مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,402
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,038
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانش آموزان مقطع راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 123

چکیده

هوش هیجانی در شکوفایی توانایی های افراد عاملی مهم است و با موفقیت, کارایی, سلامتی, رضایت از زندگی و به طور کلی با قدرت تفکر و هوش رابطه مثبت دارد. بنابراین, بررسی روش های پرورش هوش هیجانی به پرورش تمام این توانایی ها در فرد می انجامد. در همین راستا هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش "مهارت های مدیریت هیجان" بر هوش هیجانی دانش آموزان است. محقق این مهارت ها را براساس عوامل مختلف موثر بر هیجان در قالب برنامه آموزشی, تهیه کرده است. در این تحقیق, از روش نیمه تجربی استفاده شده است و از روش نمونه گیری خوشه ای برای انتخاب 103 دختر و 124 پسر گروه نمونه استفاده شده است. ابزار اندازه گیری آزمون هوش هیجانی برادبری و گریوز (1384) بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل واریانس و تحلیل کواریانس, کروسکال والیس و من ویتنی استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که آموزش مهارت های مدیریت هیجان تفاوت معنا داری بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر هوش هیجانی را باعث شده است. همچنین در مولفه های هوش هیجانی میان گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنا داری در زمینه خود آگاهی و مدیریت رابطه مشاهده شد. بنابراین, یافته های این پژوهش نشان می دهد که آموزش مهارت های مدیریت هیجان خصوصا در زمینه خود آگاهی و مدیریت رابطه, افزایش هوش هیجانی دانش آموزان را باعث شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کاظمی، یحیی، برماس، حامد، و آذرخرداد، فاطمه. (1388). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانش آموزان مقطع راهنمایی. اندیشه های نوین تربیتی، 5(2)، 103-123. SID. https://sid.ir/paper/445567/fa

Vancouver: کپی

کاظمی یحیی، برماس حامد، آذرخرداد فاطمه. بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانش آموزان مقطع راهنمایی. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1388؛5(2):103-123. Available from: https://sid.ir/paper/445567/fa

IEEE: کپی

یحیی کاظمی، حامد برماس، و فاطمه آذرخرداد، “بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانش آموزان مقطع راهنمایی،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 5، no. 2، pp. 103–123، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/445567/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button