Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

اسماعیلی فرد زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    5-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    873
  • دانلود: 

    522
چکیده: 

در کتاب های دستور ایتالیایی تنها از دو جهت فعل، صحبت شده است، اما اگر ازدیدگاه کاربردشناختی به مجهول نگاه کنیم، آن را هم چون یکی از ابزارهای زبانی برای نشان دادن نگرش و منظری متفاوت به یک رویداد می بینیم. در این مقاله، تغییر منظر گوینده را، با توجه به نظریه ظرفیت، بررسی می کنیم. بنابراین نظریه، هر فعل، بر اساس ظرفیتش، از پیش مشخص می کند که در چه محیط نحوی ظاهر می شود و چه سازه هایی باید و یا می توانند هم نشین آن شوند. بنابراین با تغییر در ظرفیت فعل، از جمله با کاهش ظرفیت آن، می توانیم سازه ها و در نتیجه ساختار جمله را تغییر دهیم و این یکی از راه های بیان یک عمل از منظری متفاوت است. در همین چارچوب می کوشیم نشان دهیم زبان ایتالیایی دارای سه جهت معلوم، میانه و مجهول است که درجهت میانه عنصر مجهول غالب است. همچنین سازوکارهایی که برای ساخت های مجهولی و میانه به کار می رود، نشان داده خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 873

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 522 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حری ابوالفضل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    19-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    970
  • دانلود: 

    320
چکیده: 

این مقاله، ترجمه گفتمان غیرمستقیم آزاد را در سه ترجمه فارسی رمان به سوی فانوس دریایی بررسی می کند. ابتدا از گفتمان روایی و انواع آن و بعد از گفتمان غیرمستقیم آزاد و مباحث نظری مربوط به آن از جمله ویژگی های زبان شناختی و تاثیرات و کارکردهای آن موجزوار سخن به میان می آید. سپس، به ترجمه گفتمان غیرمستقیم آزاد در سه ترجمه رمان به سوی فانوس دریایی اشاره شده و شاخص های زبان شناختی مهم آن از قبیل ضمایر، اشارتگرهای زمانی و مکانی، افعال وجه نما؛ جمله پرکن ها و ادات تاکید در ترجمه های حسینی، بجانیان و کیهان تحلیل و بررسی می شوند. در پایان گفته می شود که هر یک از سه مترجم به چه میزان توانسته و/ یا نتوانسته اند ویژگی های سخن غیرمستقیم آزاد را با نسبت های متغییر در زبان فارسی بازآفرینی کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 970

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 320 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    41-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1424
  • دانلود: 

    939
چکیده: 

گستردگی دامنه بررسی اسطوره ها و مضامین در نقد، تحلیل گران متون ادبی را در برابر تلی از واژگان همسان قرار داده که گاهی تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است، چرا که در متون فراوان، منتقدان، اسطوره، مضمون، نماد و بن مایه را در یک چارچوب قرار می دهند و آنچه را برای یکی مضمون محسوب می شود، برای دیگری اسطوره به حساب می آید، در صورتی که تفاوت بسیاری میان این واژه هاست. درباره این تفاوت نیز بین منتقدان اتفاق نظر وجود ندارد، همچنان که گاهی مرز بین اسطوره های باستانی و اسطوره های تاریخی و ادبی مشخص نیست. ولی چگونه یک چهره تاریخی به یک اسطوره تبدیل می شود؟ چه زمانی یک اسطوره در متن ادبی ظاهر می شود؟ آیا درنقد اسطوره ای، ریشه یابی اساطیر و در مقایسه بین آنها روش در زمانی راه گشاست یا بررسی هم زمانی؟ در این مقاله سعی بر این است که بارجوع به دیدگاه نظریه پردازان نقد اسطوره ای، پاسخی برای این پرسش ها ارایه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1424

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 939 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    55-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    977
  • دانلود: 

    290
چکیده: 

