Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

363
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

315
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه: نوجوانی مرحله مهمی از رشد انسان است. بلوغ باعث تغییرات فیزیولوژیکی, هیجانی, شناختی و اجتماعی در نوجوانان می شود و این تغییرات بر ابعاد مختلف زندگی فرد از جمله نحوه تمایزیافتگی از خود نوجوانان تاثیر می گذارد. از این رو بهبود تمایزیافتگی از خود این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی هم سنجی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش, شامل کلیه دختران نوجوان مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از دختران نوجوان در سه گروه طرحواره درمانی به شیوه گروهی (15 نفر), درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه های آزمایش تحت طرحواره درمانی به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقه ای) پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقه ای) قرار گرفتند. گروه کنترل در طی این مدت هیچ گونه مداخله خاصی را دریافت نکرد. از سیاهه تمایز یافتگی خود فرم کوتاه (SDI-SF) دریک, مورداک, مارسزالک و باربر (2015) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافته ها: هر دو روش درمانی می توانند تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان را بهبود بخشند, اما طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تمایزیافتگی از خود دارای تاثیر بیشتری بود (54/1 %=Effect Size). اما استفاده از طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد تاثیر معناداری بر موقعیت من نداشت. نتایج این پژوهش اثربخشی دو روش طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی را در بهبود تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان مورد تایید قرار داد. نتیجه گیری: بنابراین توجه به مشاوران و روان شناسان به اثربخشی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به بهبود تمایز یافتگی در دختران نوجوان کمک می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ابوئی مهریزی، وجیهه، شفیع آبادی، عبداله، خدابخشی کولایی، آناهیتا، و خلعتبری، جواد. (1400). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان. پرستاری کودکان، 7(3 )، 12-20. SID. https://sid.ir/paper/511684/fa

    Vancouver: کپی

    ابوئی مهریزی وجیهه، شفیع آبادی عبداله، خدابخشی کولایی آناهیتا، خلعتبری جواد. مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان. پرستاری کودکان[Internet]. 1400؛7(3 ):12-20. Available from: https://sid.ir/paper/511684/fa

    IEEE: کپی

    وجیهه ابوئی مهریزی، عبداله شفیع آبادی، آناهیتا خدابخشی کولایی، و جواد خلعتبری، “مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان،” پرستاری کودکان، vol. 7، no. 3 ، pp. 12–20، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511684/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا