مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

400
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

187
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزش والدگری حمایتی و هدایت و مربیگری رفتار بر شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه: قلدری کودکان یکی از اشکال خشونت مورد توجه نهادهای ملی و بین المللی بوده است. رفتارهای برونی شده کودک در کاهش احساس شایستگی مادر موثر است. احساس شایستگی تاثیر زیادی بر کیفیت رفتار والد و کودک دارد. این مطالعه با هدف تعیین تفاوت اثربخشی دو برنامه والدگری حمایتی و مربیگری رفتار بر شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر طراحی شد. روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. نمونه گیری به روش در دسترس و داوطلبانه با جایگزینی تصادفی در گروه ها در 3گروه انجام شد. در نهایت60 مادری که فرزند پسر 8 تا 10 سال آنها نمرات بالا در مقیاس قلدری مقیاس ایلی نویز کسب کردند در سال 1399 و در تهران برای پژوهش انتخاب شدند. سه گروه20نفره بصورت تصادفی در دو گروه مداخله و دیگری در گروه گواه گنجانده شدند. ابزار جمع آوری داده ها, مقیاس قلدری ایلی نویز Illinois Bullying Scale (IBS), اسپلاگ و هولت(2001)و مقیاس احساس کفایت و رضایت از نقش والدینی The parenting sense of competence scale (PSOC) گیباد والتسون و وندرسمن (1978) بودند. هر دو گروه آزمون طی13جلسه تحت آموزش با برنامه والدگری حمایتی و هدایت رفتار قرار گرفتند. نتایج: بین اثربخشی برنامه والدگری حمایتی و هدایت رفتار بر شایستگی مادران با کودک قلدر در گروه های مداخله و گواه تفاوت معنی داری وجود داشت. (P<0/001). همچنین, یافته ها نشان داد که برنامه هدایت رفتار (47. 35± 8. 10, P<0/001) از برنامه والدگری حمایتی (39. 60± 9. 15, P<0/001) موثرتر بود. نتیجه گیری: هر دو برنامه والدگری حمایتی و مربیگری رفتار بر افزایش شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر موثر بودند. به نظر می رسد که, آموزش مادران با فرزند دارای رفتارهای قلدری می تواند از استرسهای والدگری مادران کاسته و به بهبود رابطه مادر-فرزندی کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آقایی ملک آبادی، مهسا، خدابخشی کولایی، آناهیتا، و افکاری، فرشته. (1400). مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزش والدگری حمایتی و هدایت و مربیگری رفتار بر شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر. پرستاری کودکان، 8(1 )، 12-32. SID. https://sid.ir/paper/505888/fa

    Vancouver: کپی

    آقایی ملک آبادی مهسا، خدابخشی کولایی آناهیتا، افکاری فرشته. مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزش والدگری حمایتی و هدایت و مربیگری رفتار بر شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر. پرستاری کودکان[Internet]. 1400؛8(1 ):12-32. Available from: https://sid.ir/paper/505888/fa

    IEEE: کپی

    مهسا آقایی ملک آبادی، آناهیتا خدابخشی کولایی، و فرشته افکاری، “مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزش والدگری حمایتی و هدایت و مربیگری رفتار بر شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر،” پرستاری کودکان، vol. 8، no. 1 ، pp. 12–32، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/505888/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button