یکی از مفاهیم سازمانی که اخیرا موردتوجه بسیاری از محققان قرار گرفته، پدیده بدبینی یا بدگمانی است. هدف این تحقیق، شناسایی عوامل درون و برون سازمانی موثر بر بدبینی سازمانی و پیامدهای آن می باشد. الگوی مفهومی پژوهش از مرور گسترده ادبیات شکل گرفت که در آن عوامل تاثیرگذار بر بدبینی سازمانی و پیامدهای آن استخراج و پس ازآن سطح بدبینی و تاثیر پیامدهای این پدیده مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی سه دانشگاه دولتی و خصوصی استان گیلان تشکیل دادند. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه های حضوری با 179 نمونه آماری جمع آوری و با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری واریانس محور تحلیل شد. بر اساس نتایج حاصل از بین عوامل شناسایی شده در تحقیق، عدالت سازمانی، بدبینی اجتماعی و نقض قرارداد روان شناختی دارای بیشترین تاثیر بر بدبینی سازمانی و ایجاد بدبینی نسبت به تغییر از مهم ترین پیامدهای بدبینی سازمانی می باشد.