مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه: مشکلات رفتاری کودکان به عنوان رفتارهای مقابله ای و برون نمود توصیف می شوند و غالبا متوجه دیگران از جمله؛ مادر به عنوان مراقب اصلی هستند تا خود کودک. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش الگوی والدگری مثبت بر خودکارآمدی, ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری انجام شد. روش: روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه پژوهش مادران کودکان با اختلالات مشکلات رفتاری شهر الیگودرز در نیمه اول سال تحصیلی 99-1398بودند که از میان انها مادران 30 دانش آموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند (هرگروه 15نفر). گروه ازمایش 12جلسه 90دقیقه ای آموزش والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت را دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های خودکارآمدی والدینی دومکا (1996), ناگویی هیجانی تورنتو (1994), مقیاس بار روانی پای وکویر (1984) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز (1998) فرم والدین بودند. داده ها در این بخش با روش تحلیل واریانس آمیخته, آزمون شاپیروویلک, آزمون ماچلی و آزمون لوین باکمک نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان دادکه در مرحله پس آزمون بین آنها از نظر هرسه متغیر خودکارآمدی, ناگویی هیجانی و بار روانی تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر, آموزش برنامه والدگری مثبت باعث افزایش خودکارآمدی و p<0/05) 11/6 F =)کاهش ناگویی هیجان, p<0/05). 23/16=) و کاهش بار روانی (F=8/01, P<0. 05) در مادران کودکان با مشکلات رفتاری شد. نتیجه گیری: برنامه والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت با تاکید بر جنبه های روان شناسی مثبت از جمله؛ ارتقای عزت نفس, خودکارآمدی و تقویت جنبه های مثبت در زندگی می تواند به مادرانی که فرزندان دارای مشکلات رفتاری هستند کمک کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کریم زاده، مهرسا، خدابخشی کولایی، آناهیتا، داوودی، حسین، و حیدری، حسن. (1400). اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی, ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری. پرستاری کودکان، 7(3 )، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/511683/fa

Vancouver: کپی

کریم زاده مهرسا، خدابخشی کولایی آناهیتا، داوودی حسین، حیدری حسن. اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی, ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری. پرستاری کودکان[Internet]. 1400؛7(3 ):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/511683/fa

IEEE: کپی

مهرسا کریم زاده، آناهیتا خدابخشی کولایی، حسین داوودی، و حسن حیدری، “اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی, ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری،” پرستاری کودکان، vol. 7، no. 3 ، pp. 1–11، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511683/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button