Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

831
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

245
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان عربی: دراسة مدی فاعلیة تدریس الأدب العربی المعاصر تواصلیا علی مهارة الکلام لدی طلاب العربیة الإیرانیین، جامعة أصفهان نموذجا (عنوان فارسی: بررسی تاثیر تدریس ادبیات معاصر عربی با رویکرد ارتباطی)

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 41

کلیدواژه

مهارة الکلام (کلیدواژه فارسی: آموزش زبان عربی به ایرانی ها 
مهارت کلامی) 

چکیده

 چکیده عربی:لتلافی جانب من جوانب النقص التی تلاحظ فی توظیف المناهج الحدیثة لتعلیم اللغات الأجنبیة فی میدان تعلیم العربیة و تعلمها فی الجامعات الإیرانیة, تهدف هذه الدراسة إلی تقویم مدی فعالیة تدریس الأدب العربی المعاصر فی ضوء المدخل التواصلی فی مهارة الکلام بوصفها إحدی المهارات اللغویة الأربع التی لها أهمیتها البالغة فی تواصل متعلمی العربیة مع الآخرین من الناطقین بها تواصلا ناجحا.استخدم المنهج التطبیقی للإجابة عن سؤال البحث, کما استخدمنا الاختبار کأداة الدراسة. وتکونت عینة الدراسة من اثنین وعشرین دارسا من المجتمع الأصلی. واخترنا مجموعتین من طلاب البکالوریوس الدارسین فی الفصل الثالث من جامعة أصفهان بطریقة عشوائیة, علی أن تدرس المجموعة الضابطة الأدب العربی المعاصر وفقا للطریقة المعتادة لتدریسه فی الجامعات الإیرانیة, وأما المجموعة التجریبیة فقمنا بتدریسها الأدب العربی المعاصر علی أساس المدخل التواصلی فی أثناء عام دراسی کامل. فی بدایة الفصل أجری اختبار قبلی للتأکد من تکافؤ المجموعتین فی مهارة الکلام, و أجری اختباران بعدیان لقیاس مدی تنمیة مهارة الکلام لکل من المجموعتین فی نهایة الفصل الأول والثانی. و بمعالجة نتائج الاختبارات باستخدام اختبار «T» توصلت الدراسة إلی أن ثمة فرقا ذا دلالة إحصائیة بین المجموعتین, و أن ثمة أثرا إیجابیا لتطبیق المدخل التواصلی علی تدریس الأدب العربی المعاصر فی تنمیة مهارة الکلام لدی عینة البحث.   چیده فارسی:منظور بهره گیری از روش ها و رویکردهای جدید آموزش زبان های خارجی در تدریس زبان عربی به غیر عربی زبانان, در پژوهش حاضر برآنیم که با تطبیق رویکرد ارتباطی بر تدریس ادبیات معاصر عربی, تاثیر این رویکرد را بر مهارت کلامی به عنوان یکی از مهارت های موثر در ایجاد ارتباط صحیح و موفق دانشجویان ایرانی عربی آموز مورد بررسی قرار دهیم. برای دستیابی به این هدف, از روش میدانی و از آزمون به عنوان ابزار تحقیق استفاده کردیم, بدین ترتیب که 22 دانشجوی نیمسال سوم کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید, و به صورت تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. در ابتدای نیمسال برای تعیین سطح توانش کلام نمونه آماری, پیش آزمون اجرا شد. نتیجه نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود ندارد. بعد از پیش آزمون, فرآیند آموزش آغاز شد. گروه گواه, آموزش سنتی دریافت کرد و به گروه آزمایش, ادبیات معاصر عربی با رویکرد ارتباطی آموزش داده شد. در پایان نیمسال, پس آزمون به عمل آمد. نتایج از طریق آزمون t مستقل مقایسه شد. نتیجه نشان داد دو گروه از نظر آماری دارای تفاوتی معنی دار است, که این تفاوت گویای تاثیر مثبت تدریس ادبیات معاصر عربی با رویکرد ارتباطی در بالا بردن توانش گفتاری دانشجویان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلائی، مریم، گنجی، نرگس، و اصلانی، سردار. (1434). عنوان عربی: دراسة مدی فاعلیة تدریس الأدب العربی المعاصر تواصلیا علی مهارة الکلام لدی طلاب العربیة الإیرانیین, جامعة أصفهان نموذجا (عنوان فارسی: بررسی تاثیر تدریس ادبیات معاصر عربی با رویکرد ارتباطی). بحوث فی اللغه العربیه و آدابها، -(8)، 27-41. SID. https://sid.ir/paper/493614/fa

    Vancouver: کپی

    جلائی مریم، گنجی نرگس، اصلانی سردار. عنوان عربی: دراسة مدی فاعلیة تدریس الأدب العربی المعاصر تواصلیا علی مهارة الکلام لدی طلاب العربیة الإیرانیین, جامعة أصفهان نموذجا (عنوان فارسی: بررسی تاثیر تدریس ادبیات معاصر عربی با رویکرد ارتباطی). بحوث فی اللغه العربیه و آدابها[Internet]. 1434؛-(8):27-41. Available from: https://sid.ir/paper/493614/fa

    IEEE: کپی

    مریم جلائی، نرگس گنجی، و سردار اصلانی، “عنوان عربی: دراسة مدی فاعلیة تدریس الأدب العربی المعاصر تواصلیا علی مهارة الکلام لدی طلاب العربیة الإیرانیین, جامعة أصفهان نموذجا (عنوان فارسی: بررسی تاثیر تدریس ادبیات معاصر عربی با رویکرد ارتباطی)،” بحوث فی اللغه العربیه و آدابها، vol. -، no. 8، pp. 27–41، 1434، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/493614/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا