در این پژوهش، عملکرد خانواده دانش آموزان مستقل و وابسته با یکدیگر مقایسه شده است. نمونه تحقیق 180 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه (به روش نمونه گیری خوشه ای) و ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه ابزار سنجش خانواده (FAD) و پرسشنامه وابستگی فردی (IDI) بود. فرضیه اصلی پژوهش: "عملکرد خانواده دانش آموزان مستقل و وابسته در هر یک از ابعاد عملکرد خانواده و همچنین در کل مقیاس با یکدیگر متفاوت است".نتایج پژوهش در مورد فرضیه اصلی نشان داد که دانش آموزان وابسته در ابعاد ارتباط، مشارکت عاطفی، کارایی عمومی و همچنین کل مقیاس FAD عملکرد خانوادگی ضعیفتری گزارش کردند. نتیجه سه فرضیه دیگر از این قرار است: 1- دانش آموزان با "اتکاء عاطفی" بیشتر در ابعاد نقشها، واکنش عاطفی، مشارکت عاطفی، مهار رفتار، کارایی عمومی و کل مقیاس، ناکارایی خانوادگی بیشتری گزارش کردند؛ 2- دانش آموزان با "اعتماد به نفس" کمتر در ابعاد واکنش عاطفی، مشارکت عاطفی، کارایی عمومی و کل مقیاس، عملکرد خانوادگی ضعیفتری گزارش کردند؛ و بالاخره، 3- دانش آموزان با "ابزارخودمختاری" کمتر به جز بعد مهار رفتار در ابعاد دیگر ابزار سنجش خانواده تفاوتی نشان ندادند.