مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

عنانی سراب محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2081
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مطالعه کاربرد راهکارهای ارتباطی در گفتار معام در کلاس های درس زبان خارجی یا زبان دوم می باشد . "راهکارهای ارتباطی" به تغییراتی اطلاق می شود که به منظور تسهیل در فرآیند ارتباط توسط گوینده در گفتار اعمال می شود . در این پژوهش تلفیقی از روش های تحقیق کمی و کیفی بکار رفته تا نوع ، بسامد و الگوهای بکار رفته و راهکارهای ارتباطی در درجه اول با توجه به متغیرهای زبان مادری معلم ، محیط آموزشی و در درجه دوم با توجه به هدف آموزشی گفتار در مراحل مختلف یک درس استاندارد مشخص گردد . تجزیه و تحلیل داده های پژوهش که شامل 27 درس ضبط شده از سه معلم انگلیسی زبان و شش معام فارسی زبان در سه موسسه آموزشی مختلف می باشد نشان داد که معلمان از دو نوع راهکار ارتباطی ( Conversational Modification and Lexical Compensatory Strategies ) بسامد متفاوتی استفاده می کنند . در مقایسه گروهها مشخص شد که نتها نوع فعالیت های یاددهی – یادگیری در نوع و بسامد راهکارها تفاوت ایجاد می کند . مطالعه موردی روی سه نفر از معلمان نشان داد که هدف آموزشی گفتار در مراحل مختلف درس نیز بر نوع و بسامد راهکارهای ارتباطی تاثیر می گذارد . نتایج تحقیق بر این نکات تاکید می کنند که اولا راهکارهای ارتباطی بخش مهمی از گفتار معلم را تشکیل می دهند ، ثانیا کاربرد راهکارها برای همه معلمان اعم از بومی زبان و غیر بومی زبان اهمیت دارد ، ثالثا نوع و بسامد راهکارها به هدف گفتار ونوع فعالیت یاددهی – یادگیری بستگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2081

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    45-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2063
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

تهیه و تدوین کتب آموزشی زبان انگلیسی از دیر باز از مسائل بحث برانگیز در برنامه های آموزش زبان بوده است چرا که برخی معتقدند اشاعه و ترویج یک جهان بینی خاص از اهداف موازی در برنامه های آموزش زبان است و کتب آموزشی از ابزار عمده در این راستا بشمار می آید . هدف تحقیق حاضر این بود که گفتمان منتخبی از کتب آموزشی زبان انگلیسی را که در سطح بین الملل بطور گسترده آموزش داده می شود بررسی کند و مشخص سازد که آیا می توان الگوی فکری خاصی را در آنها پیدا کرد . از طرف دیگر آیا کتبی که ما در داخل کشور بدین منظور تالیف کرده ایم نمایانگر بینش خاصی است . در این راستا ، مکالمات این کتب با استفاده از روش تجزیه ، تحلیل انتقادی کلام مورد بررسی قرار گرفت . این الگوی تجزیه و تحلیل کلام برگرفته از الگوی پیشنهادی فر کلاف (Fairclough , 1989) می باشد . در این روش با استفاده از برخی ویژگی های گفتمان نظیر رابطه اجتماعی گویشوران ، نقش آنها در جامعه ، موضوع مورد صحبت و همچنین تجزیه و تحلیل ویژگی های زبانشناختی گفتمان ، رویکرد ایدئولوژیک این کتب بررسی شد . نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که ظاهرا" در گفتمان کتب آموزشی زبان انگلیسی خارجی اصول نظام سرمایه داری و تکیه بر فرهنگ مصرف گرایی حاکم است . از سوی دیگر،در کتب آموزش زبان داخلی بنظر می رسد که گفتمان این کتب در راستای اصول و موازین پس از انقلاب اسلامی باشد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2063

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

معرفت فهیمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    79-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    986
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

