Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    56-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    417
  • دانلود: 

    237
چکیده: 

مقدمه: خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است و نقش بسزایی در سلامت کودکان دارد. با توجه به اهمیت اختلالات خواب در سلامت کودکان که اغلب نادیده گرفته می شود، مطالعه حاضر با هدف بررسی عادات خواب و برخی عوامل موثر برآن در کودکان دبستانی شهر بوشهر سال 1398صور ت گرفت. روش: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی، 403 کودک سن مدرسه شهر بوشهر در سال 1398 مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری بصورت تصادفی خوشه ای از هر منطقه شهر بوشهر و از مدارس دولتی و غیردولتی پسرانه و دخترانه انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اعتباریابی شده عادات خواب کودکان (CSHQ) و اندازه گیری شاخص های آنتروپومتریک بود. یافته ها: میانگین سنی کودکان شرکت کننده در پژوهش 1/72± 9/65 سال و میانگین نمره عادات خواب 7/59± 48/32بود. خواب آلودگی در هنگام روز شایعترین نوع اختلال خواب بود. از نظر حیطه های خواب تنها در دو حیطه تاخیر در شروع خواب و بیداری در طول شب بین دختران و پسران تفاوت معنی داری مشاهده شد. عادات خواب با سطح تحصیلی زیر دیپلم پدر (0/001>, P= 8/650F) و مادر (0/001>, P 14/897F=)، همچنین با سطح اقتصادی ضعیف در خانواده (0/001=, P 7/277F=)، سابقه گوشه گیری (0/016=, P 2/417=t) و نداشتن اتاق خواب جدا برای کودک (0/001>, P 4/801t=) ارتباط داشت. بین عادات خواب با جنسیت کودک، پایه تحصیلی و سن کودک، شغل پدر و مادر و سن آن ها، اختلالات رشد ارتباط آماری معنی دار دیده نشد (0. 05). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشانگر اهمیت توجه به عادات خواب در دانش آموزان به خصوص در خانواده های کم سواد و با وضعیت اقتصادی ضعیف و اطلاع رسانی در خصوص الگوهای صحیح خواب به منظور ارتقاء سطح آگاهی والدین از طریق مدارس می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 417

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 237 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    12-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    362
  • دانلود: 

    315
چکیده: 

مقدمه: نوجوانی مرحله مهمی از رشد انسان است. بلوغ باعث تغییرات فیزیولوژیکی، هیجانی، شناختی و اجتماعی در نوجوانان می شود و این تغییرات بر ابعاد مختلف زندگی فرد از جمله نحوه تمایزیافتگی از خود نوجوانان تاثیر می گذارد. از این رو بهبود تمایزیافتگی از خود این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی هم سنجی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه دختران نوجوان مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از دختران نوجوان در سه گروه طرحواره درمانی به شیوه گروهی (15 نفر)، درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه های آزمایش تحت طرحواره درمانی به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقه ای) پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقه ای) قرار گرفتند. گروه کنترل در طی این مدت هیچ گونه مداخله خاصی را دریافت نکرد. از سیاهه تمایز یافتگی خود فرم کوتاه (SDI-SF) دریک، مورداک، مارسزالک و باربر (2015) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافته ها: هر دو روش درمانی می توانند تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان را بهبود بخشند، اما طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تمایزیافتگی از خود دارای تاثیر بیشتری بود (54/1 %=Effect Size). اما استفاده از طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد تاثیر معناداری بر موقعیت من نداشت. نتایج این پژوهش اثربخشی دو روش طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی را در بهبود تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان مورد تایید قرار داد. نتیجه گیری: بنابراین توجه به مشاوران و روان شناسان به اثربخشی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به بهبود تمایز یافتگی در دختران نوجوان کمک می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 362

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 315 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    434
  • دانلود: 

    536
چکیده: 

