هدف این مقاله بررسی سبکهای تفکر دانش آموزان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی، جنسیت و سن آنان از دید روانشناسی اجتماعی است. اطلاعات مورد نیاز از میان 602 نفر دانش آموز (286 دختر و 316 پسر) سال دوم و سوم دبیرستانی شهرهای استان فارس با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای – خوشه ای چند مرحله ای و با مقیاس سبک تفکر استرنبرگ (1997) گرد آوری شده است. کمترین همبستگی میان گویه های ابزار 0.34 و مقدار آلفای طیفها 0.66 مبین معتبر بودن ابزار بوده است. داده های پژوهش با بهره گیری از روشهای آمار توصیفی، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون (در آزمون تفاوتها و همبستگیها) و رگرسیون چند متغیری مدل مرحله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داده است:1- دانش آموزان مورد بررسی غالبا از نظر گرایشی محافظه کار، از نظر تفکر عملکردی، اغلب تابع و مجری دستورات و از نظر سطح، کلان نگر بوده اند.2- ارتباط سبک تفکر کلی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی و سن، معنادار نبوده اما با جنسیت رابطه ای معنادار داشته است. نمرات سبک تفکر دختران بیش از نمرات سبک تفکر پسران بوده (T=2.193, p=0.029) اما پسران کلی نگرتر، محافظه کارتر و قانونگذارتر از دختران بوده اند.3- در مجموع دانش آموزان دارای گرایش آزادیخواهانه، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته اند. این نتیجه گیری در مورد پسران صادق (r=.226 , p≤0.000) بوده اما درباره دختران مصداق نداشته است. همچنین پسرانی که در بعد عملکرد، تفکری تحلیلی تر (قضایی تر) داشته اند در درس موفق تر بوده اند (r=.117 , p≤.042). این امر در مورد دختران صادق نبوده است.4- سبک تفکر کلی و ابعاد آن، با پیشرفت تحصیلی دختران همبستگی معنادار نداشته است. قویترین تبیین کننده پیشرفت تحصیلی دختران، سن آنان به گونه منفی بوده است.5- دانش آموزانی که سن بیشتری داشته اند، افت تحصیلی آنها بیشتر بوده است (r=-.161 , p≤.000). همچنین با افزایش سن، بر روحیه و تفکر اجرایی (اطاعت پذیری) (r=.099 , p≤0.015) و گرایش به محافظه کاری (r=.130 , p≤0.001) آنها افزوده شده است. نکته قابل توجه اینکه در بعد عمل، با افزایش سن، پسران تحلیل گرتر (قضایی تر) (r=.128, p=0.024) اما دختران اجرایی تر (مطیع تر) (R=.164 , p≤0.008) بوده اند.6- عوامل سن، تفکر آزادیخواهانه و جنسیت به ترتیب در پیش بینی وضعیت تحصیلی کل دانش آموزان تاثیر اساسی داشته استR=.221, R2=.049, n=558, Ad R2=.044) ). بدین ترتیب دانش آموزانی که جوانتر و در سن آموزشی بوده اند، گرایشی آزادی خواهانه تر داشته و دختر بوده اند، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته اند.7 - در پیش بینی پیشرفت تحصیلی پسران، سبک تفکر آزادیخواهانه و سن، به ترتیب تاثیر اساسی داشته است و در مجموع با داشتن 27 درصد همبستگی توانسته اند در حدود 7 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی پسران را تبیین کنند (R=.265, R2=.070 , n=300, Ad R2=.064).