دانشجویان دانشگاه ها در طی تحصیل خود برای توانمندی، موفقیت و پیشگیری از مشکلات تحصیلی نیازمند مشاوره راهنمایی تحصیلی می باشند. دانشگاه ها موظف اند نیاز دانشجویان را در این خصوص برطرف نمایند. با توجه به تحقیقات انجام شده دانشجویان از اقدامات اساتید راهنمای خود رضایت نداشته اند. لذا، این تحقیق به منظور مقایسه تاثیر دو روش آموزشی در جهت افزایش توان ارائه مشاوره و راهنمایی اساتید راهنما در نتیجه رضایت دانشجویان از راهنمایی و مشاوره آنها به عمل آمد. در این مطالعه 72 استاد راهنما در پیش آزمون (قبل از آموزش) و 87 استاد راهنما در آموزش شرکت نمودند. شرکت کنندگان درآموزش به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند. گروه اول (n=43) در کارگاه آموزش یک روزه شرکت نمودند. گروه دوم (n=44) فقط موارد آموزشی برای خودآموزی دریافت نمودند. رضامندی دانشجویان از ارائه مشاوره و راهنمایی اساتید خود قبل از آموزش تعداد 445 دانشجو و پس از آموزش به تعداد 961 دانشجو در سه گروه (گروه اول، دارای اساتید راهنمای شرکت کننده در کارگاه، گروه دوم، دارای اساتید راهنمای دریافت کننده مواد آموزشی و گروه سوم، دارای اساتید راهنمایی بدون عملکرد یا مداخله در ارائه مشاوره و راهنمایی) توسط پرسشنامه ای مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد اختلاف معنی داری بین رضامندی دانشجویان گروه پیش آزمون (Xbar=10.82, SD=25.52)، گروهی که اساتید آنها در گروه اول بودند (Xbar=29.28 ,SD=9.13)، گروهی که اساتید راهنمای آنها در گروه دوم (Xbar= 24.65, SD=8.61) قرار گرفتند و گروهی که اساتید آنها خدمات مشاوره و راهنمایی ارائه ننموده (پس آزمون بدون مداخله) (Xbar= 16.98, SD= 8.04) موجود بوده است (P<0.05). اضافه می گردد دانشجویان گروه سوم که استاد راهنمای فعال نداشتند، دارای نارضایتی قابل توجهی نسبت به گروه پیش آزمون بودند. بین میزان رضامندی دانشجویان در مقاطع تحصیلی علوم پایه و فیزیوپاتولوژی رشته پزشکی، کارآموزی و کارورزی رشته پزشکی و کاردانی در گروه پیش آزمون با گروه پس آزمون اختلاف معنی داری مشاهده گردید(P<0.05) . این مطالعه نشان داد که رضایت دانشجویان از اساتید راهنمای خود بستگی به توان بیشتر اساتید راهنما دارد. اجرای برنامه آموزشی با روش کارگاهی نسبت به روش در اختیار داشتن مواد آموزشی باعث یادگیری فعال و مهارت های لازم اساتید در جهت رضایت دانشجویان می گردد.