نگرش تحلیلی و مقایسه ای به مبانی نظری و روان شناختی ویژگی های شخصیتی نوجوانان و جوانان نابینا و ناشنوا، مهم ترین گام در تدوین برنامه های جامع آموزشی و توان بخشی، سازش یافتگی اجتماعی و بهداشت روانی آنان است. آشنایی با ماهیت پدیده نور و صوت و نقش متفاوت و موثر آن ها در تحول شخصیت انسان در مراحل مختلف رشد و تحول، از کودکی تا سال های پیری، می تواند مطلوب ترین بستر برای تبیین ویژگی های روانی- شناختی و خصیصه های بارز شخصیتی نوجوانان و جوانان نابینا و ناشنوا باشد. در این مقاله، با توجه به ابعاد مختلف تاثیرگذاری "نور" و "صوت" قدرت "بینایی" و "شنوایی" در تحول شخصیت، به برخی از ویژگی های خاص و گاهی کاملا متفاوت شخصیتی جوانان نابینا و ناشنوا اشاره گردیده است.