Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

PSYCHOLOGICAL RESEARCH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (30)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1239
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    7-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1114
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ آسیب شناختی دانش آموزانی که با انواع مختلف رویدادهای آسیب زا مواجه شده بودند انجام گرفت. کلیه دانش آموزان پسر پایه های اول، دوم، و سوم دبیرستان های دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند (.(N=10286 هزار نفر از این دانش آموزان، به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. پس از مراجعه به آنها، 54 نفر از پاسخ دادن به پرسشنامه ها خودداری کردند و در نتیجه، از پژوهش خارج شدند. در مجموع، 946 نفر در محل تحصیل خود و به صورت گروهی به پرسشنامه های TESI-SR و SCL-90-R پاسخ دادند. آزمودنی ها بر اساس نمرات و با توجه به نوع رویدادی که تجربه کرده بودند به 7 گروه تقسیم شدند و میانگین نمره های آنها با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس چندمتغیری و تک متغیری و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان دادند که تقریبا در همه شاخص های آزمون SCL-90، گروه های دارای تجربه سوءاستفاده عاطفی، و بیش از یک نوع آسیب، سوء استفاده بدنی، و تصادفات/فجایع، به ترتیب میانگین بالاتری نسبت به سایر گروه ها داشتند. این امر، به ویژه در شاخص های افسردگی و وسواس بارز بود. نتایج همچنین نشان دادند که بین گروه های دارای تجربه آسیب های مختلف از نظر شاخص های آزمون SCL-90 و همچنین نمره کلی این آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. این یافته ها بیان می کنند که تجربه رویدادهای آسیب زای مختلف پیامد های آسیب شناختی یکسانی را به دنبال ندارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

دیوبند فائزه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    30-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2835
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش به بررسی رابطه بین متغیرهای هیجان خواهی، اوقات فراغت خسته کننده، و عزت نفس، با اعتیاد به تلفن همراه پرداخت. پژوهش روی 118 دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی شهر اشکذر که در سال تحصیلی 90-89 در حال تحصیل بودند، انجام شد. این دانشجویان که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شده بودند، به صورت خودگزارشی به پرسشنامه ها پاسخ دادند. نتایج نشان داد که متغیرهای هیجان خواهی و اوقات فراغت خسته کننده همبستگی معناداری با اعتیاد به تلفن همراه و ابعاد آن دارند، درحالی که متغیر عزت نفس همبستگی معناداری با این متغیرها ندارند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیر هیجان خواهی یکی از مهم ترین و بهترین یش بینی کننده ها در اعتیاد به تلفن همراه و ابعاد گوناگون آن است. با توجه به اینکه تاثیر متغیرهایی همچون هیجان خواهی و اوقات فراغت خسته کننده روی رفتارهای اعتیادآور دیگر نیز تایید شده است، می توان از این نوع اعتیاد به منزله امکان بالقوه ای برای درونی کردن هنجارهای جامعه و کاهش آسیب های سایر انواع اعتیاد استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2835

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    48-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1715
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علی صفات شخصیت (برون گرایی و با وجدان بودن)، حمایت سرپرست، و فشار روانی شغلی با خشنودی شغلی و تعارض کار- خانواده بود. نمونه پژوهش 197 نفر از کارکنان یک سازمان صنعتی بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش پرسشنامه های پنج عامل بزرگ شخصیت، حمایت سرپرست، تعارض و ابهام نقش، خشنودی شغلی، و تعارض کار - خانواده را تکمیل کردند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) انجام شد. جهت آزمودن اثر واسطه ای از روش بارون و کنی استفاده شد. نتایج از برازندگی الگو با داده ها حمایت کردند. برازش بهتر از طریق همبسته کردن خطاهای دو مسیر به دست آمد. نتایج همچنین نشان دادند که فشار روانی شغلی، رابطه میان صفات شخصیت و حمایت سرپرست را با تعارض کار - خانواده و خشنودی شغلی، میانجی گری می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1715

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    70-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1594
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در پژوهش حاضر، رابطه صفات شخصیت و خلاقیت با نوع استفاده از موسیقی در زندگی روزمره بررسی شد. روش انجام پژوهش، توصیفی - همبستگی بود. پژوهش حاضر بر 300 نفر از دانشجویان دانشگاه خلیج فارس که به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب شدند، انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های موسیقی چامورو - پرموزیک و فورنهم، خرده مقیاس های نوروتیسم، برون گرایی، و گشودگی به تجربه، از پرسشنامه پنج عاملی نئو، و مقیاس شخصیت خلاق گاف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، روش مدل یابی علی از نوع تحلیل مسیر به کار برده شد. نتایج نشان دادند افرادی که در نوروتیسم بالاتر هستند، از موسیقی بیشتر استفاده احساسی می کنند؛ افرادی که در برون گرایی بالاتر هستند، استفاده زمینه ای بیشتری از موسیقی می کنند و افرادی که در گشودگی به تجربه بالاتر هستند، از موسیقی استفاده شناختی بیشتری می کنند. چنانچه پیش بینی می شد، خلاقیت با استفاده شناختی از موسیقی ارتباط دارد. همچنین خلاقیت از طریق گشودگی به تجربه بر استفاده شناختی از موسیقی تاثیر می گذارد. در نتیجه گیری کلی می توان گفت که ویژگی های شخصیتی و خلاقیت با نوع استفاده از موسیقی در زندگی روزمره ارتباط دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1594

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    88-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1696
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این پژوهش، ارزیابی نقش فراشناخت در تبیین علائم و نشانه های اضطراب در دانشجویان دانشگاه و مقایسه مولفه های فراشناختی در دانشجویان مضطرب با دانشجویان سالم بود. این پژوهش در چارچوب طرح های همبستگی و مقایسه ای انجام شد. نمونه مورد مطالعه در برگیرنده 224 نفر از دانشجویان بود که به روش خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فراشناخت ها (MCQ-30)، و پرسشنامه اضطراب بک. نتایج پژوهش نشان دادند که میان تمام مولفه های فراشناختی (باورهای منفی، باورهای مثبت، باور نیاز به کنترل، و باور اطمینان شناختی)، به جز مولفه های باور خودآگاهی شناختی، و اضطراب همبستگی معنادار وجود دارد. علاوه بر این، یافته ها بیان می دارند که باور فراشناختی نیاز به کنترل، در بین دو گروه دانشجویان مضطرب و سالم متفاوت است و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار است، به این صورت که هرچه افراد مولفه های فراشناختی (باورهای منفی، باورهای مثبت، باور نیاز به کنترل، و باور اطمینان شناختی) بیشتری را به کار ببرند، علائم و نشانه های اضطراب نیز در آنها افزایش می یابد. از بین پنج مولفه فراشناختی مدنظر، باورهای منفی فراشناخت ها دارای بیشترین توان پیش بینی اضطراب است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1696

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    101-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1257
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده در کارکنان و تعهد سازمانی با توجه به کارکردن آنها در خط تولید (صفی) یا بخش های اداری (ستادی) انجام شد. بدین منظور، از کل کارکنان شاغل در یک شرکت کمپرسورسازی، تعداد 70 نفر (35 نفر از کارکنان صفی و 35 نفر از کارکنان ستادی) به صورت تصادفی ساده از هر طبقه، برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه های حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی بودند. داده های حاصل از اجرای مطالعه مقدماتی نشان داد که پایایی ابزارهای پژوهش قابل قبول است. داده ها با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل برای بررسی تفاوت بین میانگین های دو گروه، آزمون Z فیشر به منظور بررسی معنادار بودن تفاوت ضریب همبستگی در دو گروه، و تحلیل رگرسیون به منظور پیش بینی تعهد سازمانی از حمایت سازمانی ادراک شده بررسی شدند. یافته ها حاکی از این بود که بین حمایت سازمانی ادراک شده و تمام مولفه های تعهد سازمانی بین کارکنان صفی و ستادی تفاوت وجود دارد. همچنین، یافته ها نشان می دهند که بین حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد و وضعیت کار (صفی یا ستادی بودن کارکنان) روی این رابطه تاثیر معناداری ندارد. نتایج حاصل از الگوی رگرسیونی نشان می دهند که حمایت سازمانی ادراک شده در پیش بینی تعهد سازمانی عاملی مهم و معنادار محسوب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button