هدف از اجرای این پژوهش بررسی مقایسه ای تاثیر شیوه های جرات ورزی (رد قاطعانه، بیان قاطعانه و درخواست قاطعانه) بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر و دختر دوره راهنمایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 85-1384 بوده است. بدین منظور، 240 دانش آموز (120 دانش آموز پسر و 120 دانش آموز دختر) پایه سوم به شیوه تصادفی طبقه ای از بین دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شهرضا به عنوان آزمودنی های پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه های آزمایشی و گروه کنترل اختصاص یافتند. پیش از مداخله آموزشی، گروه های آزمایشی و گواه با مقیاس رفتار سازشی واینلند مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه های آزمایشی در ده جلسه آموزش جرات ورزی به شیوه گروهی شرکت نمودند. آزمودنی های گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. در پایان مداخله آموزشی، گروه های آزمایشی و گروه کنترل بار دیگر با همان آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که متغیر جنس (F=12.64, P<0.05) و شیوه های جرات ورزی (F=77.96, P<0.05) و تعامل جنس آزمودنی ها با شیوه های جرات ورزی (F=3.17, P<0.05) به لحاظ آماری معنی داری هستند.