خشونت در مدارس مشکلی است که عوارض آن نه تنها در بعد زمان و مکانی خاص سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان و نوجوانان را به خطر می اندازد بلکه، عواقب آن نسلهای آتی، کل جامعه و توسعه ملی را نیز تهدید می کند بدین لحاظ مطالعه عمیق و همه جانبه در زمینه پیشگیری از خشونت در مدارس امری مبرم و ضروری است.در مطالعه تطبیقی حاضر پس از بررسی کل مطالب گردآوری شده با توجه به مبانی نظری و ملاحظات فرهنگی - اخلاقی در مرحله اول بیش از 50 مقاله انتخاب شدند که پس از مطالعه مجدد در مرحله دوم بر اساس اعتبار علمی 7 مجموعه مرتبط با موضوع "پیشگیری از خشونت در مدارس" از منابعی چونUNESCO ،ERIC ،RPPI ،WHO ، ASCD (از سال 1996 تا آگوست سال1999 ) تحت بررسی مقایسه ای قرار گرفتند. در خصوص منابع داخلی متاسفانه علی رغم جستجوی فراوان مطالبی مستقیما مرتبط با عنوان مورد مطالعه یافت نشد. اما سعی بر آن بوده که جمع بندی هر چند کوتاه از پژوهشهای داخلی نسبتا مرتبط نیز بعمل آید.در نتایج پژوهش علاوه بر تعاریف، عوامل بروز و عواقب خشونت در مدارس بر "راههای پیشگیری از خشونت در مدارس" تاکید خاص میشود. در اینجا به طور کلی سه استراتژی اصلی مورد بحث قرار می گیرند:1- برقراری تدابیر انضباطی و مقررات در مدارس2- استفاده از برنامه های آموزشی و برنامه های درسی در مدارس3- مشارکت و همکاری جامعهآنچه در جمع بندی نهایی می توان گفت، اهمیت بررسی و دقیق و کاربرد مناسب هر یک از استراتژیها با توجه به ارزیابی وضعیت موجود و شرایط خاص است ولی به هر حال توصیه نهایی تدوین برنامه ای جامعه و ادغام یافته است که علاوه بر تامین امکانات اجرائی لازم است مستمرا مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.