Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    19-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    190
  • دانلود: 

    140
چکیده: 

مقدمه: سرطان کودکان، وضعیت زیست-روان شناختی ویژه ای است که ادارک حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله ای مادران با ویژگیهای جمعیت شناختی متفاوت را به چالش گرفته و سازگاری روان شناختی آنها را متاثر می سازد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مستقیم و غیرمستقیم ویژگی های جمعیت شناختی (سن و سطح تحصیلات)، با وساطت حمایت اجتماعی اداراک شده و راهبردهای مقابله ای، بر سازگاری است. روش: این پژوهش، از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران کودکان مبتلا به سرطان تشکیل داده که به کلینیک های متخصصان اطفال مشهد مراجعه کردند. حجم نمونه 220 نفر، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های سازگاری روانی-اجتماعی، مقابله لازاروس و فولکمن، حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی، ویژگی های جمعیت شناختی را صورت گرفت. یافته ها: افزایش تحصیلات به صورت مستقیم باعث کاهش ناسازگاری شد (0/01>P) و به صورت غیرمستقیم از طریق افزایش حمایت اجتماعی ادراک شده، افزایش راهبرد مسیله مدار و کاهش راهبرد هیجان مدار باعث کاهش نا سازگاری شد. افزایش سن به صورت مستقیم باعث کاهش راهبردهای هیجان مدار شد، اما تاثیری بر راهبردهای مسیله مدار نداشت. همچنین افزایش سن تاثیر مستقیم و غیرمستقیم از طریق راهبردهای مقابله ای بر سازگاری مادران نداشت. نتیجه گیری: مطابق با یافته ها می توان گفت که افزایش تحصیلات هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم با وساطت حمایت اجتماعی ادراک شده و راهبردهای مقابله باعث افزایش سازگاری می شود. افزون بر این افزایش سن، کاهش راهبردهای هیجان مدار را در پی داشت اما بین افزایش سن و سازگاری مادران رابطه مستقیم و غیرمستقیم وجود نداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 140 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    870
  • دانلود: 

    743
چکیده: 

مقدمه: افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه می باشد و دارای پیامدهای بهداشتی و روانی گسترده می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع چاقی و ارتباط آن با سطح فعالیت بدنی در کودکان پسر 13 تا 15 سال شهر صحنه طراحی و اجرا گردید. روش: در یک مطالعه توصیفی همبستگی، 439 پسر 13 تا 15 سال از بین 2122 دانش آموز پسر به طور تصادفی به عنوان آزمودنی انتخاب گردیدند. سن، قد، وزن، ضخامت چربی زیرپوستی به روش دو نقطه ای عضلات سه سر بازو و ساق پا در دانش آموزان اندازه گیری شد. برای تعیین سطح فعالیت بدنی از پرسشنامه استاندارد فعالیت بدنی فیزیکی برای نوجوانان (IPAQ) استفاده شد. یافته ها: شیوع چاقی و اضافه وزن در پسران 13 تا 15 سال به ترتیب 15/8و 10/8درصد بود. بین رده های وزنی (لاغر، وزن نرمال، اضافه وزن و چاق) با سطح فعالیت بدنی آن ها (0. 001=r=-0. 289، p)، بین BMI و سطح فعالیت بدنی (0. 001=r=-0. 367، p) و بین درصد چربی بدن و سطح فعالیت بدنی (0. 001=r=-0. 349، p) رابطه معکوس و معنی دار مشاهده شد. نتیجه گیری: شیوع چاقی و اضافه وزن در شهر صحنه ابعاد نگران کنندهای را در دانش آموزان دارد؛ بنابراین، افزایش سطح فعالیت بدنی می تواند موجب کاهش شیوع اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان پسر شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 743 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    9-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    451
چکیده: 

مقدمه: بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت ویژه و جداسازی زودهنگام نوزاد از مادر سبب ایجاد شرایط بحرانی برای مادر نوزاد می شود. حضور مداوم مادران بر بالین این نوزادان مادران را برای برآورده کردن نیازهای اولیه جسمانی و سلامتی خود دچار اختلال کرده است. از آن جایی که آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت، جهت حفظ سلامت مادر امری ضروری است، این پژوهش با هدف" بررسی تاثیرآموزش بر سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت مادران داری نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان" اجرا گردیده است. روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی است که نمونه گیری به صورت در دسترس در دو گروه آزمون (39 نفر) و کنترل (39 نفر) در سال 97 انجام شد. جامعه پژوهش شامل مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان در مرکز آموزشی امام علی (ع) آمل دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت والکر (1995) بود. پس از کسب رضایت آگاهانه، فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت توسط مادران تکمیل گردید. برنامه ی آموزشی سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت در 6 جلسه برای گروه آزمون اجرا شد. داده ها در دو مرحله قبل از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل جمع آوری شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت مادران و ابعاد آن 3 ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه آزمون افزایش معنی داری یافته است (0. 001>P). بین نمرات سبک زندگی و کلیه ابعاد بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف معنی داری وجود نداشت. سه ماه پس از مداخله نمرات سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت مادران و ابعاد آن در گروه آزمون به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (0/05>p). نتیجه گیری: میانگین نمره سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است، بنابراین پیشنهاد می شود که برنامه آموزشی ارتقاء سلامت بعنوان یک روش موثر در بهبود سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت مادران نوزاد نارس بکارگرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 451 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    18-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    108
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Children's cancer is a special bio-psychological status that challenges the percieved social support and coping strategies of mothers with different demographic characteristics and affects their psychological adaptation. Therefore, the aim of this study was to investigate the direct and indirect role of demographic characteristics (age and education level), with the mediating role of perceived social support and coping strategies, on adaptation. Methods: This is a descriptive correlational study. The statistical population consisted of all mothers of children with cancer who referred to the clinics of pediatric specialists in Mashhad. The sample size was 220 people who were selected by the targeted sampling method. Data were gathered using a psychosocial adaptation questionnaire, Lazarus and Folkman coping, multi-dimensional perceived social support, and demographic characteristics. Results: According to the results of this study, the increase in education directly reduced the maladaptation (P <0. 01) and indirectly through increased perceived social support, increased problemsolving strategies, and decreased emotional strategy reduced maladaptation. Increasing age directly reduced emotional strategies, but had no effect on problem-oriented strategies. Also, increasing age did not have direct and indirect effects through coping strategies on maternal adaptation. Conclusions: According to the findings, it can be said that increasing education, both directly and indirectly, through the mediation of perceived social support and coping strategies, increases adaptation. In addition, this increase in age decreased emotional strategies, but there was no direct and indirect relationship between age and maternal adaptation.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 108

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    31-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    280
  • دانلود: 

    441
چکیده: 

مقدمه: نارس بودن نه تنها نوزاد را در معرض خطر عوارض نوزادی قرار می دهد بلکه زمینه را برای مشکلات دیگر در بزرگسالی فراهم می کند. والدین برای دستیابی به مهارت های مراقبت از کودک نیاز به آموزش مناسب و زمان کافی دارند تا اطلاعات را جذب کرده و یاد بگیرند. هدف این مطالعه نیمه تجربی تعیین تاثیر اجرای طرح ترخیص بر بستری مجدد نوزادان نارس بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آبادان بود. روش: 56 نفر از مادران نوزادان نارس مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی بلوکی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پس از شرح حقوق نمونه ها و گرفتن رضایت نامه از ایشان، داده ها با استفاده از پرسشنامه های (مشخصات دموگرافیک مادر، و نوزاد) جمع اوری شد. طرح ترخیص برای مادران گروه آزمون (طی دوجلسه، در روز دوم پذیرش و روز ترخیص، به صورت انفرادی همراه با آموزش عملی و چهره به چهره و کتابچه) اجرا شد. مادران گروه شاهد مراقبت معمول بخش را دریافت کردند. یک ماه پس از ترخیص وضعیت بستری مجدد نوزادان بوسیله تماس تلفنی با والدین پیگیری شد. یافته ها: بین ویژگی های دموگرافیک مادران و نوزادان در دو گروه کنترل و مداخله بر اساس متغیرهای مورد نظر مطالعه تفاوت معناداری وجود ندارد (0/05 < p). اجرای طرح ترخیص باعث کاهش میزان بستری مجدد نوزادان نارس در گروه مداخله می شود (0/05 = p). نتیجه گیری: اجرای طرح ترخیص می تواند با افزایش کیفیت مراقبت از نوزاد منجر به کاهش بستری مجدد نوزادان نارس شود. بنابراین توصیه می شود که در بخشهای نوزادان بویژه نوزادان نارس تحت مراقبت حاد و ویژه آموزشهای ترخیص برنامه ریزی شده از زمان پذیرش تا هنگام ترک بیمارستان و بعد از آن در منزل صورت پذیرد. همچنین بیمارستان ها، اجرای برنامه آموزشی طرح ترخیص را مورد توجه و عملیاتی سازی قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 441 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    39-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    316
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

مقدمه: پژوهش ها به مشکلات شناختی از جمله ضعف حافظه فعال به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات خواندن در کودکان نارساخوان اشاره دارند، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بسته خواندن یار بر حافظه فعال کودکان نارساخوان انجام شد. روش: طرح پژوهش تک آزمودنی از نوع چند خط پایه ای با دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پسر و دختر پایه سوم ابتدایی ارجاع داده شده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان سروآباد در سال 1399-1398 بودند. شش کودک (سه پسر و سه دختر) داوطب واجد شرایط، انتخاب و به صورت پلکانی وارد مطالعه شدند. جلسات درمانی برای هریک از آن ها به صورت انفرادی اجراء گردید. ابزارهای پژوهش، مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم (وکسلر 2003)، آزمون خواندن و نارساخوانی «نما» (کرمی نوری و مرادی 1384) و آزمون حافظه فعال «کرسی» با نرم افزار PEBL (کرسی 1972) بودند. یافته ها: نتایج درصد بهبودی نمرات حافظه فعال در مرحله مداخله در پسران (42/40) و در دختران (50/31) و در مرحله پیگیری در پسران (74/05) و در دختران (74/05) نشان دهنده تاثیر مثبت مداخله بود. تحلیل های دیداری و نتایج تحلیل های درون موقعیتی و بین موقعیتی حاکی از تفاوت معنادار بین مرحله خط پایه و مداخله برای همه آزمودنی ها بود (100=PND). ماندگاری اثر آموزش بسته خواندن یار بر حافظه فعال آزمودنی ها در مرحله پیگیری تایید شد. نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش، آموزش بسته خواندن یار بر بهبود حافظه فعال کودکان نارساخوان موثر است، بنابراین بسته خواندن یار جهت درمان نارساخوان ها به عنوان ابزاری کمکی پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 316

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    52-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    550
  • دانلود: 

    577
چکیده: 

مقدمه: نوجوانی دوره ای از آگاهی و جستجو برای تقویت عقاید می باشد که از نظر رشد عقاید معنوی حساس ترین دوره زندگی می باشد. رفتارهای معنوی به عنوانی یکی از مولفه های مهم سلامت روان نقش مهمی در شکل گیری شخصیت و هویت آنها دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تجارب خودمراقبتی معنوی نوجوانان صورت گرفت. روش: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوی بر روی 14 نوجوان 20-14 سال شهر گرگان در سال 1396 با روش نمونه گیری مبتی برهدف انجام شد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته از اسفند97 تا اردیبهشت 98 انجام شد. مصاحبه ها پس از ضبط، بلافاصله به شکل متن نوشته شدند. آنالیز داده ها هم زمان با جمع آوری آنها با استفاده از روش تحلیل محتوی هدایت شده صورت گرفت. یافته ها: از تحلیل داده ها تعداد 252 کد اولیه در زمینه تجارب معنوی نوجوانان استخراج گردید. این کدها پس از تحلیل در 5 طبقه اصلی (خودکنترلی، استمداد ازخدا، قرب الهی، انجام فرایض دینی و فعالیت های شخصی) و 16 زیرطبقه قرار گرفت. نتیجه گیری: تجارب خودمراقبتی معنوی یا همان اعمال خودمراقبتی معنوی که شامل طبقات فرعی فرایض دینی، فعالیت های شخصی، خودکنترلی، استمداد از خدا و قرب الهی بود در نوجوانان موجب نزدیکی و انس با خدا و تحمل سختی ها و مشکلات و ارتقای سلامت روان می گردد. علاوه بر موارد فوق نوجوانان ذکر نمودند که انجام فعالیت های معنوی مانع سوگیری آنان به رفتارهای پرخطر می شود. لذا لازم است مسیولین و معلمان مدارس با درک نیازهای معنوی نوجوانان شرایط لازم را برای فعالیت های معنوی نوجوانان فراهم آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 550

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 577 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    65-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    216
  • دانلود: 

    395
چکیده: 

