه نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه ها به تعداد 65 مقاله انتخاب و تحلیل شده اند. یافته ها: بر اساس چارچوب نهایی پژوهش، عوامل موثر بر شکل گیری و توسعه اکوسیستم های نوآوری مبتنی بر دانشگاه در قالب 6 بعد اصلی «سیاست گذاری و مدیریت راهبردی»، «فرهنگ سازی و هدایت گری»، «نظام مندی فعالیت های دانشگاه»، «ایجاد و توسعه زیرساخت ها»، «ساختارها و تعاملات» و «عوامل محیطی» و 14 بعد فرعی دسته بندی شد. نتیجه گیری: چارچوب نهایی پژوهش را می توان به عنوان ابزاری برای پیاده سازی اکوسیستم نوآوری مبتنی بر دانشگاه در دانشگاه های ایرانی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    131-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    809
  • دانلود: 

    672
چکیده: 

زمینه و هدف: سبک رهبری فراگیر با تشویق اعضای گروه موجب طرح ایده ها و نظرات کارکنان می شود و با مشارکت دادن آنان در بحث ها و تصمیم گیری های سازمانی سبب تحقق ایده ها در محیط کاری می شود. پژوهش حاضر باهدف تحلیل و ارزیابی اثر سبک رهبری فراگیر در بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان با نقش میانجی سلامت روان شناختی انجام شد. روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش و ماهیت جزء تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جامعه آماری تحقیق شامل سازمان های دانش بنیان استان لرستان بود و طی آن با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و با کمک فرمول کوکران تعداد 187 نفر از کارکنان و مدیران آن ها به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهایAmos و SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که سبک رهبری فراگیر تأثیر مثبت و معناداری در بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان و سلامت روان شناختی دارد. به علاوه تحلیل مسیر غیرمستقیم، نقش میانجی سلامت روان شناختی در تأثیر سبک رهبری فراگیر بر بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان را تأیید کرد. نتیجه گیری: براساس یافته ها می توان اذعان داشت که سبک رهبری فراگیر با تسهیم وظایف و مسئولیت ها در بین اعضای گروه موجب بازیابی نیروی جوانی کارکنان از طریق افزایش احترام و مشارکت در مسائل سازمان شده و شرایط را برای بیان و اجرای ایده های نو مهیا می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 809

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 672 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    151-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    553
  • دانلود: 

    776
چکیده: 

زمینه و هدف: نوآوری سازمانی و بهبود نگرش های شغلی از پیش نیازهای اساسی بهره وری پایدار در سازمان هستند. هدف از انجام این پژوهش، مطالعه نقش سرمایه اجتماعی در تحقق نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با تبیین نقش میانجی مدیریت منابع انسانی پایدار است. روش شناسی: پژوهش حاضر از جنبه هدف کاربردی و ازنظر ماهیت، پژوهشی توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان به تعداد 400 نفر بود که تعداد 196 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد. یافته ها: تحلیل داده های پژوهش با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار آموس نشان داد که سرمایه اجتماعی به طور مستقیم بر نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (میزان ضریب تأثیر به ترتیب 638/0 و468/0) تأثیر دارد. همچنین سرمایه اجتماعی به طور غیرمستقیم از طریق مدیریت منابع انسانی پایدار بر نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (میزان ضریب تأثیر به ترتیب 145/0 و 321/0) تأثیر دارد. نتیجه گیری: مدیران برای نوآوری سازمانی و رفتارهای فرا نقشی باید تلاش کنند تا اعتماد و تعاملات سازمانی و نیز کیفیت زندگی کاری و استقلال شغلی در سازمان ارتقا یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 553

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 776 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 9)
  • صفحات: 

    179-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    432
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

زمینه و هدف: تقویت رفتار کاری نوآورانه به عنوان یکی از راهبردهای مؤثر برای کسب مزیت رقابتی و تحقق اهداف سازمانی با تکیه بر ظرفیت های درون سازمانی مطرح است. هدف این پژوهش بررسی نقش شایستگی فنی رهبران بر رفتار کاری نوآورانه با توجه به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش است. روش شناسی: نوع پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش اجرا توصیفی – همبستگی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان یک سازمان نظامی بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و جدول کرجسی-مورگان، تعداد 214 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های استانداردی بود که روایی آن ها به روش محتوایی و سازه و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته ها: تحلیل داده ها به استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) نشان داد که شایستگی فنی رهبران رابطه مثبتی با رفتار کاری نوآورانه و ظرفیت جذب دانش دارد و ظرفیت جذب دانش دارای نقش میانجی در رابطه بین شایستگی فنی رهبران و رفتار کاری نوآورانه است. نتیجه گیری: ارتقاء شایستگی های فنی رهبران موجب به کارگیری ایده ها، دانش سازمانی و توسعه یادگیری در سازمان می شود و می تواند در بهبود عملکرد نوآورانه کارکنان و سازمان مؤثر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 432

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button