Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    12-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    397
  • دانلود: 

    186
چکیده: 

مقدمه: قلدری کودکان یکی از اشکال خشونت مورد توجه نهادهای ملی و بین المللی بوده است. رفتارهای برونی شده کودک در کاهش احساس شایستگی مادر موثر است. احساس شایستگی تاثیر زیادی بر کیفیت رفتار والد و کودک دارد. این مطالعه با هدف تعیین تفاوت اثربخشی دو برنامه والدگری حمایتی و مربیگری رفتار بر شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر طراحی شد. روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. نمونه گیری به روش در دسترس و داوطلبانه با جایگزینی تصادفی در گروه ها در 3گروه انجام شد. در نهایت60 مادری که فرزند پسر 8 تا 10 سال آنها نمرات بالا در مقیاس قلدری مقیاس ایلی نویز کسب کردند در سال 1399 و در تهران برای پژوهش انتخاب شدند. سه گروه20نفره بصورت تصادفی در دو گروه مداخله و دیگری در گروه گواه گنجانده شدند. ابزار جمع آوری داده ها، مقیاس قلدری ایلی نویز Illinois Bullying Scale (IBS)، اسپلاگ و هولت(2001)و مقیاس احساس کفایت و رضایت از نقش والدینی The parenting sense of competence scale (PSOC) گیباد والتسون و وندرسمن (1978) بودند. هر دو گروه آزمون طی13جلسه تحت آموزش با برنامه والدگری حمایتی و هدایت رفتار قرار گرفتند. نتایج: بین اثربخشی برنامه والدگری حمایتی و هدایت رفتار بر شایستگی مادران با کودک قلدر در گروه های مداخله و گواه تفاوت معنی داری وجود داشت. (P<0/001). همچنین، یافته ها نشان داد که برنامه هدایت رفتار (47. 35± 8. 10, P<0/001) از برنامه والدگری حمایتی (39. 60± 9. 15, P<0/001) موثرتر بود. نتیجه گیری: هر دو برنامه والدگری حمایتی و مربیگری رفتار بر افزایش شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر موثر بودند. به نظر می رسد که، آموزش مادران با فرزند دارای رفتارهای قلدری می تواند از استرسهای والدگری مادران کاسته و به بهبود رابطه مادر-فرزندی کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 397

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 186 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    292
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

مقدمه: ترس شیوع بالایی در کودکان دارد و ترس های حل ناشده می تواند به مشکلات روان شناختی جدی در بزرگسالی بینجآمد. پژوهش حاضر با هدف، تعیین تفاوت اثربخشی دو برنامه درمان گروهی دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر ترس کودکان انجام شد. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و با دو گروه مداخله و یک کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کودکان پسر دبستانی منطقه 5 شهر تهران در سال 1398 بودند. 45 دانش آموز 8 ساله از بین 5 مدرسه به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و در 3 گروه 15 نفره به طور تصادفی جای گرفتند. 2 گروه آزمایش در جلسات درمانی دوستان برای زندگی و گروه دیگر در گربه چالشگر، به صورت هفتگی و جلسات یکساعته شرکت کردند. برای جمع آوری داده های از پرسشنامه زمینه یابی ترس کودکان-نسخه تجدید نظر شده (FSSC-R) Fear Survey Schedule for Children-Revised استفاده شد. نتایج: هر دو برنامه دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر کاهش ترس کودکان پسر دبستانی اثربخش است (F=18. 66; P=0. 001). با این حال این اثربخشی در گروه کنترل دیده نشد. همچنین با بررسی مقایسه زوجی بین اثربخشی برنامه دوستان برای زندگی با گربه چالشگر، برنامه دوستان برای زندگی از برنامه گربه چالشگر در کاهش ترس اثربخش تر بوده است (P=0. 001). نتیجه گیری: برنامه های درمان گروهی دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر کاهش ترس کودکان موثر بوده است. از این رو، کاربرد این دو مداخله در مدارس به کودکان دچار ترس و اضطراب کمک می کند تا درک عمیق تری از هیجانها و عواطف گوناگون خود به دست آورند و ترس های غیر طبیعی خود را کاهش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 292