مقدمه: مشکلات رفتاری کودکان به عنوان رفتارهای مقابله ای و برون نمود توصیف می شوند و غالبا متوجه دیگران از جمله؛ مادر به عنوان مراقب اصلی هستند تا خود کودک. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش الگوی والدگری مثبت بر خودکارآمدی، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری انجام شد. روش: روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه پژوهش مادران کودکان با اختلالات مشکلات رفتاری شهر الیگودرز در نیمه اول سال تحصیلی 99-1398بودند که از میان انها مادران 30 دانش آموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند (هرگروه 15نفر). گروه ازمایش 12جلسه 90دقیقه ای آموزش والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت را دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های خودکارآمدی والدینی دومکا (1996)، ناگویی هیجانی تورنتو (1994)، مقیاس بار روانی پای وکویر (1984) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز (1998) فرم والدین بودند. داده ها در این بخش با روش تحلیل واریانس آمیخته، آزمون شاپیروویلک، آزمون ماچلی و آزمون لوین باکمک نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان دادکه در مرحله پس آزمون بین آنها از نظر هرسه متغیر خودکارآمدی، ناگویی هیجانی و بار روانی تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش برنامه والدگری مثبت باعث افزایش خودکارآمدی و p<0/05) 11/6 F =)کاهش ناگویی هیجان, p<0/05). 23/16=) و کاهش بار روانی (F=8/01, P<0. 05) در مادران کودکان با مشکلات رفتاری شد. نتیجه گیری: برنامه والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت با تاکید بر جنبه های روان شناسی مثبت از جمله؛ ارتقای عزت نفس، خودکارآمدی و تقویت جنبه های مثبت در زندگی می تواند به مادرانی که فرزندان دارای مشکلات رفتاری هستند کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 434

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 536 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    98
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Introduction: Children's behavioral problems are described as extraversion behaviors and are often directed at others، including; the mother is the primary caregiver rather than the child. The aim of this study was to determine the effectiveness of a parenting program based on positive psychology on self-efficacy، emotional distress، and psychological burden on mothers of children with behavioral problems. Methods: The method of this quasi-experimental study with pre-test and post-test design was unequal with the control group. The research society were Mothers of Children with behavioral problems in Aligoderz city in 2019-20. Among which the mothers of 30 students were selected by available sampling method and randomly assigned to two equal groups (15 people in each group). The experimental group received 12 sessions of 90-minute parenting training based on positive psychology، and the control group did not receive any intervention. The research tools were Dumka's Parenting Self-Efficacy Scale(1996)، Toronto’ s Alexithymia Scale (1994)، Pai and Kapur's Family Burden Interview Schedule (FBIS) (1984)، and Conners' Parent Rating Scale (1998). Data were analyzed by analysis of mixed variance، shapiro-wilk test، Mauchly’ s Sphericity Test and levene's test with the help of SPSS software version 22. Results: The findings showed that in the post-test phase، there was a significant difference between them in terms of all three variables of self-efficacy، emotional distress and psychological burden. In other words، positive parenting training increased self-efficacy (F = 11. 6; p <0. 05)، decreased emotional distress (F= 23. 16; p <0. 05)، and decreased psychological burden (F = 8. 01; p <0. 05) in mothers of children with behavioral problems. Conclusions: Parenting program based on Positive Psychology with Emphasis on Positive Psychological Aspects such as; Promoting self-esteem، self-efficacy، and enhancing positive aspects of life can help mothers with children with behavioral problems.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 98

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    13-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    87
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Introduction: Adolescence is an important phase of human growth. Puberty leads to a set of physiological, emotional, cognitive, and social changes in adolescents, which affect different dimensions of their life including the self-differentiation of adolescents. Hence, the improvement of self-differentiation of these individuals has been addressed by many therapists. The purpose of this study was to the comparing effectiveness of the group therapy of schema therapy and acceptance and commitment on self-differentiation of teenage girls. Methods: The research method was a quasi-experiment study conducted with a pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included all the female students of high school in Tehran city in the year academic 2018-2019. In this study, 45 teenage girls were considered as the sample size and divided into two experimental groups each group of 15 teen girls and control 15 teen girls. The experimental groups such as; schema therapy 19 sessions 90 minutes and schema therapy and acceptance and commitment therapy 12 sessions 90 minutes received the interventions. While the control group received no intervention. To collect data self-differentiation used the short form self-differentiation (SDI-SF) of Drake, Murdock, Marszalek, and Barber (2015). Results: The results showed that both schema therapy and acceptance commitment used in this study can significantly improve the self-differentiation of teen girls. But the schema therapy on selfdifferentiation has a greater impact (effect Size= 54. 1%). Results highlight the importance of these interventions for self-differentiation among teenage girls and providing new perspectives in clinical interventions. Conclusions: It seems that counselors and psychotherapists can be attention to the effectiveness of schema therapy and acceptance commitment in increasing the teenage girls’ self-differentiation.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 87

