Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3698
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3698

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    832
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عرب زوزنی مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    367-368
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1962
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

سردبیر محترم مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی مقاله ای با عنوان به کارگیری اصول آموزش گفت و شنودی " ولا " در آموزش های دوران بارداری: مطالعه کیفی، در 1392//13(5) در صفحات 373 تا 387 چاپ شده است این مقاله به صورت کیفی در سال 1390 در یکی از واحدهای مراقبت بارداری استان تهران انجام شده است. اینجانب به نویسنده مقاله بابت انجام چنین کار خوبی تبریک گفته ولی ذکر چند نکته را لازم م یدانم: یکی از موضوعات درخور توجه در تحلیل محتوای کیفی، تصمیم گیری درباره این موضوع است که آیا تحلیل بر محتوای پنهان تاکید می کند یا آشکار، زیرا محتوای آشکار و محتوای پنهان در تحلیل محتوای کیفی به تفسیر مربوطند، ولی تفسیرها در عمق و سطح انتزاع متفاوتند. مقاله در بسیاری از موارد به عنوان تنها منبع دسترسی افراد به مطالعه می باشد، لذا تطابق مطالب نوشته شده در متن چکیده با متن اصلی یکی از ضروریات مهم در گزارش هر مقاله می باشد. یکی از مهم ترین نکات در نوشتن مقاله، روش کار آن می باشد. در قسمت روش کار در متن چکیده این مقاله تعداد شرک تکنندگان 15 نفر ذکر شده است در حالی که در متن اصلی مقاله در قسمت روش کار 11 نفر عنوان شده است که نشان دهنده تناقض بین متن چکیده و اصل مقاله می باشد. همچنین رفرنس دهی در مقالات علمی در این سطح مقوله مهمی می باشد و به نظر نم یرسد رفرنس دهی از یک روزنامه در یک مقاله علمی پژوهشی کار مناسبی باشد آن گونه که در رفرنس شماره 3 این مقاله آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    365-366
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    506
  • دانلود: 

    207
کلیدواژه: 
چکیده: 

با تشکر از نظرات ارزنده خواننده محترم که به حق موجبات کسب تجربیات بیش تر محقق و دقت نظر داوران محترم مجلات را فراهم می سازد، به دلیل کم بودن تعداد دانشجویان فوری تهای پزشکی برای مقایسه دو روش مجبور شدیم، مطالعه را به صورت نیمه تجربی قبل و بعد انجام دهیم. مسلما مقایسه دو گروه شاهد و مورد نتایج معتبرتری خواهد داشت. در نتایج نیز مشابه سایر مطالعات نیمه تجربی گزارش شده است که تغییرات نمره تصمی مگیری بالینی تفاوت معنادار داشته است. در قسمت محدودی تهای پژوهش نیز متذکر شد هایم که برای بررسی اثربخشی بیش تر این روش ها نیاز به مطالعه بیش تر با حجم نمونه بالاتر و به صورت مورد شاهدی است. بنابراین با توجه به تعداد نمونه های اندک در نظر گرفتن گروه شاهد مقدور نبوده و بر اساس مقالات در صورتی که نمرات پس آزمون نسبت به پیش آزمون در هر دو گروه به طور معناداری افزایش یابد می توان پیامد حاصله و بهبودی در آن را به نوع مداخله در دو گروه منتسب کرد (1 و 2).در ارتباط با نقد وارد شده به نرمال بودن داده ها لازم به ذکر است که دانشجوی محقق، در پایان نامه خویش مبسوط به این مساله اشاره کرده است و مطمئنا هر محققی قبل از تحلیل داد هها به این مساله توجه خاص داشته و آزمون کولموگروف اسمیرنوف را انجام می دهد. هم چنین در متن مقاله ذکر شده است که برای تجزیه و تحلیل داد هها از آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس تکراری استفاده شده است، که این آزمون ها فقط در صورت نرمال بودن داد هها به کار گرفته می روند و تعداد نمون ههای اندک دلیل مناسبی برای مظنون شدن به نرمال بودن داد هها نیست.با توجه به این که یکی از مهم ترین موارد در مطالعات مداخله ای آزادانه بودن برای شرکت در پژوهش است (3)، تمایل دانشجویان به شرکت در طرح پژوهشی به عنوان معیار ورود در نظر گرفته شده است و نیز اخذ فرم رضایت نامه آگاهانه به طور کامل صورت گرفته است و مطرح شدن این فرضیه که دانشجویی که برای ورود به مطالعه داوطلب شده و یا انگیزه ورود به مطالعه را داشته است، متفاوت از سایر افراد است، صحیح نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 506

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 207 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

احمدی فاطمه زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    369-370
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    563
  • دانلود: 

    209
کلیدواژه: 
چکیده: 

در آموزش های دوران «ولا» به کارگیری اصول آموزش گفت و شنودی» با سلام و سپاس از شما، پاسخ به نقد مقاله خدمت شما تقدیم می گردد:، «بارداری: مطالعه کیفی است. اگر «تطابق مطالب نوشته شده در با متن اصلی» نخستین مساله ای که در نقد به آن اشاره شده است عدم نگاهی دوباره به مقاله شود با مراجعه به صفحه چهار آشکار خواهد شد که در این پژوهش یک نشست آموزشی نیز مورد مشاهده قرار گرفته است و این چهار نفر تفاوت مربوط به شمار شرکت کنندگان در آن نشست است که در مجموع در کنار یازده نفر مصاحبه شونده عدد پانزده به دست آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 563

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 209 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    332-341
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1861
  • دانلود: 

    817
چکیده: 

مقدمه: آموزش به بیمار به عنوان یکی از استاندارد ها ی کیفیت مراقبت پرستاری و از معیارهای اعتباربخشی سازمان ها ی ارائه دهنده خدمات بهداشتی است که برخی شواهد موجود بیانگر نارسایی در این زمینه است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع آموزش به بیمار در ابعاد مدیریتی، فردی مراقبتی و بیمار و همراهان از دیدگاه پرستاران انجام گردید.روش ها: این مطالعه توصیفی – مقطعی با مشارکت 271 پرستار شاغل در بیمارستان ها ی دانشگاه علوم پزشکی جهرم که به صورت سرشماری وارد پژوهش شدند، در سال 1392 انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از تایید روایی و پایایی به بررسی موانع آموزش به بیمار در سه بعد مدیریتی، فردی مراقبتی و بیمار و همراهان پرداخت. داده ها با محاسبه فراوانی نسبی پاسخ ها در هر گویه و فراوانی وزنی در بین حیطه ها تحلیل شد.نتایج: اغلب پاسخ دهندگان با نقش بازدارنده هر سه بعد مدیریتی (88.9%) فردی مراقبتی (52%) و بیمار و همراهان (8.76%) در اجرای برنامه آموزش به بیمار موافق بودند. مهم ترین موانع آموزش به بیمار در بعد مدیریتی کمبود وقت به خاطر تراکم بار کاری (1.87%)، در بعد فردی مراقبتی، عدم برنامه ریزی آموزش به بیمار در کار روزانه پرستاران به عنوان یک وظیفه (2.64%) و در بعد بیمار و همراهان شناخته نشدن نقش پرستاران به عنوان معلم نزد بیماران و جامعه (3.72%) بود.نتیجه گیری: عوامل مدیریتی به عنوان مهم ترین بعد موانع آموزش به بیمار شناخته شدند. لذا پیشنهاد می گردد مدیران با اقداماتی نظیر تامین تعداد پرسنل کافی، در اولویت قرار دادن آموزش توسط پرستاران در وظایف روزانه و فرهنگ سازی برای پذیرش آموزش از سوی بیماران این امر را در پرستاران ترغیب نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1861

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 817 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صالحی نیا حمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    363-364
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    729
  • دانلود: 

    196
کلیدواژه: 
چکیده: 

مقاله ای با عنوان مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و شبیه سازی بالینی بر تصمی مگیری بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی در مجله آموزش در علوم پزشکی دوره 14 و شماره 3 به چاپ رسیده است، این مقاله به صورت نیمه تجربی بر روی دانشجویان فوری تهای پزشکی صورت گرفته است (1)، با توجه به کاربردی بودن این مقاله و نقشی که می تواند در تصمی مگیری و معرفی شیو ههای جدید آموزشی داشته باشد، ذکر چند نکته در مورد این مقاله ضروری به نظر می رسد. در این مطالعه پژوهشگران بیان داشت هاند که روش شبی هسازی بالینی و نقشه مفهومی هر دو می توانند باعث افزایش تصمیم گیری بالینی در دانشجویان شوند (1)، در مطالعات مداخله ای یکی از مهم ترین اجزا برای بیان نتیج هگیری وجود گروه شاهد است، به طوری که در مطالعات مداخله ای بدون وجود گروه شاهد نمی توان تصمیمی مبنی بر اثربخشی . (گرفت (2 و 3 چرا که بسیاری از بیمار یها و یا برعکس بسیاری از روی هها و حالات از جمله وضعیت یادگیری و موارد مشابه، بدون گروه داشتن گروه شاهد نمی توان نتیجه گیری درستی داشت (3)، چراکه این بهبودی در وضعیت تصمیم گیری و یا حالات افراد می تواند ناشی از طبیعت آموزش و یا حساسیت بیش تر جهت تجربه محیطی جدید باشد، در متن مقاله مطرح شده که دانشجویان به صورت داوطلب وارد مطالعه شدند، در حقیقت این فرضیه مطرح می شود که دانشجویی که برای ورود به مطالعه داوطلب شده و یا انگیزه ورود به مطالعه را داشته است، متفاوت از سایر افراد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 729

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 196 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    282-290
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3731
  • دانلود: 

    5129
چکیده: 

مقدمه: روش های آموزشی فعال به طور وسیع در آموزش دانشجویان مامایی در حال افزایش است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر روش تدریس نمایشی (Demonstration) بر خودکارآمدی دانشجویان مامایی در اداره زایمان بود.روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی 30 کارورز رشته مامایی که به روش سرشماری انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه مساوی (هر گروه شامل 15 نفر) تقسیم شدند، انجام گردید. پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی توسط هر دو گروه (تدریس نمایشی و تدریس معمول) قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی ، تی دانشجویی و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری کم تر از 05.0 در نظر گرفته شد.نتایج: نتایج آزمون تی تست نشان داد که بین میانگین نمره خودکارآمدی قبل از آموزش در هر دو گروه تفاوتی معناداری نداشت در حالی که بعد از مداخله بین دو گروه تفاوت آماری معناداری یافت شد (p=0.001, t=-1.43). نتایج آزمون تی زوجی نیز نشان داد که بین میانگین نمره خودکارآمدی بعد از مداخله در هر دو گروه شاهد و تجربی تفاوت آماری معناداری وجود داشت (t=-1.30 ، p=0.002 و t=-5.12، p=0.024) به ترتیب همچنین میزان افزایش نمره خودکارآمدی در گروه تجربی 89 درصد ودر گروه شاهد 23 درصد بود (p=0.014).نتیجه گیری: روش تدریس نمایشی می تواند موجب افزایش سطح خودکارآمدی دانشجویان مامایی در اداره مراحل زایمان شود. بنابراین استفاده از این روش آموزشی به عنوان یک روش یادگیری موثر توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3731

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5129 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    291-302
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1504
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

مقدمه: استفاده از مثال های آموزشی یکی از روش های کاهش بار شناختی و تسهیل یادگیری است. روش های مختلفی برای ارائه مثال وجود دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر دو روش آموزش به شیوه ارائه مثال حل شده کامل و آموزش به شیوه ارائه مثال حل شده ناقص بر میزان بار شناختی دانشجویان در درس زبان تخصصی پزشکی است.روش ها: در یک مطالعه نیمه تجربی در دانشکده پرستاری و پیراپزشکی سمنان سال 91، 77 دانشجو که درس زبان تخصصی پزشکی را برای اولین بار انتخاب نموده بودند به صورت تصادفی در دو گروه آموزش به روش ارائه مثال حل شده کامل و آموزش به روش ارائه مثال حل شده ناقص (کامل کردنی) مورد آموزش قرار گرفتند. میزان بارشناختی دانشجویان هنگام مطالعه و آزمون در دو گروه با استفاده از ابزار بررسی تلاش ذهنی یا بارشناختی اندازه گیری شد. یافته ها با استفاده از آزمون های آماری پارامتری مورد مقایسه قرار گرفت.نتایج: یافته های این مطالعه نشان داد که میانگین نمره بارشناختی دانشجویان از مجموع36 نمره در گروه مثال حل شده کامل در حین مطالعه (16.68±) و حین آزمون (98.5±26.59) بود و میانگین نمره بارشناختی دانشجویان درگروه مثال کامل کردنی حین مطالعه (79.5±33.17) و حین آزمون (15.5±55.26) بود. آزمون های آماری اختلاف معناداری بین بارشناختی دو گروه حین مطالعه و حین آزمون نشان نداد. اما بارشناختی دانشجویان حین مطالعه دوره کاردانی فوریت های پزشکی (24.5±21.21) بود که از رشته کارشناسی فوریت های پزشکی (64.5±63.15) و کارشناسی اتاق عمل (05.5±9.13) به طور معناداری بیشتر بود (p=0.001). یافته ها نشان داد که بین بارشناختی حین مطالعه و حین آزمون ارتباط وجود دارد(p=0.01)نتیجه گیری: در این مطالعه گرچه بارشناختی در گروه مثال حل شده کامل و گروه مثال کامل کردنی اختلاف معناداری نداشت اما می تواند به عنوان یک روش آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. گرچه لازم است مطالعات بیشتری با توجه به ساختار مثال ها و با مشارکت دانشجویان در مثال های آموزشی و استفاده از مثال های آموزشی متنوع انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1504

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    303-311
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    838
  • دانلود: 

    501
چکیده: 

مقدمه: بیماران، کلید آموزش سرپایی دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا هستند و رضایت بیماران از خدمات دریافتی سبب افزایش مشارکت بیمار و بهبودی روند آموزش بالینی دانشجویان است. هدف از این مطالعه، بررسی نگرش و احساس بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های آموزشی بیمارستان مصطفی خمینی نسبت به حضور دانشجویان پزشکی است.روش ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی 502 بیمار مراجعه کننده به 8 درمانگاه تخصصی آموزشی بیمارستان شهید مصطفی خمینی دانشگاه شاهد در سال 1392 به روش نمونه گیری در دسترس آسان، از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه به روش صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ (a=0.75) مورد تایید قرار گرفت. تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی تست و ANOVA انجام شد.نتایج: میانگین نمره احساس بیماران نسبت به حضور دانشجویان 3.46±1 از 5 نمره بود. 71.8% از بیماران در مجموع از روند شرح حال گیری و و معاینه احساس راحتی می کردند. بین میانگین و انحراف معیار دو گروه افراد مطلع از حضور دانشجو در درمانگاه (3.81±0.73) و غیر مطلع (3.13±1.1) تفاوت آماری معنادار در احساس آنها نسبت به حضور در مباحثه آموزشی دیده شد (t=7.95، p=0.001) هم چنین بین دو گروه افرادی که تمایل به معاینه شدن و شرح حال گیری توسط هم جنس داشتند با میانگین و انحراف معیار دو گروه افراد مطلع از حضور دانشجو در درمانگاه (3.81±0.73) و غیر مطلع (3.13±1.1) تفاوت آماری معنا داری در احساس آنها نسبت به حضور در مباحث آموزشی دیده شد (t=7.95، p=0.001) همچنین بین دو گروه افرادی که تمایل به معاینه شدن و شرح حال گیری توسط هم جنس اشتند با میانگین و انحراف معیار (3.25±0.93) آنهایی که تمایل نداشتند با میانگین و انحراف معیار (3.76±1) تفاوت آماری معنادار در نمره احساسشان وجود داشت (p=0.001).نتیجه گیری: بیماران در مجموع احسشاس راحتی از حضور دانشجویان پزشکی هنگام شر ححال گیری و معاینه داشتند. اما این امر در صورت افزایش آگاهی بیماران نسبت به حضور دانشجو و تأکید بر نقش آنان در آموزش دانشجویان و رعایت حریم خصوصی و محرمانگی بیماران بیش تر خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 838

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 501 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    312-322
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2262
  • دانلود: 

    1013
چکیده: 

مقدمه: توسعه فن آوری الکترونیک همانند بسیاری از حوزه ها، نظام سلامت را نیز در برگرفته است. استفاده از نرم افزار الکترونیک فرآیند پرستاری، موجب تسهیل اجرای خدمات می شود. نرم افزارهای خارجی ارائه شده از نظر زبان، شرایط بالینی و عوامل فرهنگی و اجتماعی مناسب استفاده درداخل کشور نیستند، لذا این پژوهش با هدف طراحی و ارزیابی نرم افزار الکترونیک بومی فرآیند پرستاری اجرا شد.روش ها: این مطالعه در دو بخش طراحی نرم افزار و ارزیابی آن انجام شد. بخش اول در 4 مرحله«تدوین مراحل فرآیند پرستاری متناسب با نرم افزار»، «طراحی الگوریتم»، «اجرای آزمایشی» و «اصلاح نهایی» اجرا شد. بخش دوم که مطالعه راهنما بود با مشارکت 20 دانشجو و پرستار در بخش ICU داخلی بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام گرفت. این افراد فرآیند پرستاری را با نرم افزار طراحی شده فوق برای سه مددجو انجام داده و نظرات آنها توسط پرسشنامه ارزشیابی نرم افزار محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن، جمع آوری شد. تحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی و آزمون من ویتنی انجام شد.نتایج: بخش اول مطالعه طراحی نرم افزار بود؛ منو های نرم افزار شامل منوی اطلاعات مرجع، ثبت اطلاعات زمینه ای بیمار، ثبت فرآیند پرستاری، تنظیمات، هشدار و راهنما بود. در بخش دوم، نتایج مطالعه راهنما نشان داد در مجموع 81.3% واحدهای پژوهش نرم افزار را خوب یا خیلی خوب ارزیابی کردند. مهم ترین مزایای نرم افزار از نظر %90 پرستاران، دقیق بودن اطلاعات الکترونیک در مقایسه با دست نوشته و کمک به سامان دهی مشکلات مددجو و از نظر 100% دانشجویان سادگی، کمک به تقسیم کار، سنجش علایم هشدار و جلوگیری از خطا بود. میانگین نمره ارزشیابی نرم افزار توسط دانشجویان 84.3±5.83 از 100 بود که به طور معناداری بیش تر از پرستاران 73.2±1.13(p=0.02) بود.نتیجه گیری: طراحی نرم افزار بومی فرآیند پرستاری مطابق با شرایط نظام سلامت ما امکان پذیر و با رضایت پرستاران و دانشجویان همراه است و اجرای آن به افزایش دقت، کاهش خطا، تقسیم کار کمک می کند که این موارد از عوامل ارتقای مراقبت از مددجو است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1013 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    323-331
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2597
  • دانلود: 

    1176
چکیده: 

مقدمه: شکل گیری مفهوم پرستاری علمی ساخته و پرداخته نظام آموزشی است. با این حال آموزش پرستاری ایران تا به امروز با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است؛ امروزه با گذر پرستاری از رشته ای به عنوان فن، به پارادایم پرستاری به عنوان علم و هنر، آموزش پرستاری در ایران نیز شکل دانشگاهی به خود گرفته است اما کیفیت پرستاری و نحوه انتقال دانش به بالین پرستاری با چالش های بسیار جدی رو به رو شده است. در این مطالعه به کنکاش چالش های موجود در حیطه اساتید، دانشجویان، برنامه دروس و محیط آموزش پرستاری می پردازیم. روش ها: مقاله حاضر نوعی مقاله مروری است که با جست و جوی منابع کتابخانه ای و مقالات منتشر شده در سال های 1990 تا 2013 میلادی در ارتباط با آموزش دانشگاهی پرستاری ایران انجام شد. موتورهای جستجوگر استفاده شده در این مطالعه شامل: Elsevier، Wiley، PubMed، Iran Medex، SID و Medlib بود. در مجموع 60 مقاله مختلف در این زمینه استخراج شد و سپس بنا به تناسب مقالات یافته شده با چالش های آموزش دانشگاهی پرستاری، از 19 مقاله در این مطالعه استفاده شد. نتایج: مهمترین چالش های آموزش پرستاری بدین شرح بود: مفاهیم پایه و اساسی پرستاری در برنامه دوره کارشناسی پرستاران وجود ندارد و پارادایم بیومدیکال غالب در برنامه دروس، دانشجو را به طرف دستیار پزشک شدن سوق می دهد. نگرش حرفه ای مدرسان پرستاری ایران با وضعیت ایده آل فاصله بسیاری دارد و تصویر دانشگاهی که توسط اساتید پرستاری ارائه می شود با تصویر بالینی پرستار همسان نیست. دانشجویان پرستاری نیز نگرش مناسبی به حرفه خود ندارند به طوری که پرستاری را یک شغل می دانند، نه یک حرفه مشخص و در حال تکامل. محیط دانشگاهی هم به نوبه خود نه تنها توسعه دهنده تفکر انتقادی نیست بلکه در مواردی به عنوان عامل سرکوب کننده نیز مطرح می شود. نتیجه گیری: پی آیند برنامه های آموزشی ناکارآمد در ایران مواردی مانند: نقصان دانش کاربردی در مواجهه با موارد واقعی بیماران در بالین و ابهام دانشجویان در مورد آموزش دانشگاهی؛ ناهماهنگی کادر آموزشی و درمان و عدم مشاهده چهره واقعی پرستاری توسط مددجو و جامعه است. موارد پیشگفت لزوم سرمایه گذاری بیش تر بر رفع این چالش ها و تغییر در آموزش دانشگاهی پرستاری از مناظر مختلف را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2597

