به منظور بررسی روابط بین جهت گیری مذهبی و شخصیت بر اساس نظریه آیزنک، 80 آزمودنی که 40 نفر آنان زن و 40 نفر دیگر مرد بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه شخصیت آیزنک پاسخ دادند. هم چنین به منظور ارزیابی جهت گیری مذهبی، مقیاس جهت گیری مذهبی بهرامی احسان، اجرا شد. این مقیاس چهار بعد جهت گیری مذهبی، سازمان نایافتگی مذهبی، بیش ارزنده سازی و کامجویی را ارزیابی می کند.نتایج این پژوهش نشان داد که بین زنان و مردان در زیر مقیاس های نوروزگرایی، روان پریش خویی و سازمان نایافتگی مذهبی، تفاوت وجود دارد. هم چنین بین روان پریش خویی، نوروزگرایی و جهت گیری مذهبی روابط معکوسی به دست آمد. هم چنین نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای جمعیت شناختی در کنار متغیرهای نوروزگرایی و روان پریش خویی قادر به پیش بینی جهت گیری مذهبی نیستند. تحلیل رگرسیون نشان داد که روان پریش خویی و نوروزگرایی با جهت گیری مذهبی رابطه منفی داشته و متغیرهای جمعیت شناختی سهمی در این میان ندارند.