تهیه و تدوین کتب آموزشی زبان انگلیسی از دیر باز از مسائل بحث برانگیز در برنامه های آموزش زبان بوده است چرا که برخی معتقدند اشاعه و ترویج یک جهان بینی خاص از اهداف موازی در برنامه های آموزش زبان است و کتب آموزشی از ابزار عمده در این راستا بشمار می آید . هدف تحقیق حاضر این بود که گفتمان منتخبی از کتب آموزشی زبان انگلیسی را که در سطح بین الملل بطور گسترده آموزش داده می شود بررسی کند و مشخص سازد که آیا می توان الگوی فکری خاصی را در آنها پیدا کرد . از طرف دیگر آیا کتبی که ما در داخل کشور بدین منظور تالیف کرده ایم نمایانگر بینش خاصی است . در این راستا ، مکالمات این کتب با استفاده از روش تجزیه ، تحلیل انتقادی کلام مورد بررسی قرار گرفت . این الگوی تجزیه و تحلیل کلام برگرفته از الگوی پیشنهادی فر کلاف (Fairclough , 1989) می باشد . در این روش با استفاده از برخی ویژگی های گفتمان نظیر رابطه اجتماعی گویشوران ، نقش آنها در جامعه ، موضوع مورد صحبت و همچنین تجزیه و تحلیل ویژگی های زبانشناختی گفتمان ، رویکرد ایدئولوژیک این کتب بررسی شد . نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که ظاهرا" در گفتمان کتب آموزشی زبان انگلیسی خارجی اصول نظام سرمایه داری و تکیه بر فرهنگ مصرف گرایی حاکم است . از سوی دیگر،در کتب آموزش زبان داخلی بنظر می رسد که گفتمان این کتب در راستای اصول و موازین پس از انقلاب اسلامی باشد