ارزشیابی، به لحاظ ماهیت و پیچیدگی های خاص خود، از گسترده ترین و جنجالی ترین موضوعات آموزشی است و در صورتی که به نحو صحیحی اجرا گردد، می توان بر اساس نتایج آن، نقاط قوت و ضعف آموزشی را مشخص نمود و در ایجاد تحول در نظام آموزشی، گام های مثبتی برداشت. مساله تقلب در امتحانات به لحاظ شیوع در غالب جوامع، موضوعی نسبتا عمومی و فراگیر است، و نتایج پژوهش ها حاکی از این است که تقلب، به عنوان یک مشکل آموزشی، ریشه در تربیت خانوادگی، اجتماعی و برخوردها و مناسبات جوامع دارد، و از گرایشات مذهبی، شخصیت افراد، تمایلات اخلاقی، سن، جنس، میزان اهمیت امتحان، عرف موسسه آموزشی و سطح مراقبت از امتحان تاثیر می پذیرد. پرداختن به این مساله در موسسات آموزشی، علاوه بر تاثیری که در بهبود کیفیت ارزشیابی ها خواهد داشت، همواره به لحاظ نگرانی از این موضوع که عادت به تقلب در امتحان، موجب سهل انگاری در زندگی و تقلب در کار نیز خواهد شد، حایز اهمیت است ...