مقدمه و هدف: حوادث ترافیکی جاده ای یکی از مشکلات جدی بهداشت عمومی در دنیا می باشد که پیشگیری از آن ضروری است. از آنجایی که، مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته روشی برای آزمون دقیق مدل های نظری و مدل سازی های علیتی می باشد. هدف مطالعه حاضر، تعیین پیشگویی کننده های مصدومیت منجر به بستری موتورسواران با در نظر گرفتن نقش میانجیگری متغیر MRBQ برای متغیرهای زمینه ای و بیش فعالی در یک مطالعه مورد-شاهدی توسط مدل GSEM می باشد. مواد و روش ها: در مطالعه حاضر، تعداد 303 مورد (موتورسواران مرد ترومایی) و 153 کنترل (موتورسواران مرد غیرترومایی) براساس نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. از پرسشنامه های MRBQ، ADHD و چک لیست محقق ساخته استفاده شد. برای بررسی روابط خطی مستقیم و غیرمستقیم متغیرها در قالب مدل مفهومی و با توجه به متغیر پاسخ دوحالتی از GSEM استفاده شد. تحلیل داده ها توسط نرم افزار STATA14 انجام گرفت. یافته ها: پیش بینی کننده های آسیب: رفتارهای حرکتی 0موتورسواران، بیش فعالی و مشخصات دموگرافیک بودند. به طوریکه، رابطه خطی مثبت، معنی دار و مستقیم بین شانس رخداد آسیب با صحبت کردن به وسیله تلفن همراه (0/010=P= 2/22. OR)، رانندگی در ساعات تاریک (0/001=P =1/01, OR)، داشتن کودک بیش فعال (0/057= P =1/65, OR) و رفتار حرکتی موتورسواران (0/92=P=1/27, OR) بود، درحالیکه رابطه معکوس و معنی داری بین شانس رخداد آسیب با وضعیت تاهل (0/002=P= 0/43, OR) و تحصیلات دانشگاهی (0/001=P، 0/29=, OR) مشاهده شد. نتیجه گیری: بر مبنای نتایج بدست آمده، برنامه های مداخله ای، درمورد افراد بیش فعال، کسانی که از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده می کنند و در ساعت های تاریک رانندگی می کنند، بسیار توصیه می شود.