مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

537
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان عربی: تحلیل محتوی کتب قواعد اللغة العربیة فی مرحلة البکالوریوس لفرع اللغة العربیة و آدابها فی ضوء معاییر الجودة (مبادئ العربیة للرشید الشرتونی و الجدید فی الصرف والنحو للدیباجی نموذجین) (عنوان فارسی: تحلیل محتوای کتاب های آموزش قواعد زبان عربی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی بر اساس معیارهای کیفیت متون آموزشی (بررسی موردی کتاب مبادئ العربیه رشید شرتونی و الجدید فی الصرف و النحو ابراهیم دیباجی))

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 116

کلیدواژه

الجدید فی الصرف والنحو (کلیدواژه فارسی: تحلیل محتوا 
الجدید فی الصرف و النحو) 

چکیده

 چکیده عربی:الکتاب الجامعی أحد المکونات الهامة فی کل منهج. وتعود أهمیة الکتاب فی کل منهج إلی الدور الذی یلعبه لتنسیق سائر العناصر. فیحدد الکتاب فی کثیر من الأحیان طریقة التدریس حیث إن کثیرا من المدرسین یکیفون طرائقهم واستراتیجیاتهم علی أساس الطریقة المتبعة فی الکتاب. وفی منهج تعلیم القواعد اللغویة قد ظهرت نظریات و آراء متضاربة حول معاییر الجودة فی الکتاب الجامعی, لکن اتفق جمیع الأخصائیین فی حقل تعلیم اللغة أن الکتاب التعلیمی للقواعد یجب أن یتطور علی أساس المعاییر العلمیة والتربویة الحدیثة فی کل فترة. من الأسالیب الحدیثة لتحلیل الکتب فی المناهج أسلوب تحلیل المحتوی والذی یدرس الکتاب لمعرفة مواضع القوة والضعف وذلک من خلال المعاییر العلمیة والتربویة الحدیثة.هذه الدراسة محاولة لمعرفة الطریقة المتبعة, وأسباب القوة والضعف فی کتب تعلیم قواعد اللغة العربیة فی فرع اللغة العربیة و آدابها. تنتهج الدراسة المنهج الوصفی, وتتبنی طریقة تحلیل المحتوی لدراسة هذه الکتب. و قد حاولت أن تستنبط نقاط القوة والضعف فی الکتب عن طریق تصمیم قائمة من معاییر الجودة للکتاب الجامعی کما أنها عرضت هذه القائمة فی صورة الاستمارة لعشرة من الأساتذة الأخصائیین فی حقل تعلیم قواعد اللغة العربیة فی إیران. یشتمل مجتمع الدراسة کتاب «مبادئ العربیة» (المجلد الرابع) للرشید الشرتونی, و کتاب «الجدید فی الصرف والنحو» للدیباجی. أثبتت بعض نتائج الدراسة أن الطریقة الغالبة فی هذین الکتابین هی الطریقة القیاسیة, و هذه الطریقة تقلیدیة تماما ولا تستعمل فی المناهج اللغویة الحدیثة. وهناک مشاکل یعانیها الکتابان مثل: فقدان معاییر الجودة, و ذکر الأهداف التعلمیة, والتدریبات المتنوعة, والنصوص.   چکیده فارسی:کتاب یکی از مهم ترین عناصر برنامه درسی است. اهمیت کتاب در هر برنامه به نقش هماهنگ کننده آن بین سایر عناصر برنامه درسی بر می گردد. اغلب اوقات کتاب تعیین کننده روش تدریس نیز هست, زیرا بیشتر مدرسان روش و راهبردهای تدریس خود را بر اساس روش کتاب انتخاب می کنند. در برنامه درسی آموزش قواعد عربی نظریات و دیدگاه های متفاوتی در مورد معیارهای کیفیت کتاب دانشگاهی آموزش قواعد وجود دارد که نقطه مشترک همه آنها ضرورت تالیف کتاب بر اساس معیارهای نوین تنظیم محتوی است.تحلیل محتوی یکی از روش های نوین برای ارزیابی محتوای کتاب ها در برنامه درسی است. در این روش نقاط قوت و ضعف کتاب بر اساس معیارهای علمی و تربیتی نوین بررسی می شود.این پژوهش می کوشد با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر تحلیل محتوا به بررسی نقاط قوت و ضعف کتاب های آموزش قواعد عربی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی بپردازد. از بین کتاب های موجود دو کتاب «مبادی العربیه » و «الجدید فی الصرف و النحو» که بیشترین استفاده را در دانشگاه ها دارند, انتخاب شدند و با استفاده از معیارهای تحلیل محتوی این دو کتاب بررسی شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که روش غالب این دو کتاب در آموزش قواعد, روش سنتی قیاسی است. از نقاط ضعف بارز این کتاب ها عدم تبیین اهداف آموزشی برای مدرس و دانشجو و فقدان تمارین و متون متنوع برای نهادینه کردن قواعد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متقی زاده، عیسی، اسماعیلی، سجاد، و محمدی رکعتی، دانش. (1434). عنوان عربی: تحلیل محتوی کتب قواعد اللغة العربیة فی مرحلة البکالوریوس لفرع اللغة العربیة و آدابها فی ضوء معاییر الجودة (مبادئ العربیة للرشید الشرتونی و الجدید فی الصرف والنحو للدیباجی نموذجین) (عنوان فارسی: تحلیل محتوای کتاب های آموزش قواعد زبان عربی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی بر اساس معیارهای کیفیت متون آموزشی (بررسی موردی کتاب مبادئ العربیه رشید شرتونی و الجدید فی الصرف و النحو ابراهیم دیباجی)). بحوث فی اللغه العربیه و آدابها، -(8)، 95-116. SID. https://sid.ir/paper/480458/fa

    Vancouver: کپی

    متقی زاده عیسی، اسماعیلی سجاد، محمدی رکعتی دانش. عنوان عربی: تحلیل محتوی کتب قواعد اللغة العربیة فی مرحلة البکالوریوس لفرع اللغة العربیة و آدابها فی ضوء معاییر الجودة (مبادئ العربیة للرشید الشرتونی و الجدید فی الصرف والنحو للدیباجی نموذجین) (عنوان فارسی: تحلیل محتوای کتاب های آموزش قواعد زبان عربی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی بر اساس معیارهای کیفیت متون آموزشی (بررسی موردی کتاب مبادئ العربیه رشید شرتونی و الجدید فی الصرف و النحو ابراهیم دیباجی)). بحوث فی اللغه العربیه و آدابها[Internet]. 1434؛-(8):95-116. Available from: https://sid.ir/paper/480458/fa

    IEEE: کپی

    عیسی متقی زاده، سجاد اسماعیلی، و دانش محمدی رکعتی، “عنوان عربی: تحلیل محتوی کتب قواعد اللغة العربیة فی مرحلة البکالوریوس لفرع اللغة العربیة و آدابها فی ضوء معاییر الجودة (مبادئ العربیة للرشید الشرتونی و الجدید فی الصرف والنحو للدیباجی نموذجین) (عنوان فارسی: تحلیل محتوای کتاب های آموزش قواعد زبان عربی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی بر اساس معیارهای کیفیت متون آموزشی (بررسی موردی کتاب مبادئ العربیه رشید شرتونی و الجدید فی الصرف و النحو ابراهیم دیباجی))،” بحوث فی اللغه العربیه و آدابها، vol. -، no. 8، pp. 95–116، 1434، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/480458/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button