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    12-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    169
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Child bullying has been one of the forms of violence considered by national and international institutions. The problems behaviors of the child are effective in reducing the Mother's sense of competence. The sense of competence has a great impact on the quality of the parent-child relationship. This study aimed to compare the effectiveness of the two parenting training programs Supportive parenting and Leading by Modeling on the Parenting Sense of Competence of mothers with a bully son. Methods: This study employed a quasi-experimental method using a pretest-posttest design with a control group and a three-month follow-up. The research population included all primary schools for boys (8-10 years old) in District 4 of Tehran in 2020. The participants were selected using voluntary convenience sampling and were randomly assigned to three groups. Finally, 60 mothers whose sons scored higher on the Illinois Bullying Scale were selected as the participants and divided into three groups of 20 (two intervention groups and one control group). The instruments used to collect the data were the Illinois Bullying Scale (Espelage & Holt, 2001), the Parenting Sense of competence scale (Gibaud-Wallston et al. 1978) The participants in both intervention groups attended Supportive parenting and Leading by Modeling training programs for Thirteen two-hour sessions once a week. The collected data were analyzed using repeated-measures analysis of variance (ANOVA) with SPSS software (V. 22). Results: The findings showed a significant difference between the intervention and control groups in parenting sense of competence (P=0. 0001) in the post-test and follow-up phases. While there was a significant difference between the effectiveness of the two programs on the parenting sense of competence and the parenting Leading by Modeling program (47. 35 ± 8. 10, P <0. 001) was more effective than the supportive parenting program (39. 60 ± 9. 15, P <0. 001). Conclusions: The results showed that both support and leading by modeling programs are effective in improving the sense of competence of mothers. It seems that training mothers with a bullied son can help reduce mothers› psychological stress and improve their relationships with their children.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 169

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    24-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    361
  • دانلود: 

    531
چکیده: 

مقدمه: شیوع چاقی و اضافه وزن از عوامل اصلی بروز بیماری های غیر واگیر در اقشار مختلف جامعه و به ویژه کودکان کم توان ذهنی است. هدف کلی این پژوهش بررسی اثر 12هفته تمرین مقاومتی و ترکیبی روی برخی متغیرهای آمادگی جسمانی کودکان کم توان ذهنی دارای اضافه وزن بود. روش: تعداد 24 کودک کم توان ذهنی دختر و پسر با میانگین سنی1/10± 9/50سال به طور مساوی و تصادفی براساس شاخص توده بدن در دو گروه تمرین مقاومتی Kg/m2 2/17± 25/25 و ترکیبی Kg/m2 2/22± 25/05تقسیم شدند. گروه های تمرینی به مدت دوازده هفته، هفته ای سه جلسه، هر جلسه بین70-45دقیقه فعالیت ورزشی داشتند. تغییرات در ظرفیت هوازی، قدرت و استقامت عضلانی، درصد چربی بدن، تعادل پویا و انعطاف آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله تمرینی با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح 0/05>p مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد پیشرفت قابل توجهی در متغیرهای مورد اندازه گیری در نتیجه مداخلات ورزشی مشاهده شده است و در مقایسه بین گروهی درمتغیرهای ظرفیت هوازی (مقاومتی 6/75%در مقابل ترکیبی19/38%؛ 0/01=P)، قدرت عضلانی (مقاومتی 27/16%در مقابل ترکیبی7/64 %؛ 0/01=P) تفاوت معنی داری بین گروه ها وجود داشت، اما در استقامت عضلات شکمی (مقاومتی 22/90%در مقابل ترکیبی 30/55%؛ 0/39=P)، درصد چربی بدن (مقاومتی15/52 %-در مقابل ترکیبی14/50-%؛ 0/51=P)، تعادل پویا (مقاومتی 6/85% در مقابل ترکیبی5/80؛ 0/12=P) و انعطاف بدنی (مقاومتی 5/66% در مقابل ترکیبی 2/1%؛ 0/64=P) تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نشد. نتیجه گیری: بهبودی قابل توجه ای در ظرفیت هوازی در نتیجه تمرینات ترکیبی و قدرت عضلانی در نتیجه تمرینات مقاومتی درکودکان کم توان ذهنی دارای اضافه وزن مشاهده شد، اما در متغیرهای درصد چربی، تعادل پویا و انعطاف پذیری هر دو شیوه تمرینی اثربخشی نسبتا یکسانی داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 361

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 531 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    385
  • دانلود: 

    646
چکیده: 