مقدمه: والدین عامل تاثیرگذار بر کیفیت دریافت مراقبت و درمان کودک در بخشهای روانپزشکی هستند و تعارضات مادر-فرزند بر پیش آگهی درمان تاثیرات بسزایی دارد. روش: در یک کارازمایی بالینی شاهد دار تصادفی 64 زوج مادر-فرزند مراجعه کننده به بخشهای روانپزشکی کودک بیمارستان نور اصفهان در سال 1399 مشارکت داشتند. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه ای بحث گروهی تعارضات والد-فرزند شرکت کردند؛ در گروه کنترل مداخله انجام نشد. میزان تعارض والد-فرزند قبل ویکماه بعد از مداخله با مقیاس استاندارد تعارض والد-فرزند اشتراوس اندازه گیری شد. . یافته ها: نمره تعارضات مادران قبل از آموزش در گروه مداخله 9/33± 39 و در گروه کنترل 6/38± 38/15بود که تفاوت معناداری نداشت(0/05< p). یکماه بعد، میانگین این نمرات گروه مداخله 5/58 ± 31/09و گروه کنترل 6/46 ± 40/34بود که تفاوت معنادار داشت (0/001>p). نمره تعارضات فرزندان قبل از آموزش در گروه مداخله 8/59± 46/15و در گروه کنترل 6/18± 46/60بود که تفاوت معناداری نداشت (0/05< p). یکماه بعد، میانگین این نمرات گروه مداخله 8/79± 39/15و گروه کنترل 4/92± 45/34بود که تفاوت معنادار داشت (0/05>p). نتیجه گیری: بحث گروهی بر تعارضات مادر-فرزند بستری در بخش های روانپزشکی کودک موثر بود. بنابراین این شیوه و محتوای آموزشها می تواند در کنترل تعارضات موثر باشد و پیشنهاد میشود در برنامه آموزشی بیماران مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 216

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 395 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    74-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    361
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

مقدمه: اختلال کمبود توجه-بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است. تاثیر اختلال کودکان بر روی سلامت روان خانواده ها کاملا بارز و مشخص است. هدف از این مطالعه، تعیین رابطه بین کارکرد خانواده و بار مراقبتی والدین دارای کودک مبتلا به بیش فعالی بوده است. روش: در این مطالعه تحلیلی-مقطعی، جامعه پژوهش عبارت بود از خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با فرزند آنها که به درمانگاه تخصصی روانپزشکی کودک مراجعه می کردند. از میان آنها 30 خانواده بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده) و پرسشنامه بار مراقبتی زریت [2] بود. یافته ها: از میان کودکان مورد مطالعه، 21 نفر پسر (70 درصد) و 9 نفر دختر (30 درصد) بودند. 3/93 % درصد(28 کودک) اختلال بیش فعالی را در حد شدید تجربه می کردند. 80/1 درصد خانواده ها (24 خانواده) عملکرد ناسالم داشت و 47/2درصد (14 خانواده) بار مراقبتی شدیدی را تجربه می کردند. بین کارکرد کلی خانواده و میزان بار مراقبتی تجربه شده توسط آنها رابطه معنی دار مشاهده شد (0/0001 = P). نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه بین کارکرد خانواده و بار مراقبتی والدین کودک مبتلا به بیش فعالی، می بایستی با شناخت عوامل موثر بر کارکرد خانواده و کمک به عملکرد بهتر خانواده در کنترل اختلال بیش فعالی، هم به کاهش شدت نشانه های رفتاری و هم به کاهش بار مراقبتی تجربه شده توسط خانواده کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 361

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    84-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    404
  • دانلود: 

    463
چکیده: 

مقدمه: سندرم نفروتیک یک اختلال شایع در کودکان می باشد که با آسیب گلومرولی همراه است. کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک، بستری های مکرر را تجربه می کنند که این امر بر روی کیفیت زندگی بیمار و خانواده تاثیر گذار است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مراقبت از خود بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک انجام گردید. روش: این مطالعه ی نیمه تجربی در بخش اطفال بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) شهر زاهدان در سال 1397 انجام شد. 96 کودک مبتلا به سندرم نفروتیک به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده و با قرعه کشی در دو گروه مداخله (48 نفر) و گروه کنترل(48 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله طی 4 جلسه به مدت 45 تا 30 دقیقه در چهار روز آموزش مراقبت از خود داده شد. 8 هفته پس از آموزش، کیفیت زندگی بررسی شد. از پرسشنامه کیفیت زندگی کودک نسخه 4 (Peds QL 0. 4) استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تی و SPSS v. 21 استفاده شد. یافته ها: میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله، پس از مداخله (192/28± 56/02) نسبت به قبل از مداخله (164/7± 51/73) افزایش آماری معنی داری داشت (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 404

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button