درس نگارش اغلب در میان دانشجویان از محبوبیت و جذابیت برخوردار نمی باشد . شاید این امر را بتوان به محدودیتهای موجود در روش سنتی ارزشیابی یکباره نسبت داد . با رواج مطالعات روندی ، کاربرگ که شاخصی از وضعیت در حال پیشرفت دانشجو می باشد جایگاه ویژه ای درآموزش نگارش یافته است . در همین راستا ، جاذبه های تکنولوژی در کلاس درس محقق را بر آن داشت تا استفاده از پست الکترونیکی را در برنامه درس نگارش بگنجاند . تحقیق کیفی حاضر به بررسی ماهیت نظرات دانشجویان و عکس العمل آنها در مقابل اظهار نظر استادشان و همچنین دیدگاه آنها نسبت به استفاده از کاربرگ می پردازد . محقق از 12 دانشجوی  خود در رشته زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی در درس مقاله نویسی خواست که کاربرگی از نوشته های خود را در قالب فایل کامپیوتری تهیه کنند و آنها را همراه با تاملات خود در مورد استفاده از کاربرگ در پایان ترم از طریق پست الکترونیکی برای استاد خود بفرستند . بررسی تحلیلی کاربرگ ها ضمن ارائه پاره ای موضوعات تکرار شونده و الگوهای عکس العمل دانشجویان ، بیانگر دیدگاه عموما  مثبت دانشجویان نسبت به استفاده از کاربرگ می باشد .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 986

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    97-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    854
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

خواندن به همراه درک مفاهیم روند پیچیده ای دارد به دلیل اینکه نه تنها نیاز به دانش لغوی و نحوی دارد بلکه عوامل فراشناختی زبانی ازجمله دانش سازمان بندی کلام دردرک مطلب ضروری است . در بین متون مختلف از جمله روایی ،تشریحی ، استدلالی و توصیفی که هر کدام دارای ساختار یا سازمان بندی کلامی خاص است ، در تحقیق حاضر متون تشریحی مورد بررسی قرار گرفت . این متون غالبا ًدارای ساختار علت و معلول ، عام و خاص ، توصیف ، طرح مسئله و راه حل می باشد. مدلی که برای بررسی این متون در این مطالعه بکار گرفته شده SPSE نام دارد . این الگو دارای ساختار : موقعیت ، طرح مسئله ، راه حل و ارزیابی است . به منظور این بررسی ، ابتدا از100 تن از دانشجویان کارشناسی رشته زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز یک آزمون بسندگی بعمل آمد . سپس 30 تن از این افراد که حداقل به 60 سئوال از کل سئوال پاسخ صحیح داده بودند برای انجام آزمون اصلی انتخاب شدند . یکی از اهداف تحقیق حاضر این است که آیا زبان آموزان با بسندگی نسبتا خوب زبانی قادر به درک بخش های مختلف ساختار یک متن تشریحی هستند یا خیر و اگر مشکلی در درک سازمان بندی چنین متونی دارند ، این اشکال عمدتا در کدامین قسمت ساختار متن است . نتیجه تحقیق بیانگر این نکته است که تبحر زبانی به تنهایی برای درک تمامی سطوح ساختاری متون تشریحی کافی نیست . عواملی مانند همبستگی ، نحوه بیان و قوه درک که همه به نوعی در سازمان بندی متن نقش دارند در درک مطلب تاثیر فراوان دارند . یافته دیگر این تحقیق نیز حاکی از مشکل بودن بعضی از بخش های تشکیل دهنده متن بویژه بخش ارزیابی است .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 854

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    121-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1648
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

تجزیه و تحلیل گونه های زبانی به منظور بررسی کاربرد زبان در موقعیت های مختلف و جوامع گفتمانی خاص اخیرا به طرز گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است . هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار زبان گونه چکیده پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری می باشد که توسط انگلیسی زبانها ، فارسی زبانها و سخنگویان چند زبان دیگر نگاشته شده است . تفاوتها و شباهتهای میان این سه دسته از چکیده ها از لحاظ ساختار گونه های زبانی ، نقش خصوصیات فردی نویسندگان و تداخل زبان مادری مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ساختار گونه زبانی پایان نامه ها و رساله های مورد مطالعه تقریبا یکسان است . با این حال، نقش زبان و فرهنگ بومی نویسندگان را در نوشته های آنها نباید نادیده گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1648

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button