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    26-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    558
  • دانلود: 

    483
چکیده: 

مقدمه: اختلالات شنوایی، شایعترین نقص مادرزادی هنگام تولد است است. کودکان ناشنوا علاوه بر مشکلات روحی و اجتماعی از برخی مشکلات جسمی نیز رنج می برند این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به معلولیت شنوایی و ارتباط آنها با مشخصات فردی کودکان انجام شد. روش: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی کلیه کودکان با معلولیت شنوایی و تحت پوشش سازمان بهزیستی در شمال خوزستان درسال1398 که شامل44 کودک 6-1 ساله بودند شرکت داشتند. جهت جمع آوری داده ها همزمان با بررسی وضعیت سلامت کودکان با انجام معاینات بالینی و ارزبابی شاخص های مهم بهداشتی، از پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پیش دبستان (فکس، 2000) استفاده شد. یافته ها: رفتار بهداشتی اکثر کودکان (61%) در این مطالعه متوسط و شاخص توده بدنی 70% کودکان بیش از حد طبیعی بود. میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی کودکان 14. 48± 79. 13 و کمترین در بعد رشد اجتماعی بود. بین تعداد فرزندان خانواده و رفتارهای بهداشتی کودکان رابطه منفی و معنا داری وجود داشت (0/001>P و 0. 69-=r). همچنین با افزایش تحصیلات پدر دراین مطالعه شاخص توده بدن کودکان به طور معنا داری کاهش و به حد طبیعی نزدیک می شد (0/026=P و0. 33-=r). دراین مطالعه رابطه معنا داری بین سن کودک و سن پدر با نمره کیفیت زندگی کودکان به دست امد (0. 35 =r). نتیجه گیری: افزایش وزن، کاهش نسبی رشد اجتماعی کودکان و تعداد زیاد فرزندان این خانواده ها همچنین کمتر بودن کیفیت زندگی کودکان در سنین پایین تر از مشکلات خانواده ها در این مطالعه بود. همچنین نقش زیاد پدران در سلامت و کیفیت زندگی این کودکان حایز اهمیت بود. توجه به نتایج این مطالعه می تواند در ارتقاء کیفیت سلامت این کودکان در هنگام اجرای این برنامه ها توسط مسیولین مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    37-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    260
  • دانلود: 

    443
چکیده: 

مقدمه: کدهای اخلاقی ابزارهایی هستند که جهت تصمیم گیری بهتر پرستاران در تعامل با بیمار، خانواده، همکاران پرستار و دیگر اعضای کادر درمانی کاربرد دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مدل توانمند سازی حرفه ای پرستاری بر رعایت کدهای اخلاقی از دیدگاه پرستاران و مادران کودکان بستری در بخش های کودکان بود. روش: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی دو گروهه با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. که بر روی 31 نفر پرستار و 200 نفر از مادران کودکان بستری به صورت سرشماری انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی ساده در دو گروه قرار گرفتند. ابزار جمع اوری داده ها در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه اختصاصی رعایت کدهای اخلاق حرفه ای بود که در دو مرحله قبل و بعد از اجرای الگو تکمیل گردید. یافته ها: میانگین نمره رعایت کدهای اخلاقی از دیدگاه مادران قبل از مداخله 71/64و در گروه کنترل 77/30بود و بعد از مداخله 89/38و در گروه کنترل 92/48بود. بین دو گروه نظر اختلاف معناداری وجود داشت (002/0=P). نتیجه گیری: توانمند سازی حرفه ای پرستاران موجب ارتقا عملکرد پرستاران در رعایت کدهای اخلاقی و بهبود دیدگاه مادران در خصوص رعایت کدهای اخلاقی توسط پرستاران گردید. از آنجا که پرستاران بیشترین ارتباط را با بیماران و مراقبین آنها دارند، لذا ضروری است تا مسیولان حوزه سلامت، برنامه های آموزشی مدونی را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 260

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 443 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    46-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    254
  • دانلود: 

    474
چکیده: 