مقدمه: وجود یک کودک مبتلا به سرطان در خانواده دارای پیامدهای منفی بسیاری برای والدین است. پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطه ای پریشانی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) در رابطه بین خشم و کیفیت روابط زوجین در والدین کودکان سرطانی می پردازد. روش: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را والدین تمامی کودکان سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان کودکان بندرعباس در سال 1398 در بر می گیرد که از این بین با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 200 فرد به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه کیفیت روابط زوجین (1386)، پرسشنامه بیان حالت-صفت خشم اسپیلبرگر (1999) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (1995) بود. تحلیل داده ها از طریق روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با بهره گیری از نرم افزار AMOS انجام شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که خشم و پریشانی روانشناختی با کیفیت روابط زوجین دارای رابطه منفی معنادار هستند. همچنین پریشانی روانشناختی در رابطه بین خشم با کیفیت روابط زوجین دارای نقش میانجی بود (0/05 >P). نتیجه گیری: بر این اساس در زمینه طراحی اقدامات لازم به منظور ارتقای کیفیت روابط زوجین در والدین دارای کودک سرطانی می توان به تدوین برنامه هایی در جهت کاهش خشم و پریشانی روانشناختی اقدام نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 385

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 646 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

بخشی سورشجانی لیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    46-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    429
  • دانلود: 

    649
چکیده: 

مقدمه: عملکرد تحصیلی مطلوب زیربنای موفقیت در زندگی آتی دانش آموز به شمار می رود. عملکرد تحصیلی موفقیت آمیز دانش آموزان سبب رشد و تعالی جامعه در عرصه های مختلف می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سلامت عمومی مادر، اختلال و نارسایی توجه بیش فعالی و عزت نفس کودک بر عملکرد تحصیلی کودک می باشد. روش: روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دبستان شهر بهبهان بود که در سال تحصیلی96-1395 در مدارس مختلف این شهر مشغول به تحصیل بوده اند. در پژوهش حاضر حجم نمونه آزمودنی ها بر اساس جدول کرجسی و مورگان 370 نفر تعیین گردید. نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شد. ابزار پژوهش را مقیاس های عملکردتحصیلی درتاج (1383)، کانرز-فرم والد، سلامت عمومی گلدبرگ و عزت نفس کوپر اسمیت تشکیل داده است. نتایج: یافته های آزمون ضریب همبستگی پیرسون آشکار ساخت که بین عملکردتحصیلی کودک و سلامت عمومی مادر، نمرات اختلال نارسایی توجه بیش فعالی کودک و با عزت نفس کودک رابطه معنی دار وجود دارد. یافته های تحلیل رگرسیون چندگانه پژوهش نیز نشان داد که نمرات سلامت عمومی مادر اختلال نارسایی توجه بیش فعالی و عزت نفس کودکان قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی کودکان هستند. نتیجه گیری: وضعیت سلامت عمومی مادر، نمرات اختلال نارسایی توجه بیش فعالی و هم چنین عزت نفس کودک می تواند بر عملکرد تحصیلی در کودکان موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 429

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 649 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    56-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    652
  • دانلود: 

    713
چکیده: 

مقدمه: اختلال بیش فعالی شیوع نسبتا بالایی دارد و مشکلات زیادی را برای کودک، والدین، معلمان و جامعه به وجود می آورد. این تحقیق به منظور اثربخشی قصه درمانی بر ناسازگاری رفتاری و سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال شهر کرمان انجام شد. روش کار: روش این تحقیق، نیمه تجربی و به روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان بیش فعال (12-7 سال) شهر کرمان در سال 1398 بودند. با استفاده از روش هدفمند، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب شدند. 10 جلسه آموزش 90 دقیقه ای مداخله بر روی گروه آزمایشی انجام شد. گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. آزمودنی ها به پرسشنامه های کانزر والدین، فهرست رفتاری کودکان آشنباخ و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر، قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. نمرات آزمودنی ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که قصه درمانی باعث کاهش ناسازگاری رفتاری و افزایش سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال می شود (0/01

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 652

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 713 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    220
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

مقدمه: روند صعودی زندگی شهرنشینی، مصرف گرایی و تغییر عادات بهداشتی در سال های اخیر سبب گردید تا سبک زندگی افراد تغییر کند. با توجه به اینکه سبک زندگی در کودکی شکل می گیرد و در بزرگسالی ادامه می یابد، بنابراین باید به تغییر سبک زندگی در دوران کودکی توجه ویژه شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه ارتقا سلامت دانش آموزان بر سبک زندگی آنان انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 98-1397 انجام شد که در آن 60 دانش آموز دختر ابتدایی از مدرسه شهدای گمنام و مسلم بن عقیل در تهران با روش غیرتصادفی در دسترس ساده انتخاب و در قالب دو گروه آزمون و کنترل مورد بررسی قرار داده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سبک زندگی میلر-اسمیت بود. در گروه آزمون برنامه ارتقا سلامت دانش آموزان در سه مرحله بررسی و شناخت، حمایت و ارزشیابی به مدت 3 ماه اجرا گردید. نتایج: قبل از مداخله دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغییر های دموگرافیک و میانگین نمرات سبک زندگی همسان بودند. (P> 0/05) در حالیکه بعد از مداخله آزمون تی مستقل نشان داد که بین میانگین نمرات سبک زندگی در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف معنادار آماری وجود دارد. (P= 0/002) نتیجه گیری: برنامه ارتقا سلامت دانش آموزان توانست سبک زندگی دختران 9 تا 10 سال ابتدایی را ارتقا بخشد. لذا پیشنهاد می گردد این برنامه در قالب یک طرح جامعه در تمامی مدارس کشور بکار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 220

