مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

901
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

218
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های بالینی مورد نیاز حین زایمان بر میزان صلاحیت بالینی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 12

چکیده

 مقدمه. بخش آموزش مهارت های بالینی, فرصتی را برای دانشجویان فراهم می کند تا مهارت های بالینی خود را در یک موقعیت آموزشی شبیه سازی شده, از طریق تمرین بر روی مانکن ها و تجهیزات متصل به آنها, به عنوان بخشی از یک برنامه سازمان دهی شده ارتقا دهند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مهارت های بالینی مورد نیاز حین زایمان بر میزان صلاحیت بالینی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود. روش ها. در یک مطالعه نیمه تجربی, با طراحی یک گروهی قبل و بعد از آموزش, از طریق توزیع پرسشنامه پایا و روا بین 50 دانشجوی پزشکی به صورت تصادفی, مهارت مربوط به اداره مراحل مختلف زایمان طبیعی و مهارت بخیه زدن آنها بررسی شد. از مقیاس لیکرت برای تعیین سطح صلاحیت بالینی استفاده گردید و اثربخشی درک شده با روش خودسنجی ارزیابی و از آمار توصیفی و آزمون های t زوج, ANOVA و همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج. میانگین امتیاز مجموع مهارت های مربوطه به قبل از زایمان از 65/13±14به 72/10± 89 امتیاز, مجموع مهارت های حین زایمان از 3/13±17/18 به 26/9±95/88, و مجموع مهارت های مربوط به مرحله پس از زایمان (بخیه, پانسمان و ...) از 57/16±07/31 به 78/12±17/85 افزایش یافت. میانگین امتیاز مهارت های قبل, حین و بعد از زایمان طبیعی قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری داشت. نتیجه گیری. تمرین انجام مهارت ها در بخش آموزش مهارت های بالینی بطور قابل توجهی خوداثربخشی درک شده دانشجویان پزشکی را در انجام مهارت های مورد نیازشان را افزایش داد که می تواند موجب افزایش مهارت آنها در برخورد با بیماران شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، ابوالقاسم، حسن زاده سلماسی، سوسن، شقاقی، عبدالرضا، صداقت، کامران، و صفایی، ناصر. (1384). تاثیر آموزش مهارت ‌های بالینی مورد نیاز حین زایمان بر میزان صلاحیت بالینی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(1 (پیاپی 13))، 7-12. SID. https://sid.ir/paper/368333/fa

    Vancouver: کپی

    امینی ابوالقاسم، حسن زاده سلماسی سوسن، شقاقی عبدالرضا، صداقت کامران، صفایی ناصر. تاثیر آموزش مهارت ‌های بالینی مورد نیاز حین زایمان بر میزان صلاحیت بالینی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(1 (پیاپی 13)):7-12. Available from: https://sid.ir/paper/368333/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم امینی، سوسن حسن زاده سلماسی، عبدالرضا شقاقی، کامران صداقت، و ناصر صفایی، “تاثیر آموزش مهارت ‌های بالینی مورد نیاز حین زایمان بر میزان صلاحیت بالینی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. 1 (پیاپی 13)، pp. 7–12، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368333/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button