ارتقا آموزش زبان و پس آنگاه ارزیابی آن، نیازمند تغییر بنیادی در نگرش استادان و نیز فراگیران در زمینه شیوه های جدید آموزش و ارزیابی است و هیچ تغییری در این گستره ها بدون به وجود آمدن اعتقاد نسبت به کارآمدی شیوه های جدید و نیز وجود تمایل و انگیزه میان استادان و فراگیران برای عملی کردن آن تغییرات و شیوه ها امکان پذیر نیست. پژوهش حاضر با هدف بررسی معلمان ایرانی زبان خارجی، در زمینه بکارگیری شیوه ای جدید از سنجش به نام خود ارزیابی (Self Assessment) طراحی شده است. برای تحقق این هدف پرسشنامه ای به 32 تن از استادان زبان تمام وقت و حق التدریسی دانشگاه ها داده شد. این پرسشنامه که توسط نویسندگان این مقاله تنظیم شده بود، نگرش استادان را مورد پرسش قرار می داد. این استادان به تدریس زبان های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، و اردو اشتغال دارند و به استادان با تجربه، با سابقه تدریس 10 سال به بالا، و استادان جوان، با سابقه تدریس کمتر از 5 سال، تقسیم شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که استادان زبان نسبت به عملی بودن شیوه های جدید سنجش به طور عام و خودارزیابی به طور خاص نگرشی منفی دارند. همچنین مشاهده شد که این قضیه بین استادان با تجربه جدی تر بوده و نوعی وابستگی شدیدتر نسبت به شیوه های متداول در آنها وجود دارد. اگرچه استادان جوان تا حدودی با شیوه های جدید آشنایی دارند، این آشنایی ناگزیر منجر به استفاده از این شیوه ها نمی شود. در توضیح این حالت می توان گفت استادان بر این باورند که سپردن اختیار سنجش به فراگیران، از قدرت و نفوذ آنان در کلاس می کاهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 977

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 290 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    73-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1318
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

در گستره آموزش زبان، استفاده از «شناخت» و «فرهنگ»، به عنوان دو عنصر جداناشدنی از زبان، غیرقابل انکار است. به بیان دیگر هر شخص برای برقراری ارتباطی موثر با زبان بیگانه، نیازمند بهره مندی کافی از بار شناختی و فرهنگی از آن زبان است. در محدوده این مقاله، سعی داریم به بررسی مقوله «شناخت» و «فرهنگ»، ارتباط میان این دو مفهوم و چگونگی تحول آنها در طول تاریخ آموزش زبان، به ویژه زبان فرانسه، بپردازیم. هدف ما در این مقاله این است تا با بررسی تحلیلی متون به کار رفته در روش های آموزش زبان فرانسه، از رویکرد سنتی تا رویکرد کنشی، به سیر تحول این دو مفهوم برسیم. با بررسی این متون به این نکته هم پی می بریم که همزمان با تحول مفهوم شناخت از مفهومی ساختارگرایانه به مفهومی کنشی، مفهوم فرهنگ نیز از فرهنگ خاص و نخبه به فرهنگ عام و روزمره تحول یافته و راه را برای گذر از دیدگاه بینافرهنگی به دیدگاه هم فرهنگی باز کرده است. در واقع، هم کنشی فرهنگ و شناخت در روش های آموزشی زبان، همواره با تحول دیدگاه های اجتماعی، فلسفی و همچنین تحول فناوری پیوند دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    85-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    640
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

آموزش زبان خارجی، تاریخچه ای بسیار طولانی دارد. با توجه به این مساله که در روند آموزش زبان خارجی، اصلی ترین هدف، دستیابی زبان آموز به مهارت استفاده از زبان در ارتباط مستقیم با گویشوران آن زبان است، بررسی روش هایی که به زبان آموز در دستیابی به این توانایی کمک می کند، ضروری است. ما در این مقاله بر آنیم تا به بررسی ضرورت و نحوه استفاده از فناوری های نوین در آموزش زبان های خارجی، بر پایه بررسی موردی سینما به عنوان یک عامل توانمند در شناخت جزییات فرهنگی کشور مقصد و زبان زنده آن کشور، بپردازیم. پس از تبین دلایل ضرورت استفاده، با ارایه مدلی عملی برای استفاده کارآمد از فیلم، چند پیشنهاد به منظور کاربردی کردن دروس پخش فیلم در دانشگاه ارایه نماییم. در این مدل با انتخاب یک فیلم که نمونه ای از سینمای ملی روسیه محسوب می شود خواهیم کوشید تا به صورت عملی نحوه استفاده از فیلم به عنوان یک عامل توانمند در روند آموزش زبان به ویژه در آشنایی زبان آموزان با فرهنگ کشور مقصد و زبان زنده آن سرزمین را تشریح دهیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 640

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فهیم کلام محبوبه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    101-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1212
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

کودکی، اثر اتوبیوگرافی ناتالی ساروت، نویسنده فرانسوی قرن بیستم است. در این اثر، ساروت با تداعی خاطرات، با زدودن مرز بین واقعیت و خیال، شاهکاری می آفریند تا دنیای آمیخته از هر دو عنصر را به خواننده عرضه بدارد. آن چه مایه موجودیت این رمان می شود، گسستن از سنت، ماهیت واقعی و شکل روایی آن است. ساروت در این اثر شکل تازه ای از «من» نویسنده را ارایه می کند که گاهی در نقش کودکی ظاهر می شود تا وقایع را نقل کند؛ گاهی نیز به عنوان راوی در متن نقش می آفریند و حوادث را آگاهانه نقد و بررسی می کند. در این جستار سعی می شود به شیوه نوین روایت در کودکی اثر ساروت پرداخته شود تا بتوان برای پرسش زیر پاسخ مناسبی پیدا کرد: چرا ساروت برای بازگویی یادمان های کودکانه اش از گفت و گوی درون متنی بین راوی و شخصیت استفاده کرده است؟ به موازات بررسی این مقوله، سعی شده است تا با پژوهشی در شیوه نگارش، ساختار اثر و ویژگی های زبان شناختی و زمانی آن به تفاوت های اساسی رمان نو با رمان سنتی اشاره شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1212

