هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خود پنداری دانش آموزان و شیوه های فرزندپروری والدین و همچنین مقایسه خود پنداری دانش آموزان دختر و پسر به طور کلی و به تفکیک در زمینه های تحصیلی، اجتماعی، ورزشی و ارزشی بود. نمونه آماری مورد پژوهش 150 نفر دختر و پسر در مقطع پنجم ابتدایی شهرستان شیراز را شامل بود به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه زمینه یابی ادراک خود و پرسشنامه محیط خانوادگی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خود پنداری کلی آزمودنی ها و محیط خانوادگی گرم و حمایت پذیر همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بین خودپنداری دختران و محیط خانوادگی گرم و حمایت پذیر نیز همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. از سوی دیگر بین خود پنداری کلی دختران و پسران تفاوت معناداری به نفع پسران وجود دارد. در بررسی مقوله های مختلف خود پنداری نتایج نشان داد که تنها در خود پنداری تحصیلی میان دختران و پسران تفاوت معناداری به نفع پسران وجود دارد. بررسی ها همچنین نشان داد که دانش آموزان دختر و پسر برای نظر پدر و مادر خود نسبت به معلم و دوست اهمیت بیشتری قائل هستند. در راستای این پژوهش پیشنهاد هایی ارایه شده است.