مقدمه: فعالیت بدنی و برخورداری از سطح مناسبی از آمادگی جسمانی به همه سنین توصیه می شود با این وجود مشخص نیست که کدام برنامه تمرینی اثرات مطلوب تری طی دوران کودکی دارد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر یک دوره تمرین طناب زنی و الاستیک بر آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی دختران دانش آموز مقطع ابتدایی بود. روش: در این مطالعه نیمه تجربی، 30 دانش آموز دختر از مدرسه ابتدایی واقع در شهرستان نورآباد انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه شامل طناب زنی (10=n)، الاستیک (10=n) و کنترل (10=n) تقسیم شدند. تمرینات طناب زنی و الاستیک 30 دقیقه، 3 روز در هفته و به مدت 8 هفته اجرا شد. گروه کنترل در این مدت فقط فعالیت های روزانه خود را داشتند. قبل از شروع تحقیق و در پایان آن عوامل وابسته به آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق از آزمون های آماری تحلیل واریانس عاملی، t وابسته و آزمون تعقیبی توکی در سطح 0/05>P استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که هشت هفته تمرینات طناب زنی و الاستیک موجب بهبود معنی دار سطوح تعادل ایستا با چشمان باز، تعادل ایستا با چشمان بسته، توان، چابکی، سرعت، استقامت قلبی عروقی و قدرت حداکثر اندام تحتانی در دختران دانش آموز شد (0/001=p). همچنین، بین تاثیر تمرین طناب زنی نسبت به گروه الاستیک بر آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی دختران دانش آموز تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0/05>P). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که تمرینات طناب زنی و الاستیک باعث بهبود عوامل آمادگی جسمانی می شوند و بین اثرات دو نوع تمرین، تفاوت معنی داری وجود ندارد.