مقدمه: مادران کودکان مبتلا به سرطان در معرض بحران هایی در درک بیماری و شرایط کودک خود هستند که بر عملکرد و سبک زندگی خانواده تاثیرگذار بوده و نیازمند مداخله است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر واقعیت درمانی بر میزان امیدواری مادران کودکان مبتلا به سرطان در سال 1398 انجام شده است. روش: مطالعه حاضر پژوهش نیمه تجربی با طراحی دو گروهی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است که در سال 1398 انجام گردید. نمونه پژوهش 70 مادر کودک مبتلا به سرطان بستری در بخش انکولوژی بیمارستان فاطمه معصومه شهر قم بود که بر اساس معیارهای ورود به مطالعه و به صورت در دسترس، انتخاب و به طور تصادفی با استفاده از شیوه پاکت نامه در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله در 8 جلسه 60 دقیقه ای واقعیت درمانی شرکت کردند و گروه کنترل مراقبت روتین بخش را دریافت نمود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه جمعیت شناختی و امیدواری میلر بود که توسط دو گروه قبل و دو ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. یافته ها: نمره امیدواری قبل از آموزش در گروه مداخله 27/07 ± 71/58 و در گروه کنترل 18/86± 72/37 بود که تفاوت معنادار نداشت (0/89=P). بعد از آموزش میانگین نمره امیدواری در گروه مداخله به 12/93 ± 150/28و در گروه کنترل به 19/89 ± 70/32رسید. بعد از واقعیت درمانی، امیدواری مادران در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنادار داشت (0/001>P). نتیجه گیری: در این مطالعه واقعیت درمانی بر امیدواری مادران کودکان مبتلا به سرطان موثر واقع شد. پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت امیدواری در روند درمان کودک و نیز فرایند زندگی خانواده، این مداخله در حمایت از خانواده به ویژه مادران مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 474 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    55-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    89
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Introduction: Sleep as one of the basic human needs, has a great role in children's health. Given the importance and frequency of sleep disorders on health that are often overlooked in children, this study was conducted in order to evaluate sleep habits and some of its related factors in school-aged children in Bushehr city during 2019. Methods: In this descriptive-analytical cross-sectional study, 403 school-aged children in Bushehr city were studied in 2019. Samples were randomly selected from boys and girls from public and non-governmental schools in each district of Bushehr. Data were collected using a demographic form and a validated children's sleep habits questionnaire and anthropometric indices. Results: The mean age of the children was 9. 65 ± 1. 72 years and the mean score of sleep habits was 48. 32 ± 7. 59. Daytime sleepiness was the most common type of sleep disorder. In terms of sleep domains there was only a significant difference between boys and girls in the two domains of delayed onset of sleep and wakefulness at night. Sleep habits with educational below diplomas father (F =8. 650, P <0. 001) and mother (F =14. 897, P <0. 001), also with poor economic status in the family (F =7. 227, P =0. 001), history of withdrawal (t =2. 417, P =0. 016) and no separate bedroom for the child (t =-4. 801, P <0. 001) was related. There was no statistically significant relationship between sleep habits and child gender, educational level and age of the child, job of parents and their age, and growth disorders (P> 0. 05). Conclusions: The results of this study indicate the importance of attention to sleep habits in students, especially in poorly educated families with poor economic status, and information about proper sleep patterns to enhance parental awareness through schools.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 89

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    69-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    235
  • دانلود: 

    86
چکیده: 

مقدمه: یکی از بهترین و موثرترین راه ها در مراقبت و پیشگیری از عوارض نامطلوب در نوزادان نارس بستری، درگیری فعالانه مادران در امر مراقبت آغوشی از نوزاد نارس می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارتباط بین مراقبت آغوشی مادرانه و پیامدهای نوزادان نارس می باشد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی بر روی 600 نوزاد و مادرشان انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس بود. به همه مادران در روز اول ورود به بخش مراقبت های ویژه نوزادان اهمیت مراقبت آغوشی آموزش داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ای که شامل اطلاعات فردی مادر، نوزاد و پیامدهای نوزادی بود. داده ها بعد از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS16 گردید و مادران از نظرحضور بیش از دوبار در روز (330 نفر)و حداکثر یکبار در روز (270 نفری) به دو تقسیم گردید. نتایج: بین متغیر های دموگرافیک مادری و نوزادی دردوگروه اختلاف معناداری وجود نداشت. اما در پیامدهای نوزادی مانند وزن گیری نوزاد، طول مدت بستری نوزاد، میزان بستری مجدد نوزاد، اکسیژن تراپی نوزاد، سپسیس نوزادی، وابستگی نوزاد به اکسیژن و افت قند خون در گروه 1 (حضور بیش از دوبار) به طور معناداری در مقایسه با گروه 2 (حضور حداکثر یکبار)کاهش یافت. (P<0. 05) اما در بروز خونریزی داخل بطنی و ایکتر در نوزادان بین دو گروه تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. (P>0. 05) نتیجه گیری: تشویق و ترغیب مادران برای اجرای فرآیند مراقبت آغوشی منجر به اثرات مثبت بالقوه و بالفعل بر روی نوزادان نارس بستری در بخش های مراقبت ویژه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 235