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قنسولی هزاره بهزاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    115-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1702
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

توسعه دوره های آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان و تدوین کتاب های مختلف آموزشی مرتبط در این زمینه، تحولی فرهنگی است که با وجود آثار مثبت آن کاستی هایی را نیز به همراه دارد. مهمترین این نقص ها گستره آزمون سازی زبان و به ویژه نبود آزمون بسندگی زبان فارسی است. این مقاله به تعریف و اهمیت آزمون سازی زبان و ارتباط آن با دوره های آموزش زبان فارسی پرداخته است. در این پژوهش ضمن ساخت یک نمونه آزمون بسندگی زبان فارسی با تاکید بر آزمون های شنیدن، خواندن و دستور، روایی و پایایی آزمون سنجیده شد. برای روایی سنجی آزمون، از فرآیندی دو مرحله ای، شامل تحلیل داده های بازنگری سه دانشجوی خارجی دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی و بهره گیری از نظریه بحث در سنجش روایی بهره گرفته شد. پایایی آزمون نیز به شیوه آلفاکرونباخ محاسبه شد. نویسنده همچنین به دلیل ابعاد مهم و تاثیرگذار آزمون در قلمرو سیاسی و فرهنگی کشور، به تولید و روایی سنجی آزمون ملی بسندگی زبان فارسی توجه کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1702

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    131-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    727
  • دانلود: 

    537
چکیده: 

ترجمه همواره در محیطی چندوجهی صورت می گیرد که زبان را با فرا زبان پیوند می دهد. در سطوح مختلف زبانی همواره امکان انتخاب یا عدم انتخاب وجود دارد. یک جمله را می توان به صورت های مختلف از نظر ساختاری، میزان نشانداری، ساخت آغازگری بیان کرد. بنابراین، مترجمان همواره نیازمند تعیین راهبردی در انتخاب یا عدم انتخاب این فاکتور زبانی یا دیگری اند. عوامل موثر بر انتخاب یا عدم انتخاب می تواند درون زبانی باشد، مانند ساخت های نحوی ممکن که زبان مقصد اجازه می دهند. عوامل فرا زبانی از جمله بافت و ایدئولوژی نیز می توانند منجر به انتخاب ها و ساخت های متفاوت شوند و راهبردی آفرین در ترجمه ظاهر شوند. با توجه به این موضوعات این مقاله به بررسی راهبردهای به کار رفته در ترجمه های قرآنی می پردازد. مفهوم انتخاب در پس زمینه مقاله وجود دارد و فاکتورهای تاثیرگذار بر آن، مفهوم راهبرد را در این مقاله معنی می بخشند و باعث گوناگونی در متن و ایجاد ترجمه های گوناگون می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 727

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 537 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    151-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3006
  • دانلود: 

    936
چکیده: 

آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایش نامه نویس روسی، تاثیر به سزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردان های تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تاثیر آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهای وی، نمایش نامه های منحصر به فرد و اصیلی نگاشته است. این مقاله به بررسی ویژگی های کلی نمایش نامه های رادی و چخوف می پردازد و ضمن مقایسه تفاوت ها و شباهت های کلی آثار آنها، به طور ضمنی امکان اثبات تاثیر نمایش نامه های چخوف بر دنیای هنری رادی را فراهم می سازد که این می تواند وسیله موثری برای درک دقیق تر آثار هر دو نویسنده و روشن ساختن جنبه های مشترک نمایش نامه های آنها باشد. از آنجا که نمایش نامه نویسی در ایران از تحلیل های جدی در سطح جهانی به دور مانده است، با مقایسه شباهت های موجود در نمایش نامه های اکبر رادی با نمایش نامه های آنتون چخوف که در سطح جهانی مطرح می باشند، تلاش کرده ایم، حق نمایش نامه نویسی در ایران را در سطحی گسترده تر از آنچه شاهد بوده ایم، پاس بداریم و بازتاب ایده های جهانی را در آثار اصیل یک نویسنده ایرانی بررسی نماییم. از مهم ترین ویژگی های آثار دو نویسنده، گرایش هر دو به کاوش های روحی قهرمانان و تلاش آنان برای پیدا کردن جایگاهشان در اجتماع، انزوا و تنهایی انسان معاصر و تضاد و تقابل وی با دنیای پیرامون اوست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3006

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 936 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0