در سال های اخیر به توسعة پایداری شرکت ها توجه ویژه ای شده است؛ هم در زمینة مدل های کسب وکار هم در زمینة شرکت هایی که بی توجهی آن ها به موضوعاتی چون مسئولیت پذیری شرکتی، خلق ارزش مشترک با ذی نفعان، و حاکمیت شرکتی مناسب از گردونة رقابت حذف شده اند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل توسعة پایدار شرکتی به صورت یکپارچه و منسجم، با توجه به ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکتی و حاکمیت شرکتی و خلق ارزش مشترک، انجام گرفت. نوع پژوهش توصیفی همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری پژوهش 13 شرکت بودند که همگی موفق به دریافت جایزة ملی شده اند. پس از جمع آوری داده ها از بین 281 نمونة در دسترس، از طریق نرم افزار Amos به مدل سازی و تجزیه وتحلیل داده ها پرداخته شد. نتایج حاکی از آن بود که مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی با شدت 69 درصد و خلق ارزش مشترک با شدت 63 درصد بر توسعة پایداری شرکت ها تأثیرگذار است و حاکمیت شرکتی نیز باعث بهبود رابطة مسئولیت پذیری شرکتی و خلق ارزش مشترک برای ذی نفعان می شود. همچنین، با شدت 27 درصد به صورت غیرمستقیم بر توسعة پایداری شرکت ها تأثیرگذار است.