چکیده عربی:تلعب النصوص الأدبیة دورا أساسیا فی تعلیم اللغة والآداب العربیة، بما أنها وسیلة لتنمیة التذوق الأدبی ودقة فهم المسموع والمکتوب عند المتعلم، کما تساعد الطلاب علی حسن الفهم وتنمیة قدرتهم علی التحلیل وتقییم النصوص. ومن أهم أسباب لتحقیق هذه الأهداف مناسبة طریقة التدریس المتبعة. فتعد الأسلوبیة من المناهج النقدیة الحدیثة التی تتناول النص الأدبی، معتمدة علی التحلیل والتمیز بین آثار الأدباء، وهی تمثل مرحلة متطورة من مراحل تطور فی تعلیم النص الأدبی المعاصر لاستخلاص أهم العناصر المکونة الأدبیة. و تستطیع الأسلوبیة أن تتجاوز حالة الضعف والقصور الموجودة فی تعلیم النصوص الأدبیة المعاصرة فی الجامعات الإیرانیة.یدرس هذا البحث دور المنهج الأسلوبی فی تعلیم النص الأدبی المعاصر وفقا للمستویین الصرفی والترکیبی خلال تحلیل الدیوان الرثائی «إلیک یا ولدی» للشاعرة الکویتیة المعاصرة سعاد الصباح مستعینا بالمنهج الوصفی - التحلیلی.و من النتائج التی توصلت إلیها هذه الدراسة أن المعلم لابد له فی تدریس النصوص الأدبیة من اختیار المنهج الأسلوبی نظرا لدوره البارز والهام فی شرح ونقد وتحلیل النص الأدبی وتسهیل معانیه و إیصال الفکرة إلی المتعلمین. والمنهج الأسلوبی یتمیز فی اهتمامه بالتوازن بین مناهج التدریس والنصوص المختارة بحیث یحث الطلاب علی متابعة النص و استیعابه.
چکیده فارسی:متون ادبی از آن جهت که ابزاری برای رشد ذوق ادبی و افزایش قدرت درک مطالب شنیداری و نوشتاری در نزد دانشجویان به شمار می روند، در آموزش زبان و ادبیات عربی نقشی بسزا دارند. علاوه بر این، توانایی دانشجویان را در درک، فهم، تحلیل و نقد متون ارتقا می بخشند. از جمله وسایل اجرای این اهداف، به کارگیری راهبردهای مناسب در تدریس متون ادبی است. بر همین اساس، روش سبک شناسی - که از شیوه های جدید نقد متون ادبی است و بر تحلیل و شناخت آثار ادیبان تکیه دارد - یکی از پیشرفته ترین روش ها برای آموزش متون ادبی و شناسایی ویژگی های عمده یک اثر ادبی است. این روش از نقائص و کمبودهای موجود در سایر روش هایی که برای آموزش متون عربی در ایران بکار برده می شود، به دور است.در پژوهش حاضر، با روش توصیفی - تحلیلی و در چارچوب سبک شناسی کوشش می شود مرثیه در دیوان الیک یا ولدی اثر سعاد صباح، از پیشتازان شعر رثای عربی در دوره معاصر، که در سوگ پسرش «مبارک» سروده است، در دو حوزه، یکی صرفی و دیگری نحو بررسی شود، تا از این طریق، بررسی نقش رویکرد سبک شناسی در آموزش متون ادبی معاصر تجزیه و تحلیل گردد.از مهم ترین نتایج این تحقیق آن است که چون این شیوه به مساله هم خوانی و هماهنگی میان روش تدریس و متون ادبی توجه دارد و انگیزه دانشجویان را برای فهم و تعامل با متون ادبی افزایش می دهد، از بهترین روش ها برای تدریس متون ادبی به شمار می رود.