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1176 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    332-341
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1286
  • دانلود: 

    558
چکیده: 

مقدمه: تعیین نگرش دانشجویان پزشکی که دوران علوم پایه را پشت سر گذاشته اند، نسبت به پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی در علوم پایه، مبنایی جهت مداخلات آتی در راستای تغییر و بهبود این نگرش فراهم می نماید. بر این اساس در مطالعه حاضر نگرش دانشجویان جدیدالورود دوره فیزیوپاتولوژی دانشکده ی پزشکی اصفهان نسبت به پژوهش و پژوهش در علوم پایه ارزیابی شد.روش ها: مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی توصیفی مقطعی است که بر روی کلیه دانشجویان پزشکی ترم اول دوره فیزیوپاتولوژی (65 نفر) در سال 1389 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات یک پرسشنامه ی 34 سوالی پژوهشگر ساخته بود. جهت تعیین روایی از روایی محتوا و ظاهری استفاده شد وپایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کورنباخ معادل 85.0 محاسبه شد. از آزمون آماری T-student، ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب همبستگی پیرسون در این مطالعه استفاده شد.نتایج: میانگین نمره دانشجویان در آزمون مفهوم پژوهش 5.9±1.49 از حداکثر 8 به دست آمد. رابطه مثبت معنا داری بین سابقه انجام فعالیت های پژوهشی و نمره سوالات درک مفهوم پژوهش وجود داشت. همچنین ارتباط معناداری بین علاقه مندی به پژوهش و تحقیق در رشته های بالینی در علاقه مندان پژوهش وجود داشت.نتیجه گیری: دانشجویان در این مقطع دید کلی مثبتی نسبت به پژوهش داشتند؛ اما تمایل ایشان برای انجام تحقیق در علوم پایه محدود بوده و بیش تر دانشجویان علاقه مند به پژوهش، کار پژوهشی در علوم بالینی را به عنوان فعالیت آتی خود انتخاب نموده بودند. راه اندازی دوره های تحصیل هم زمان MD-PhD و استفاده از اعضای هیات علمی پزشک و دارای دکتری تخصصی علوم پایه در این دوره ها، می تواند ضمن نشان دادن موقعیت شغلی این نوع تحقیقات، نیروی انسانی مراکز تحقیقاتی رو به گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور را تامین کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 558 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2083
  • دانلود: 

    691
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2083

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 691 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    350-362
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1002
  • دانلود: 

    664
چکیده: 

مقدمه: یکی از عوامل موثر در کارآمدی افراد در تمامی حوزه های آموزشی، شغلی و خانوادگی، برخورداری از مهارت های خودتنظیمی است. هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک های اسناد و خودتنظیمی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.روش ها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش آن شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 1391-1390 بود. از این جامعه با استفاده از جدول مورگان و نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های سبک اسناد سلیگمن و سینگ و پرسشنامه خودتنظیمی عمومی میلر و براون جمع آوری شد. داده ها با استفاده ازآمار توصیفی و آزمون های رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج: از بین سه سبک اسناد درونی، پایدار و کلی تنها سبک اسناد درونی قادر به پیش بینی بعد اجرا و برنامه ریزی خودتنظیمی بود (p<0.01) و هیچ یک از سبک های اسناد نتوانستند بعد تحقیق و ارزیابی خودتنظیمی را پیش بینی کنند (p<0.05) همچنن یافته ها نشان داد که بین دو گروه از دانشجویان دختر و پسر در سبک های اسناد درونی (p<0.01، 0.41=F(139,1)) پایدار (p<0.001، 0.12=F(139,1)) و کلی (p<0.001، 0.006=F=(139,1)) تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: یکی از نیازهای مبرم جامعه پزشکی برخورداری از پرستاران و ماماهای مسوول، متعهد، خودتنظیم و برخوردار از سبک اسناد درونی است. بنابراین تدارک فضاهای آموزشی در دانشکده مامایی و پرستاری که راهنما و هادی این گروه از دانشجویان در جهت سبک های اسنادی موثر در ارتقای سطح خودتنظیمی باشند، می تواند مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1002

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 664 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button