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 86 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    80-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    369
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

مقدمه: امروزه مصرف دخانیات در نوجوانان به یکی از عوامل اصلی و مهم به خطر افتادن سلامت جامعه تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مصرف دخانیات در نوجوانان شهر بوشهر و عوامل مرتبط با آن نگاشته شده است. روش: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی، 716 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مدارس شهر بوشهر در سال 1398 وارد مطالعه گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و سوالاتی در خصوص وضعیت مصرف دخانیات بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تحلیلی من ویتنی و مجذور کا برحسب نوع متغیر تحلیل گردیدند. سطح معنی داری در تمام موارد کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش 0/83± 17/03سال و شیوع استعمال دخانیات در بین دانش آموزان 24/9درصد بود. بین مصرف دخانیات با وجود افراد سیگاری در خانه (0/001>P)، وجود افراد سیگاری در وابستگان نزدیک (0/004=P)، داشتن دوستانی که سیگار مصرف می کنند (0/001>P)، وجود افراد قلیانی در خانه (0/001>P)، وجود افراد قلیانی در وابستگان نزدیک (0/001>P)، داشتن دوستانی که قلیان مصرف می کنند (0/001>P)، داشتن کار جهت کسب درآمد (0/004=P) و میزان پول توجیبی (0/001>P) ارتباط معناداری مشاهده گردید. نتیجه گیری: مصرف دخانیات در پژوهش حاضر قابل توجه بود. مصرف دخانیات با داشتن دوستان مصرف کننده دخانیات و یا استعمال دخانیات توسط افراد خانواده و وابستگان نزدیک افزایش می یافت. توصیه می شود خانواده ها از طرفی تا حد ممکن از مصرف دخانیات خودداری کنند یا حداقل در حضور نوجوان مصرف ننمایند؛ و از طرف دیگر روابط و دوستی های نوجوان خود را تحت نظارت داشته باشند تا بتوانند فرزند خود را از دوستی با افرادی که آنان را به سمت مصرف دخانیات سوق می دهد بازدارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 369

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    92-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1105
  • دانلود: 

    718
چکیده: 

مقدمه: دختران در سنین انتهایی نوجوانی، در اثر عواملی از قییل عبور از یک مرحله تکاملی و فشارهای اجتماعی و تحصیلی به عنوان یک گروه در معرض خطر از نظر سلامت روان مطرح می باشند. هدف از این مطالعه تعیین شیوع استرس، اضطراب، افسردگی و عوامل موثر بر آن در این گروه می باشد. روش: این پژوهش توصیفی-تحلیلی بر روی 398 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر رفسنجان انجام شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک، عواملی از قبیل میزان استفاده از اینترنت و سن قاعدگی و پرسشنامه استاندارد فسردگی، اضطراب و استرس (DASS 42) بود. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که استرس، اضطراب و افسردگی در بیش از 50 درصد دانش آموزان دختر با درجات متفاوت وجود داشت. از بین عوامل تعیین کننده، تنها استفاده افراطی از اینترنت، با هر سه اختلال استرس اضطراب و افسردگی ارتباط آماری معنی داری داشت (0/05>p). نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای اختلالات روانی در بین دختران دانش آموز و ارتباط آن با استفاده بیش از حد از اینترنت، انجام غربالگری دقیق تر و طراحی مداخلاتی جهت کاهش این اختلالات با تاکید بر عوامل خطر پیشنهاد می شود، تا شاهد ارتقاء، سلامت روان دانش آموزان دختر باشیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1105

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 718 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4