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    76-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    466
  • دانلود: 

    655
چکیده: 

مقدمه: اختلال سلوک شامل رفتارهای پایداری است که ویژگی آن نقص قوانین و مقررات اجتماعی و آسیب به کودکان است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای سبک دلبستگی و طرحواره های ناسازگار اولیه در ارتباط بین بدرفتاری در کودکی با اختلال سلوک نوجوانی بود. روش: روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک نوجوانی استان همدان در سال 1398 بودند که تعداد 300 نوجوان مراجعه کننده به کلینیک های روانشناختی همدان بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه های طرحواره ی یانگ (2005)، مقیاس آسیب و سو استفاده از کودک پیترس، اسکیم و لیلیفلد (2006)، مقیاس بازنگری شده ی تجارب روابط نزدیک فرالی و والورورنل (2016) و پرسشنامه ی علایم مرضی کودکان بیرشک (1394) پاسخ دادند. نمرات آزمودنی ها با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی و مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج: اثر غیرمستقیم سبک دلبستگی، طرحواره های عملکرد مختل و طرحواره های طرد و بریدگی در رابطه بین بدرفتاری در کودکی و اختلال سلوک به ترتیب 0/36، 0/19و 0/14به دست آمد که در سطح P<0/01 معنادار بودند. نتایج نهایی مدل نشان داد سبک دلبستگی اضطرابی و طرحواره های ناسازگار اولیه در ارتباط بین بدرفتاری در کودکی با اختلال سلوک نوجوانی نقش واسطه ای دارند (0/0< p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، بسیاری از نوجوانان در واقع قربانیان بد رفتاری در کودکی می باشند. در پی آن سبک دلبستگی و طرحواره های ناسازگار از فرآیندهای رشدی اولیه ای هستند که می توانند متاثر از بد رفتاری با کودکان باشند. بنابراین، استفاده از اطلاعات چندگانه که وضعیت اختلال سلوک و چگونگی تاثیر عوامل اجتماعی و بدرفتاری در کودکی، طرحواره های ناسازگار، سبک های دلبستگی به صورت عینی تر را نشان دهد، پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 655 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    86-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    257
  • دانلود: 

    582
چکیده: 

مقدمه: شیوع آسم کودکان در ایران 9/10 است. عدم تبعیت درمان های استنشاقی در آسم با کاهش کیفیت زندگی بیماران همراه است این پژوهش با هدف تعیین باور درمان و کیفیت زندگی و تبعیت درمان کودکان مبتلا به آسم انجام گرفت. روش: این پژوهش مقطعی بین 170کودک 12-8 ساله مبتلا به آسم مراجعه کننده به مراکز آسم و آلرژی استان مازندران با نمونه گیری مستمر صورت گرفت. داده ها با پرسشنامه کیفیت زندگی، باور درمان، تبعیت درمان جمع آوری شدند. نتایج: میانگین نمره کیفیت زندگی11/69± 56/32 میانگین نمره ضرورت-نگرانی 2/9± 6/71 بوده و 55/9درصد از کودکان تبعیت از درمان نداشتند. مدت ابتلا تنها متغیری بوده که با باور درمان ارتباط داشت (0/011=p). کیفیت زندگی دختران و کودکانی که سابقه مصرف سیگار در خانواده نداشتند، بالاتر بوده است (0/032=P). بین باور درمان و کیفیت زندگی و تبعیت درمان ارتباط مستقیم بدست آمد و با افزایش تبعیت درمان کیفیت زندگی بالاتر بوده است. نتیجه گیری: باور والدین در مورد ضرورت مصرف داروها می تواند تبعیت درمان و کیفیت زندگی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. به کارکنان بهداشتی-درمانی پیشنهاد می شود، با مداخلات آموزشی مناسب و تشویق والدین موجب تبعیت بیشتر درمان و بهبود کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به آسم شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 582 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button