ارزشیابی عملکرد یادگیرندگان، یکی از مولفه های مهم و حساس در فرآیند یاددهی - یادگیری و از عناصر اساسی هر برنامه درسی است. در حال حاضر، ارزشیابی های رایج در فرآیند یاددهی - یادگیری، عمدتا پاسخ محور بوده و بر یادآوری ساده اطلاعات و انجام تکالیف سطوح پایین تاکید دارد در صورتی که در شرایط بیماری و حل مساله، سطوح بالای حیطه شناختی حایز اهمیت می باشد و این امر مستلزم بکارگیری شیوه های نوین ارزشیابی است. یکی از این روش ها «آزمون بالینی ساختاردار عینی»(Objective Structured Clinicl Examination-OSCE) می باشد که برای اولین بار در سال 1975 توسط دکتر هاردن معرفی شد. بسیاری از استادان،OSCE را روشی کارآمد برای ارزیابی همه جانبه شایستگی ها می دانند و در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا نیز از این آزمون به عنوان معیار ارزشیابی استفاده می شود. با توجه به گسترش برنامه های بازآموزی در ایران، ضرورت ارزیابی دقیق این برنامه ها و پژوهش درباره آنها به عنوان یک نیاز احساس می شود. بنابراین، پژوهشگران بر آن شدند تا با استفاده از آزمون بالینی ساختاردار عینی به بررسی دیدگاه شرکت کنندگان یک دوره بازآموزی از این شیوه ارزشیابی، بپردازند.