Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

842
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد الگوی SPSE بر سازمان بندی و درک مطلب متون تشریحی در زبان آموزان ایران

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 120

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 خواندن به همراه درک مفاهیم روند پیچیده ای دارد به دلیل اینکه نه تنها نیاز به دانش لغوی و نحوی دارد بلکه عوامل فراشناختی زبانی ازجمله دانش سازمان بندی کلام دردرک مطلب ضروری است . در بین متون مختلف از جمله روایی ،تشریحی ، استدلالی و توصیفی که هر کدام دارای ساختار یا سازمان بندی کلامی خاص است ، در تحقیق حاضر متون تشریحی مورد بررسی قرار گرفت . این متون غالبا ًدارای ساختار علت و معلول ، عام و خاص ، توصیف ، طرح مسئله و راه حل می باشد. مدلی که برای بررسی این متون در این مطالعه بکار گرفته شده SPSE نام دارد . این الگو دارای ساختار : موقعیت ، طرح مسئله ، راه حل و ارزیابی است . به منظور این بررسی ، ابتدا از100 تن از دانشجویان کارشناسی رشته زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز یک آزمون بسندگی بعمل آمد . سپس 30 تن از این افراد که حداقل به 60 سئوال از کل سئوال پاسخ صحیح داده بودند برای انجام آزمون اصلی انتخاب شدند . یکی از اهداف تحقیق حاضر این است که آیا زبان آموزان با بسندگی نسبتا خوب زبانی قادر به درک بخش های مختلف ساختار یک متن تشریحی هستند یا خیر و اگر مشکلی در درک سازمان بندی چنین متونی دارند ، این اشکال عمدتا در کدامین قسمت ساختار متن است . نتیجه تحقیق بیانگر این نکته است که تبحر زبانی به تنهایی برای درک تمامی سطوح ساختاری متون تشریحی کافی نیست . عواملی مانند همبستگی ، نحوه بیان و قوه درک که همه به نوعی در سازمان بندی متن نقش دارند در درک مطلب تاثیر فراوان دارند . یافته دیگر این تحقیق نیز حاکی از مشکل بودن بعضی از بخش های تشکیل دهنده متن بویژه بخش ارزیابی است .

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی، حسین، و عادل، سیدمحمدرضا. (1384). کاربرد الگوی SPSE بر سازمان بندی و درک مطلب متون تشریحی در زبان آموزان ایران . مجله زبانشناسی کاربردی، 7(2)، 97-120. SID. https://sid.ir/paper/55228/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی حسین، عادل سیدمحمدرضا. کاربرد الگوی SPSE بر سازمان بندی و درک مطلب متون تشریحی در زبان آموزان ایران . مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1384؛7(2):97-120. Available from: https://sid.ir/paper/55228/fa

    IEEE: کپی

    حسین شکوهی، و سیدمحمدرضا عادل، “کاربرد الگوی SPSE بر سازمان بندی و درک مطلب متون تشریحی در زبان آموزان ایران ،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 7، no. 2، pp. 97–120، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55228/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا