مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,219
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هوش و دلبستگی: تحلیلی بر خود تنظیم گری عاطفی / رفتاری کودکان تیزهوش، عقب مانده ذهنی و عادی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 101

چکیده

 مطالعه حاضر به بررسی نقش هوش بر خودنظم بخشی عاطفی و رفتاری کودکان می پردازد. برای این منظور رابطه هوش با ایمنی دلبستگی, سبک های دلبستگی (ایمن, دوسوگرا, اجتنابی, آشفته, سرگشته) و مشکلات رفتاری کودکان عقب مانده ذهنی خفیف (70-IQ=50), تیزهوش (140-IQ=125) و عادی (110-IQ=95) بررسی گردید. هم چنین رابطه بین نوع و سبک های دلبستگی با مشکلات رفتاری در سه گروه فوق الذکر کودکان بررسی گردید. آزمودنی های این پژوهش شامل 91 کودک عقب مانده ذهنی خفیف, تیز هوش و عادی شش و هفت ساله (از هر دو جنس) شهر تبریز بودند. ابزارهای این پژوهش شامل آزمون های اضطراب جدایی, مقیاس مشکلات رفتاری آخن باخ, آزمون هوشی ریون پیشرونده و پرسشنامه محقق ساخته جمعیت شناختی بود. برای تحلیل آماری از تحلیل واریانس یک متغیری و آزمون LSD, آزمون t و آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کودکان عقب مانده ذهنی فقط در زیرمقیاس خود اتکائی آزمون اضطراب جدایی از دو گروه دیگر پایین تر بوده و تفاوت معنی داری با آنها دارند. یافته مهم دیگر آشکار ساخت که کودکان عقب مانده ذهنی بیش از کودکان عادی و تیزهوش در معرض خطر ناایمنی دلبستگی قرار دارند. بین توزیع پراکندگی کودکان عقب مانده ذهنی در چهار سبک دلبستگی در مقایسه با توزیع پراکندگی کودکان عادی تفاوت معنی دار بود. در حالی که این تفاوت در بین کودکان عادی و تیزهوش مشاهده نشد. هم چنین یافته دیگر نشان داد که کودکان عقب مانده ذهنی بیش از کودکان عادی و تیزهوش در معرض خطر مشکلات رفتاری هستند. بالاترین میزان مشکلات رفتاری در دو سبک اجتنابی و دوسوگرا و در دو گروه عادی و تیزهوش مشاهده شد. در حالی که بین سبک های چهارگانه دلبستگی کودکان عقب مانده از لحاظ مشکلات رفتاری تفاوت معنی دار وجود نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خانجانی، زینب. (1388). هوش و دلبستگی: تحلیلی بر خود تنظیم گری عاطفی / رفتاری کودکان تیزهوش, عقب مانده ذهنی و عادی. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 4(13)، 73-101. SID. https://sid.ir/paper/452301/fa

    Vancouver: کپی

    خانجانی زینب. هوش و دلبستگی: تحلیلی بر خود تنظیم گری عاطفی / رفتاری کودکان تیزهوش, عقب مانده ذهنی و عادی. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1388؛4(13):73-101. Available from: https://sid.ir/paper/452301/fa

    IEEE: کپی

    زینب خانجانی، “هوش و دلبستگی: تحلیلی بر خود تنظیم گری عاطفی / رفتاری کودکان تیزهوش, عقب مانده ذهنی و عادی،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 4، no. 13، pp. 73–101، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/452301/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button