مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پیشگویی مصدومیت منجر به بستری موتورسواران: مطالعه مورد-شاهدی

صفحات

 صفحه شروع 114 | صفحه پایان 125

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه و هدف: حوادث ترافیکی جاده ای یکی از مشکلات جدی بهداشت عمومی در دنیا می باشد که پیشگیری از آن ضروری است. از آنجایی که, مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته روشی برای آزمون دقیق مدل های نظری و مدل سازی های علیتی می باشد. هدف مطالعه حاضر, تعیین پیشگویی کننده های مصدومیت منجر به بستری موتورسواران با در نظر گرفتن نقش میانجیگری متغیر MRBQ برای متغیرهای زمینه ای و بیش فعالی در یک مطالعه مورد-شاهدی توسط مدل GSEM می باشد. مواد و روش ها: در مطالعه حاضر, تعداد 303 مورد (موتورسواران مرد ترومایی) و 153 کنترل (موتورسواران مرد غیرترومایی) براساس نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. از پرسشنامه های MRBQ, ADHD و چک لیست محقق ساخته استفاده شد. برای بررسی روابط خطی مستقیم و غیرمستقیم متغیرها در قالب مدل مفهومی و با توجه به متغیر پاسخ دوحالتی از GSEM استفاده شد. تحلیل داده ها توسط نرم افزار STATA14 انجام گرفت. یافته ها: پیش بینی کننده های آسیب: رفتارهای حرکتی 0موتورسواران, بیش فعالی و مشخصات دموگرافیک بودند. به طوریکه, رابطه خطی مثبت, معنی دار و مستقیم بین شانس رخداد آسیب با صحبت کردن به وسیله تلفن همراه (0/010=P= 2/22. OR), رانندگی در ساعات تاریک (0/001=P =1/01, OR), داشتن کودک بیش فعال (0/057= P =1/65, OR) و رفتار حرکتی موتورسواران (0/92=P=1/27, OR) بود, درحالیکه رابطه معکوس و معنی داری بین شانس رخداد آسیب با وضعیت تاهل (0/002=P= 0/43, OR) و تحصیلات دانشگاهی (0/001=P, 0/29=, OR) مشاهده شد. نتیجه گیری: بر مبنای نتایج بدست آمده, برنامه های مداخله ای, درمورد افراد بیش فعال, کسانی که از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده می کنند و در ساعت های تاریک رانندگی می کنند, بسیار توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده، شیلا، اصغری جعفرآبادی، محمد، و صادقی بازرگانی، همایون. (1400). بررسی پیشگویی مصدومیت منجر به بستری موتورسواران: مطالعه مورد-شاهدی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 26(2 (مسلسل 112) )، 114-125. SID. https://sid.ir/paper/415593/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده شیلا، اصغری جعفرآبادی محمد، صادقی بازرگانی همایون. بررسی پیشگویی مصدومیت منجر به بستری موتورسواران: مطالعه مورد-شاهدی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1400؛26(2 (مسلسل 112) ):114-125. Available from: https://sid.ir/paper/415593/fa

    IEEE: کپی

    شیلا حسن زاده، محمد اصغری جعفرآبادی، و همایون صادقی بازرگانی، “بررسی پیشگویی مصدومیت منجر به بستری موتورسواران: مطالعه مورد-شاهدی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 26، no. 2 (مسلسل 112) ، pp. 114–125، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415593/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button